برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دستگاه دراز و نشست مفید یا مضر؟

دستگاه دراز و نشست مفید یا مضر؟ آیا این وسیله واقعا شما را لاغر و شکمتان را کوچک می‌کند؟ آیا از خطرات احتمالی آن آگاه هستید؟ روش صحیح دراز و نشست و اثر آن بر اندامتان را می‌دانید؟

اکثر این وسایل درست مثل یک صندلی است. پشتی آن بالا و پایین می‌شود و می‌توان با نشستن روی آن و تکیه به پشتی دراز و نشست کرد. مبلغین این وسیله ادعا می‌کنند این دستگاه حرکت دراز و نشست را برای شما آسان می‌کند و باعث می‌شود بتوانید با راحت انجام دادن این حرکت وزن کم کرده و شکمتان را کوچک کنید.
آیا این وسیله واقعا شما را لاغر و شکمتان را کوچک می‌کند؟ آیا از خطرات احتمالی آن آگاه هستید؟ روش صحیح دراز و نشست و اثر آن بر اندامتان را می‌دانید؟ سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از مدرسه Gold‘s Gym ایالات‌متحده درباره دستگاه‌های درازونشست به شما توضیح می‌دهد.
 
با چربی‌های شما کاری ندارد
چاقی شکم به دلیل تجمع چربی در این ناحیه است. آب کردن یا سوزاندن چربی‌های شکم لزوما با حرکات ورزشی شکمی و حرکاتی مثل دراز و نشست انجام نمی‌شود. انجام ورزش‌هایی مثل دراز و نشست و سایر حرکات شکمی تنها باعث می‌شوند عضلات شکم که در واقع زیرسازی چربی‌ها هستند، تقویت شوندو تاثیر کمی روی سوزاندن چربی‌ها دارند.
شکم شما از عضلات مختلفی مثل مورب داخلی، مورب خارجی، عرضی شکم و راست شکم تشکیل شده است. چه روی زمین دراز و نشست انجام دهید و چه با دستگاه‌هایی مثل این، با این حرکات بیشتر از همه روی تقویت عضلات شکم کار می‌کنید. اما لازم است بدانید هرقدرهم این عضلات را تقویت کنید، تاثیری روی چربی‌ها نخواهد داشت و تنها عضلات زیر چربی‌ها را تقویت کرده‌اید که اگر شکم چاقی داشته باشید اصلا دیده نمی‌شوند.
این دستگاه بتنهایی بخصوص برای افراد چاق هیچ تاثیری ندارد و نمی‌تواند چربی‌های هیچ شکمی را آب کند.
 
لاغر شدن نیاز به ورزش‌های هوازی دارد
برای آب کردن شکم باید چند کار با هم انجام شود، اول از همه باید روی ورزش‌های هوازی تکیه شود که کار چربی‌سوزی را انجام می‌دهند. برای این کار باید حرکاتی را انجام دهید که در آن‌ها ضربان قلب تا میزان ثابتی بالا می‌رود و مدتی در آن میزان‌بالا باقی می‌ماند.
مقدار ضربان قلب برای چربی‌سوزی برای هر کس از یک فرمول خاص پیروی می‌کند که به سن، وضعیت بدنی و چند پارام‌تر دیگر وابسته است و برای یک فرد عادی ۲۵ یا ۲۶ ساله حدودا بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه است.
ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی سریع، دو، دوچرخه‌سواری و شنا از معمول‌ترین ورزش‌های هوازی هستند و ورزش‌هایی مانند یوگا یا فوتبال و بسکتبال هم می‌توانند هوازی به حساب بیایند. این ورزش‌ها تمام عضلات را تقویت کرده و به تناسب اندام شما و چربی‌سوزی بدنتان کمک می‌کنند.
البته لازم است بدانید تمام این ورزش‌ها در صورتی باعث کاهش وزن شما می‌شوند که با رژیم غذایی و کم‌کردن انرژی دریافتی بدن همراه باشند. بدون رژیم غذایی و ورزش‌های هوازی و تنها با استفاده از دستگاه دراز و نشست، شکم بزرگ به هیچ عنوان کوچک نخواهد شد.
 
مواظب کمرتان باشید
برخی از این دستگاه‌ها اگر دقت نکنید می‌تواند به بدن صدمات متفاوتی برساند. شما با استفاده از این وسیله امکان تنها یک حرکت ورزشی را خواهید داشت. دراز و نشست برای کمر ورزش سنگینی است و استفاده از این دستگاه معمولا این گونه است که بدون اینکه بدنتان را گرم کنید ورزش را شروع می‌کنید. یعنی فرد با بدن سرد روی دستگاه می‌خوابد و یک ورزش سنگین برای کمر را شروع می‌کند که در نتیجه کمرش آسیب خواهد دید.
پس در مرحله اول قبل از استفاده از این دستگاه کمرتان را به خوبی با انجام نرمش‌های کمر گرم کنید و بعد ورزش را آغاز کنید. دامنه نشست و برخاست در این وسیله زیاد است. شما با استفاده از آن بیشتر از ۴۵درجه دامنه حرکت خواهید داشت و درواقع بالاتنه شما از حالت نیمه افقی به عمودی درمی‌آید. این حالت به‌خصوص وقتی عضلات آماده نیست می‌تواند باعـث ایجــاد مشکل در کمـر شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات