برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش سبک زندگی در پیشگیری از اندومتریوز

نقش سبک زندگی در پیشگیری از اندومتریوز با اینکه راهی برای پیشگیری کامل از «اندومتریوز» وجود ندارد، اما می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد و علایم را تحت کنترل درآورد.
با اینکه راهی برای پیشگیری کامل از «اندومتریوز» وجود ندارد، اما می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد و علایم را تحت کنترل درآورد.
به گزارش «بهپو»، وقتی آندومتریوم – بافت جدار داخلی رحم- در خارج از رحم رشد می کند، اندومتریوز به وجود می آید. فرض بر این است که در طول عادت ماهانه عملکرد این بافت مانند عملکرد رحم است. یعنی در زمان عادت ماهانه بافت مذکور فرو می ریزد و خون ریزی می کند. این فرایند در بیشتر زنان دردهای شدیدی به وجود می آورد. برای پیشگیری از بروز اندومتریوز راهکارهایی وجود دارد که در ادامه مرور می کنیم.
 

سطح استروژن خود را کاهش دهید

برای این کار پزشک هورمون هایی تجویز خواهد کرد که سطح استروژن را پایین بیاورند. این داروها شامل قرص ها و پچ های ضد بارداری و حلقه های واژینال با دوز پایین استروژن می شوند. هورمون درمانی به کاهش درد کمک می کند، اما اثر آن تا زمانی باقی است که مصرف آن ادامه دارد. قبل از شروع مصرف دارو می بایست در مورد فواید و مضرات هر کدام با پزشک مشورت کنید.
 

ورزش

ورزش برای سلامت عمومی بدن بسیار عالی است و اگر روزی 30 دقیقه ورزش هوازی -ایروبیک- را به مدت 4 تا 5 روز در هفته جزو برنامه های همیشگی خود قرار دهید، خطر ابتلا به اندومتریوز در شما کم می شود.
ورزش کردن به کاهش وزن و چربی بدن کمک می کند.
مطالعه ای نشان می دهد ورزش می تواند میزان متابولیت های استروژن خوب  را بالا ببرد و نوع بد آن ها را کاهش دهد–متابولیت ها ترکیباتی هستند که با تجزیه استروژن ساخته می شوند. اینکه ورزش چقدر روی پیشگیری از اندومتریوز موثر است باید تحت بررسی قرار بگیرد.
 

پرهیز از مصرف الکل

مطالعات نشان می دهند مصرف الکل میزان استروژن تولیدی را بالا می برد و شانس ابتلا به اندومتریوز را افزایش می دهد.
 

تاثیر مصرف کافیین

مطالعات در این زمینه به نتیجه واحد نرسیده اند.
مطالعه ای نشان می دهد زنانی که میزان متوسطی کافیین از چای سبز و نوشابه دریافت می کنند استروژن بیشتری تولید می کنند، اما این موضوع در تمام زنانی که در مطالعه شرکت داشته اند صدق نمی کند. در هشت مطالعه دیگری که روی ارتباط کافیین با اندومتریوز انجام شده است ارتباطی بین این دو عامل کشف نشده است.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر می خواهید بدانید کافیین روی بیماری شما اثر منفی می گذارد یا نه، نوشیدنی های بدون کافیین مصرف کنید و آب زیاد بنوشید تا کم آب نشوید، پس از آن نتیجه را ارزیابی کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات