برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری خراش گربه چیست؟ آیا خطرناک است؟

بیماری خراش گربه چیست؟ آیا خطرناک است؟ تقریبا نیمی از گربه‌ها حتی گربه‌های خانگی که به ظاهر تمیز هستند، حامل باکتری «بارتونلاهنسلا» هستند. اگر باکتری وارد بدن انسان شود، باعث بروز بیماری خواهد شد. بیماری خراش گربه همان‌طور که از نامش پیداست، از طریق چنگ زدن، گاز گرفتن و لیس زدن پوست انسان توسط گربه ایجاد می شود.

کسانی که به نوازش و بازی کردن با گربه ها عادت دارند می دانند که گربه حیوانی است غیر قابل پیش بینی. ممکن است همان زمان که در حال نوازش کردن گربه هستید ناگهان بر روی بدنتان چنگ بیندازد و خراش ایجاد کند. به احتمال زیاد چند روز بعد با تب و بزرگ شدن غدد لنفاوی روبرو خواهید شد که به آن «بیماری خراش گربه» می گویند.

به گزارش «بهپو»، تقریبا نیمی از گربه‌ها حتی گربه‌های خانگی که به ظاهر تمیز هستند، حامل باکتری «بارتونلاهنسلا» هستند که از طریق کک های آلوده به آنها منتقل می شود. این باکتری در گربه بیماری ایجاد نمی‌کند اما در موارد شدید تنفسشان سخت و در دهان، چشم و یا مجاری ادرارشان عفونت دیده می شود.

 

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می شود

 

اگر باکتری وارد بدن انسان شود، باعث بروز بیماری خواهد شد. بیماری خراش گربه همان‌طور که از نامش پیداست، از طریق چنگ زدن، گاز گرفتن و لیس زدن پوست انسان توسط گربه ایجاد می شود.

بیماری خراش گربه باعث بروز تب 3-2 روزه و تورم غدد لنفاوی در اطراف ناحیه زخم می‌شود. تورم حدود 1 یا 2 هفته بعد از ایجاد خراش در پوست همان ناحیه به وجود می‌آید؛ یعنی اگر خراش در ناحیه گردن، باشد غدد لنفاوی اطراف گردن و اگر خراش در محل بازو باشد، غدد لنفاوی زیر بغل متورم می‌شوند. بیماری خراش گربه اصلا خطرناک نیست و تورم غدد لنفاوی به مرور و ظرف مدت 1 ماه برطرف می‌شود. کودکان به‌دلیل اینکه تماس بیشتری با گربه‌ها دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیماری به درمان دارویی نیاز ندارد. برای کم کردن درد و التهاب می توانید از داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کنید. کمپرس داغ هم کمک کننده است. اگر علایمی مانند آنفلوانزا، تب شدید، تهوع و استفراغ، ضعف و کاهش اشتها، تورم غدد لنفاوی همراه با درد شدید و دانه‌های ریز پوستی در بیمار ایجاد شود، حتما نیازمند درمان است. بیماری خراش گربه به ندرت ممکن است اندام‌های حیاتی مانند قلب و کلیه‌ها را گرفتار کند ولی در افراد دچار نقص سیستم ایمنی، بیماری ایدز، دیابت و...و کودکان کمتر از 5 سال ممکن است علایم خطرناکی در استخوان ها، مفاصل، چشم ها، قلب یا دیگر اندام ها ایجاد می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی‌ای هم وجود دارد که به کمک آنها می‌توان بیماری را تایید کرد.

 

بیشتر بخوانید: خطر دست زدن به حیوانات اهلی و غیر اهلی

 

شستشوی دست با آب و صابون یادتان نرود!

همانطور که گفتیم بیماری خراش گربه در اثر باکتری ایجاد می‌شود. این باکتری از طریق کک بین گربه‌ها منتقل می‌شود. کک بین موهای گربه زندگی می‌کند ولی باکتری از طریق گاز گرفتن یا چنگ‌زدن گربه وارد بدن انسان می‌شود. گربه و اغلب حیوانات خانگی دندان و پنجه‌های تیزی دارند و ممکن است حین بازی یا خشم به پوست انسان آسیب برسانند.

اما نکته مهم آلوده بودن بزاق حیوانات است. حیوانات برای تمیز کردن خودشان بدن و دست و پایشان را لیس می‌زنند. پس هیچ‌گاه نباید به تمیز بودن آنها اعتماد کرد. بنابراین خانواده‌هایی که گربه نگه می‌دارند حتما باید گربه را به دامپزشک نشان دهند و از تمیز بودن آن مطمئن شوند.

اگر دچار خراش پوستی در اثر حمله گربه شدید، اولین و بهترین کار شستن بلافاصله ناحیه زخم با آب و صابون است. در صورتی که محل زخم عمیق است حتما باید به پزشک مراجعه کنید چون زخم‌هایی که عمیق هستند نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک و پیگیری دقیق‌تری دارند.

پنجه گربه ممکن است به خاک هم آلوده باشد. احتمال دارد میکروب کزاز در خاک وجود داشته باشد. در این مواقع باید مطمئن شویم بیمار در چند سال اخیر واکسن دریافت کرده یا نه.

اگر واکسیناسیون انجام نشده بود لازم است واکسن کزاز یا حتی ایمونوگلوبین کزاز هم تزریق شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، یکی از خطرهایی که به‌خصوص از سوی حیوانی مانند سگ، انسان را تهدید می‌کند، خطر هاری است که آن هم نیاز به تزریق واکسن دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات