برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف زیاد گوشت قرمز عامل کبد چرب

مصرف زیاد گوشت قرمز عامل کبد چرب مطالعه محققان هلندی نشان می دهد مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، تجمع چربی در کبد را افزایش می دهد و خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی را بالا می برد.

مطالعه محققان هلندی نشان می دهد مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، تجمع چربی در کبد را افزایش می دهد و خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی را بالا می برد.

به گزارش «بهپو»، کبد چرب غیر الکلی با چاقی و عادت های غذایی خاص در ارتباط است. در حالیکه تغییر رژیم غذایی برای درمان این نوع بیماری کبدی توصیه شده است، اطلاعاتی درباره اینکه این تغییرات در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش دارد یا خیر، وجود ندارد.

در این مطالعه، محققان داده های پرسشنامه های غذایی و اسکن های کبد چرب 3882 بزرگسال که میانگین سن 70 سال داشتند، مورد بررسی قرار دادند. اسکن ها نشان داد 1337 شرکت کننده -34 درصد- در تحقیق کبد چرب غیر الکلی، داشتند. 132 نفر از آنها وزن سالم و 1205 نفر اضافه وزن داشتند.

افراد چاقی که بیشترین پروتیین حیوانی را خورده بودند، 54 درصد بیشتر احتمال کبد چرب نسبت به کسانی داشتند که گوشت قرمز کمتری مصرف کرده بودند.

به گفته محققان این نتیجه مستقل از فاکتورهای خطر شایع کبد چرب غیر الکی مثل فاکتورهای جمعیت شناسی، سبک زندگی و فاکتورهای متابولیکی بود.

بیشتر افراد کمی چربی در کبدشان دارند. کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که بیش از 5 درصد از وزن کبد با چربی پر شده باشد.

«شیرا زلبر ساگی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «کبد چرب غیرالکلی به عنوان جز کبدی سندرم متابولیک، همراه با مقاومت به انسولین و التهاب به عنوان عوامل کلیدی در پاتوفیزیولوژی آن تلقی می‌شوند

گوشت های فراوری شده به ویژه ناسالم هستند چون باعث التهاب و مقاومت انسولینی می شوند یا توانایی پاسخ نرمال به هورمون انسولین را کم می کنند که منجر به افزایش قند خون و بیماری دیابت می شود. هم التهاب و هم مقاومت انسولینی باعث تجمع چربی در کبد می شوند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «رویترز»، نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که مردم گوشت قرمز و فراوری شده کمتری مصرف کنند و تلاش کنند به مصرف ماهی و پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای عادت کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از غلات کامل، ماهی، پروتیین کم چرب، سبزیجات و روغن زیتون است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات