برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راهکارهای تغذیه ای برای تخفیف درد آندومتریوز

راهکارهای تغذیه ای برای تخفیف درد آندومتریوز «اندومتریوز» به عارضه ای می گویند که در آن غشای پوششی رحم خارج از رحم تشکیل می شود. برخی از پزشکان می گویند انتخاب های غذایی می تواند علایم این بیماری را کنترل کند.
«اندومتریوز» به عارضه ای می گویند که در آن غشای پوششی رحم خارج از رحم تشکیل می شود. برخی از پزشکان می گویند انتخاب های غذایی می تواند علایم این بیماری را کنترل کند.
یک مطالعه مروری از 11 تحقیقی که در آوریل 2013 در مجله «Reproductive Biomedicine Online» منتشر شد، ارتباط بین رژیم غذایی و اندومتریوز را نامشخص دانست. نویسندگان می گویند باید تحقیقات بیشتری در مورد این ارتباط انجام شود.
مطالعات منتشر شده در سال 2017 در مجله «Ginekologia Polska» نشان می دهد که هیچ رابطه روشنی بین تغذیه و اندومتریوز وجود ندارد، اگرچه محققان شواهدی دریافت کردند که احتمال ابتلا به اندومتریوز در زنانی که میوه ها و سبزیجات فراوان، روغن ماهی، لبنیات و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند کم است؛ اما زنانی که غذاهای پرچرب، اسیدهای چرب غیر اشباع ترانس، الکل و گوشت گاو -همراه با گوشت های قرمز دیگر- مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اندومتریوز هستند.
رژیم غذایی اندومتریوز حامیانی هم دارد. در میان آنان مهم ترین متخصص تغذیه بریتانیا و نویسنده کتاب های تغذیه ای، «دیان شپرسون میلز»، کارشناس ارشد و مدیر کلینیک اندومتریوز و باروری در انگلستان، وجود دارد. میلز سالها درباره ارتباط انتخاب های غذایی و اندومتریوز صحبت کرده و نوشته است. او در سال 2002 رژیم ویژه آندومتریوزش را باتمام جزییات در کتاب مشترکش با «مایکل ورنون» آورده است. نام این کتاب «اندومتریوز: کلیدی برای بهبودی و باروری از طریق تغذیه» است.
او می گوید: «هزاران زن رژیم غذایی او را امتحان کرده اند. این رژیم موجب کاهش التهاب و آرام کردن واکنش های خشن سیستم ایمنی بدن به بافت اندومتری می شود که در جای طبیعی خود در داخل رحم نیست. او می گوید این رژیم غذایی پاسخ به درد را بهبود می بخشد و به از بین بردن استروژن اضافی -هورمون جنسی زنانه ای که باعث بدتر شدن علایم می شود -کمک می کند. او می گوید نه تنها درد، بلکه باروری هم بهبود می یابد.»
 

مبتلایان به اندومتریوز چه چیزهایی نخورند؟

برخی کارشناسان عقیده دارند که رژیم غذایی و علایم اندومتریوز با هم مرتبطند. آنها به زنان مبتلا به اندومتریوز هشدار می دهند تا از مصرف غذاهای پرچرب جلوگیری کنند، زیرا استروژن موجود در بدن را افزایش می دهند. هر چه چربی رژیم غذایی بیشتر باشد، بدن استروژن بیشتری تولید می کند. علاوه بر چربی غذای مصرفی، اضافه وزن هم چنین اثری روی استروژن دارد.
زنان مبتلا به اندومتریوز باید از مصرف مواد غذایی چرب مانند گوشت قرمز و لبنیات پر چرب که بی فینیل پلی کلر –PCB- و دی اکسین بالا دارند، پرهیز کنند. میلز می گوید هر قدر می توانید از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید و میوه ها و سبزیجات را پوست بکنید. برخی تحقیقات نشان می دهد بین دیوکسین موجود در محیط زیست و افزایش سطح استروژن بدن رابطه وجود دارد.
مطالعه ای که در سال 2017 در مجله «Oxidative Medicine and Cellular» منتشر شد یکی از مقالات متعددی است که ارتباط بین استرس اکسیداتیو و اندومتریوز را نشان می دهد.  استرس اکسیداتیو منجر به تشکیل مواد تخریب کننده سلولی به نام رادیکال های آزاد می شود. تحقیقات بیشتر نشان می دهد کمبود آنتی اکسیدان به پیشرفت اندومتریوز کمک می کند، در حالی که عناصر اصلی آنتی اکسیدان مانند سلنیوم و ویتامین A، C و E به کنترل آن کمک می کنند.
توصیه می شود از مصرف مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال پرهیز کنید، زیرا آنها موجب تحریک معده و دفع استروژن بدن می شوند. هنگام حذف کردن غذاها از رژیم غذایی خود، مطمئن شوید که جایگزینی برای آن دارید تا از کمبود مواد مغذی در امان باشید.


 

مبتلایان به اندومتریوز چه چیزهایی بخورند؟

تمرکز اصلی رژیم میلز روی این مواد غذایی است:
  • تازگی. تازه ترین مواد غذایی را که می توانید انتخاب کنید و آنها را تازه تازه بخورید. از غذاهای به شدت فراوری شده سرشار از مواد افزودنی اجتناب کنید. با مواد غذایی تازه پخت و پز کنید، اما فراموش نکنید هر روز سبزیجات و میوه های خام هم بخورید. برای به حداقل رساندن آفت کش مصرفی، هر چقدر می توانید از محصولات ارگانیک استفاده کنید.
  • تنوع. هر روز طیف وسیعی از غذاها را میل کنید. میلز می گوید: «با انواع مواد غذایی غذاهای سالم و متنوع درست کنید و آن را به یک سرگرمی برای خودتان تبدیل کنید.»
رژیم روزانه باید شامل 75 گرم پروتیین با کیفیت از منابعی مانند ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چربی باشد. همچنین می بایست یک مشت مغز، دانه و حبوبات -مانند لوبیا، دو سهم سبزیجات قرمز یا نارنجی، دو نوع سبزی پهن برگِ سبز و دو نوع میوه، از جمله انواع توت ها -که دارای آنتی اکسیدان بالا هستند- در رژیم غذایی بگنجانید.
 

تمرکز بر مواد غذایی کلیدی

وجود برخی از غذاهای غنی از مواد مغذی کلیدی در رژیم غذایی اندومتریوز ضروری است:
  • سبزیجات حاوی ویتامین B ، میلز می گوید: «یک تکه جگر سالم با داشتن مقدار زیادی ویتامین های گروه B می تواند استرادیول را به استریول تبدیل کند.» استریول هورمونی است که استروژن را به فیبر پیوند می دهد و به همراه آن دفع می شود. این رژیم غذایی نیاز به مقدار زیادی فیبر و ویتامین های گروه B دارد که از سبزیجات سبز رنگ تامین می شود و منجر به شکستن چرخه استروژن می شود. سبزیجات برگ سبز هم به سیستم عصبی و هم به سیستم ایمنی کمک می کنند و منیزیم موجود در آنها عضلات روده و رحم را آرام می کند. «بهترین سبزیجات سبزیجات خانواده کلم هستند؛ مانند کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، کلم کیل، شلغم، تربچه، ترب کوهی و آب تره.»
  • غذاهای غنی از آهن.«اندومتریوز خونریزی شدیدی به همراه دارد، بنابراین جایگزینی آهن از دست رفته مهم است.» در غذاهایی که می خوریم دو نوع آهن موجود است، آهن هِم از منابع پروتیینی و آهن غیر هم از منابع گیاهی به دست می آید. آهن غیر هم در سبزیجات سبز، سبزیجات پهن برگ، چغندر، زردآلو خشک و شکلات خالص موجود است. آهن هم از گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهی به دست می آید.
  • اسیدهای چرب امگا :1  قاشق غذاخوری روغن گیاهی به روش پرس سرد را در هر وعده غذایی خود بگنجانید. از چربی های ترانس پرهیز کنید و مقدار کمی چربی اشباع مصرف کنید. منابع اسیدهای چرب امگا ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلای وحشی و ماهی هالیبوت –لوزی ماهی، و مغز ها، دانه ها و روغن زیتون فوق بکر با پرس سرد، هستند.
  • فیبر: میلز پیشنهاد می کند هر روز 30 گرم فیبر از میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات سبوس دار از جمله چاودار، جو، برنج، ذرت، ارزن و گندم سیاه دریافت کنید تا سلامت روده را حفظ کنید و میزان دفع استروژن اضافی را بالا ببرید.
  • آب. هر روز چهار تا شش لیوان آب بخورید. هر لیوان شامل آب حدودا 250 سی سی است. وقتی با اندومتریوز مقابله می کنید یا سعی می کنید در این شرایط باردار شوید از مصرف کافیین، قندهای تصفیه شده، شیرین کننده ها، نوشابه –حتی رژیمی- و الکل اجتناب کنید.
 

آیا غذاهای بدون گلوتن موثرند؟

میلز می گوید: « به نظر می رسد داشتن یک رژیم غذایی بدون گندم به زنان مبتلا به علایم اندومتریوز کمک می کند. مشخص نیست که آیا این نتیجه حذف گلوتن است یا یکی دیگر از اجزای گندم در این مساله نقش دارد. اما چنین نتیجه ای ارزش آن را دارد که یک ماه چشم از گندم بپوشید تا ببیند آیا در دردهای قاعدگی و تخمک گذاری تفاوتی ایجاد می کند یا خیر. همچنین اگر مبتلا به مشکلات مخاطی شدید هستید سعی کنید غذاهای لبنی را هم حذف کنید.»
در سال 2012 در مجله « Minerva Chirurgica» یافته هایی ارائه شد که امیدوار کننده به نظر می رسید. در این تحقیق روی 207 زن مبتلا به علایم شدید اندومتریوز مزمن مطالعه شد که به مدت 12 ماه گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کردند. علایم اندومتریوز دردناک برای شمار قابل توجهی از زنان کاهش یافت، اما برخی از آنها هیچ تغییری مشاهده نکردند، نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از آنها در علایم خود دچار وخامت نشدند.
میلز می گوید:«اگر یک غذای خاص باعث سوء هاضمه و واکنش سیستم ایمنی بدن شود، بهتر است از آن غذا اجتناب کنید.» بعضی از پزشکان مطمئن نیستند این رژیم غذایی باعث تسکین اندومتریوز شود. «جان پتروزا»، متخصص زنان و زایمان و رییس بخش پزشکی باروری و IVF در بیمارستان ماساچوست می گوید: «اندومتریوز یک اتفاق مضحک در علم ایمونولوژی است.» معمولا بیماران مبتلا به اندومتریوز با مشکلات آسم و آلرژی هم دست و پنجه نرم می کنند. سندرم روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز یا عدم تحمل گلوتن هم در این نوع بیماران غیر معمول نیست.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، اگر اندومتریوز دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا بررسی کند تغییرات رژیم غذایی ارزش تلاش را دارد یا خیر./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات