برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دردهای اندومتریوز چه ویژگی هایی دارند؟

دردهای اندومتریوز چه ویژگی هایی دارند؟ اندومتریوز درد و انقباضات زیادی به همراه دارد که گاهی اوقات به ویژه در زمان عادت ماهانه شدید هستند. جنس این دردها آنقدر شدید و متفاوت هستند که روی فعالیت های روزمره تاثیر می گذارد و حتی می تواند شما را از انجام برخی فعالیت هایی که دوست دارید بازدارد.اگر به این عارضه مبتلا باشید، دانستن اینکه اندومتریوز چیست و چه حسی دارد اولین قدم در بهتر شدن حال شماست.

انقباضاتی که در طول عادت ماهانه رخ می دهد گاهی اوقات بسیار آزار دهنده هستند، اما اگر «اندومتریوز» داشته باشید، جنس درد متفاوت و آنقدر شدید است که روی فعالیت های روزمره تاثیر می گذارد و حتی می تواند شما را از انجام برخی فعالیت هایی که دوست دارید بازدارد.

 

بیشتر بخوانید: نقش سبک زندگی در پیشگیری از اندومتریوز

 

اندومتریوز چیست؟

به گزارش «بهپو»، اندومتریوز درد و انقباضات زیادی به همراه دارد که گاهی اوقات به ویژه در زمان عادت ماهانه شدید هستند. اندومتریوز باردار شدن را هم با مشکلاتی همراه می کند، اما اینکه اندومتریوز دقیقا چیست و چه عواملی باعث علایم ناشی از آن می شود، سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ می دهیم.

 

بیشتر بخوانید: بارداری با وجود اندومتریوز

 

اندومتریوز هنگامی بروز می کند که بافتی که باید داخل رحم –اندومتر- را پوشش دهد، خارج از رحم رشد می کند. اگرچه بافت خارج از رحم است، اما طی دوره قاعدگی همچنان مانند بافت اندومتر عمل می کند. یعنی در ابتدای هر دوره، این بافت از هم پاشیده شده و خونریزی می کند. این عارضه بسیار دردناک است، به ویژه اگر در زمان پریود باشد.

خون حاصل از این فرایند جایی برای عبور ندارد و نواحی اطراف را ملتهب یا متورم می کند و زخم و ضایعات ایجاد می کند. شایع ترین محل بروز اندومتریوز تخمدان است.

اگر به این عارضه مبتلا باشید، دانستن اینکه اندومتریوز چیست و چه حسی دارد اولین قدم در بهتر شدن حال شماست.

 

بیشتر بخوانید: راز عادت های ماهانه نامنظم و راهکار های پیش رو

 

اندومتریوز یا انقباض قاعدگی

انقباضات قاعدگی امری شایعند و معمولا با داروهای بدون نسخه یا داروهای خانگی می توانید از شر آنها خلاص شوید. اما درد ناشی از اندومتریوز گاهی اوقات «انقباض کشنده» نامیده می شود، زیرا آنقدر شدید است که شما را از انجام فعالیت های روزمره ساقط می کند. در بسیاری از زنان، هرچه سن بالا تر رود اوضاع وخیم تر می شود.

 

گذشته از درد، علایم دیگری هم در اندومتریوز مشاهده می شود:

پریودهای طولانی یا بسیار سنگین

● میگرن شدید یا کمردرد در طول عادت ماهانه

● حرکات دردناک روده

● آلرژی هایی که در طول پریود بدتر می شوند

خونریزی بین دو دوره

● خستگی

● حالت تهوع

● اسهال

 

بیشتر بخوانید: دردهای زنانه ای که تقصیر عادت ماهیانه نیست

 

درد ناشی از اندومتریوز

درد لگن یا شکم که معمولا قبل از پریود شروع می شود و چند روز ادامه دارد. این درد تیر کشنده و نقطه ای است و معمولا با مصرف دارو از بین نمی رود.

بعضی از خانم ها می گویند که احساس می کنند امعا و احشایشان به پایین کشیده می شود و لرزش یا تکان هایی احساس می کنند که شدید است.

 

بیشتر بخوانید: علل بروز درد لگن و روش های درمان آن

 

● کمر درد: رحم و تخمدان ها در نزدیکی پایین کمر قرار دارند و درد شکمی که باعث خم شدن به جلو شود کمر درد به همراه می آورد.

● پا درد: اندومتریوز روی اعصاب مرتبط با کشاله ران، باسن و پا، تاثیر می گذارد. این مساله راه رفتن را دشوار می کند و احتمالا شما را وادار به استراحت یا حتی لنگیدن می کند.

رابطه جنسی دردناک: بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز هنگام رابطه جنسی تا حداکثر 2 روز بعد از آن، احساس درد می کنند. از نظر برخی از مبتلایان رابطه جنسی دردی نقطه ای و تیر کشنده ایجاد می کند و از دیدگاه برخی دیگر دردی است که ناحیه لگن را درگیر می کند.

● حرکات دردناک روده: بسته به ناحیه ای که تحت تاثیر اندومتریوز قرار دارد، ممکن است دستشویی رفتن برایتان کار دردناکی باشد. اگر درد شدید باشد، خونریزی و یبوست به همراه خواهد داشت.

اگرچه هیچ راهی برای پیشگیری کامل از اندومتریوز وجود ندارد، اما می توانید با به کار گیری نکاتی، شانس ابتلا به بیماری یا مدیریت علایم را بالا ببرید.

همانطور که گفتیم اندومتریوز زمانی بروز می کند که آندومتر، بافت پوششی داخل رحم، به جای آن که در داخل رحم رشد کند در خارج از آن رشد می کند. تصور بر این است که این بافت هنوز هم مانند اندومتر عمل می کند و در دوره عادت ماهانه خونریزی می کند. این مساله باعث بروز درد شدید در بیشتر زنان مبتلا به اندومتریوز می شود.

 

بیشتر بخوانید: بارداری با وجود اندومتریوز

 

پایین آوردن سطح استروژن

پزشک می تواند هورمونی تجویز کند که سطح استروژن را کاهش دهد. این هورمون ها به صورت قرص های ضد بارداری، برچسب ها یا حلقه های واژن حاوی دوزهای پایین استروژن در داروخانه ها موجودند. هورمون درمانی به کاهش درد هم کمک می کند، اما تا زمانی که هورمون مصرف می کنید، اثر آن دوام دارد. قبل از تصمیم به شروع مصرف هورمون مانند هر دارویی، باید به پزشک خود اطلاع دهید و از او درباره عواقب مثبت و منفی انتخابتان مشورت بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: از قرص های ضدبارداری در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

 

ورزش و اندومتریوز

ورزش کردن برای سلامت کلی بدن عالی است. اگر عادت دارید چهار تا پنج بار در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید، شانس ابتلا به اندومتریوز را در خود کاهش داده اید.

ورزش به شما کمک می کند تا وزن خود را پایین نگه دارید و چربی بدن را کاهش دهید.

مطالعه ای نشان می دهد که ورزش میزان متابولیت های خوب استروژن را افزایش می دهد -ترکیباتی که در هنگام تجزیه استروژن ساخته می شوند- و میزان متابولیت های بد را پایین می آورد. اینکه این فرایند چقدر روی کاهش احتمال ابتلا به اندومتریوز تاثیر دارد، مساله ای است که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد.

 

از مصرف الکل خودداری کنید

مطالعات نشان داده است که نوشیدن زیاد الکل میزان استروژن بدن را افزایش می دهد و این مساله عاملی است برای ابتلا به اندومتریوز.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای تغذیه ای برای تخفیف درد آندومتریوز

 

آیا باید مصرف کافیین را کاهش داد؟

تحقیقات در مورد اینکه آیا کافیین در ابتلا به اندومتریوز یا وخامت آن تاثیری دارد یا خیر، نتایج مشخصی نداشته و نتایج در این زمینه متناقض است.

مطالعه ای نشان می دهد زنانی که مقادیر متوسطی ​​کافیین از نوشابه های کافیین دار و چای سبز دریافت می کنند، میزان استروژن بالاتری دارند، اما در تمام زنان مورد مطالعه مصرف کافیین با میزان استروژن مرتبط نبوده است. محققان هشت مطالعه دیگر در مورد ارتباط کافیین و اندومتریوز انجام داده اند، اما هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکرده اند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر می خواهید بدانید تاثیر کافیین روی شما چگونه است بهتر است نوشیدنی های بدون کافیین را امتحان کنید و نتیجه آن را روی خودتان مشاهده کنید، همچنین آب زیاد بنوشید تا بدنتان کم آب نشود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات