برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روغن و قند با پوست ما چه می کنند؟

روغن و قند با پوست ما چه می کنند؟ مصرف برخی مواد غذایی مثل روغن‌های اشباع و سوخته و قندها می‌تواند زمینه‌ساز پیری زودرس پوست باشد. افرادی که به دلیل مشغله کاری اهل خوردن فست‌فود، مرغ سوخاری و سیب‌زمینی هستند بیشتر در معرض پیری زودرس پوست قرار می‌گیرند.

تغذیه یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت و شادابی پوست است. مصرف برخی مواد غذایی مثل روغن‌های اشباع و سوخته و قندها می‌تواند زمینه‌ساز پیری زودرس پوست باشد. افرادی که به دلیل مشغله کاری اهل خوردن فست‌فود، مرغ سوخاری و سیب‌زمینی هستند بیشتر در معرض پیری زودرس پوست قرار می‌گیرند.

به گزارش «بهپو»، برای رستوران‌ها و فست‌فود‌ها مقرون به‌صرفه نیست که روغن را مرتب عوض کنند و از یک روغن برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند. زمانی که روغن چند بار حرارت ببیند و به نقطه دود برسد، مواد سمی آکرالئین در آن آزاد می‌شود که تاثیر مخربی بر پوست دارد. به همین دلیل مردم چین و ژاپن که از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند و میزان مصرف روغن مضر در رژیم آنها کمتر است به نسبت غربی‌ها که فست‌فود بیشتری می‌خورند، پوست‌های شاداب‌تر و صاف‌تری دارند.

قند و شکر هم سبب ترشح انسولین می‌شود که هورمون پیری است و روند تخریب پوست را تشدید می‌کند.

کنار پرهیز از مصرف این نوع مواد غذایی، کسانی که رژیم متعادل و متنوعی دارند و ریزمغذی‌ها را دریافت می‌کنند، پوست‌های بهتر و مقاوم‌تری خواهند داشت. 3 نوع آنتی‌اکسیدان یعنی ویتامین C،E  و بتاکاروتن در پیشگیری از پیری پوست موثرند. ویتامین C پیش‌ساز تولید کلاژن در بدن است. اگر تولید کلاژن در بدن کم شود، پوست به مرور نازک شده و چین و چروک روی آن ظاهر می‌شود.

سلنیوم هم ماده معدنی مفیدی برای پوست است که مصرف همزمانش با ویتامین E آثار آنتی‌اکسیدانی آن را تشدید می‌کند. سلنیوم در ماهی‌ها و مواد غذایی دریایی موجود است، اما کنسرو و تن ماهی حاوی سلنیوم نیستند و برعکس این نوع مواد غذایی به دلیل روغن، نمک و نگهدارنده‌هایی که دارند می‌توانند برای پوست مضر باشند. مواد غذایی فراوری‌شده هم نیترات بالایی دارند که برای پوست مضر است.

 

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست

 

غذاهای دوست دار پوست

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، رژیم غذایی غنی از قند و شکر، روند گلیکوزیلاسیون -واکنش آنزیمی اتصال قند به پروتئین- را تسریع می‌کند. در سطح طبیعی قند خون، گلیکوزیلاسیون کند می‌شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که این روند را حمایت می‌کند و از این طریق ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد:

● موادغذایی با شاخص گلایسمی پایین در رژیم غذایی خود بگنجانید: موادغذایی با کربوهیدرات‌های کامل معمولا حاوی شاخص گلایسمی پایین هستند و برای پوست مناسب‌ترند. برنج قهوه‌ای، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات سبوس‌دار از این قبیل‌اند.

● موادغذایی سرشار از فیبر مصرف کنید: غذاهای پرفیبر کمک می‌کنند جذب قند کند شود. غذاهای سرشار از فیبر عبارت‌اند از بذر کتان، کلم بروکلی، گل‌کلم، لوبیا، سیب و انواع توت‌ها.

 

بیشتر بخوانید: 5ماسک سبزیجات برای احیای دوباره پوست

 

● آنتی‌اکسیدان بخورید: موادغذایی با چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان تاثیر ضدالتهابی دارند و به کاسته شدن تاثیرات منفی شکر کمک می‌کنند و روند درمان لکه‌های پوستی را سرعت می‌بخشند.

● چربی سالم بخورید: چربی‌های سالم عبارت‌اند از روغن زیتون، روغن نارگیل، آووکادو و انواع توت‌ها.

● قند میوه بخورید: قند موجود در میوه‌ها باید آگاهانه مصرف شوند. مصرف مقادیر زیاد میوه‌ها می‌توانند تاثیر منفی بر پوست داشته باشند. اگر بدن به اندازه کافی فیبر، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌ دریافت کند برای پوست بسیار پرفایده است. هرچه مصرف شکر کمتر شود، احتمال بروز چین و چروک، جوش، لک، اختلالات روده و بیماری‌های پوستی هم به میزان بیشتری کاهش پیدا خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات