برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر برای کبد چرب

غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر برای کبد چرب کبد ما اکثر مواد مغذی را ذخیره می‌کند، یعنی مهم‌ترین اندام بدن در فراوری کردن مواد مغذی است و به همین دلیل اگر غذای بد یا نامناسبی را مصرف کنیم احتمال آسیب به کبد ما افزایش می‌یابد. رژیم غذایی عامل اصلی در سلامت کبد و پیشگیری و درمان کبد چرب است.

بیماری کبد چرب یعنی اینکه چربی مازاد یا بیش‌ از حدی در کبد شما وجود دارد. یک کبد سالم، در یک بدن سالم به دفع سموم کمک می‌کند و همچنین نقش مهمی در تولید صفرا دارد. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و در نتیجه نمی‌گذارد عملکرد کبد به‌درستی انجام شود.

به گزارش «بهپو»، شیوه زندگی ناسالم، الگوی غذایی نادرست، تغذیه ناکافی به‌دلیل رژیم‌های سخت لاغری یا بیماری، چاقی مفرط، دیابت، افزایش سطح چربی‌های خون و خصوصا تری‌گلیسرید، بارداری (در برخی موارد محدود)، سابقه ژنتیکی، مقاومت به انسولین، ابتلا به نشانگان متابولیک، مصرف مستمر برخی داروها مانند داروهای استروژنی یا کورتون‌ها، مصرف ناخواسته سموم، برخی عفونت‌های ویروسی یا برداشتن کیسه صفرا از مهم ترین دلایل ابتلا به کبد چرب محسوب می شوند.

اصلاح شیوه زندگی، اصلاح الگوی غذایی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی روزانه و حذف عوامل خطری که به آنها اشاره شد از مهم‌ترین اصول در درمان یا پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

یکی از شیوه‌های اصلی برای درمان بیماری کبد چرب، صرف‌نظر از نوع این بیماری، رژیم غذایی مناسب است. بیشتر افراد گمان می‌کنند فقط مصرف چربی‌ها باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود. این در حالی است که مواد چرب الزاما تنها عامل تغذیه‌ای ابتلا به بیماری کبد چرب نیستند و گاهی منابع غذایی کربوهیدرات‌های ساده هم می‌توانند نقش برجسته‌ای در ابتلا به کبد چرب ایفا کنند. به مناسبت روز جهانی کبد چرب -مصادف با 22 خرداد- با بهترین رژیم غذایی کبد چرب آشنا می‌شوید.

 

بیشتر بخوانید: پاکسازی کبد، حقیقت یا رویاپردازی

 

11  خوراکی و نوشیدنی مفید برای کبد چرب

1- سبزی‌ها؛ ‌تحقیقات مختلف نشان می‌دهد مصرف کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می‌کند. به‌علاوه، مصرف هرچه بیشتر سبزی‌های سبزرنگ مثل اسفناج و کلم بروکسل می‌تواند علاوه بر جلوگیری از تجمع چربی در کبد، برای کاهش وزن عمومی بدن نیز مفید باشد.

2- پنیر توفو؛‌ محققان دانشگاه ایلینویز به این نتیجه رسیده‌اند پروتئین سویا که در مواد غذایی خاصی مانند پنیر توفو وجود دارد، می‌تواند به کاهش تجمع چربی‌ها در کبد کمک کند. به‌علاوه، این پنیر حاوی مقادیر پایینی چربی و مقادیر بالایی پروتئین است.

3- ماهی؛‌ ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند. براساس تحقیقات مختلفی که تاکنون انجام شده، اسیدهای چرب امگا3 می‌توانند به تنظیم سطح چربی کبد کمک کنند و همچنین سطح التهاب را در کبد کاهش دهند.

4- غلات صبحانه سبوس‌دار؛ کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای که در انواع غلات سبوس‌دار مانند غلات صبحانه وجود دارند، انرژی مطلوبی به بدن می‌رسانند. ضمن اینکه فیبر موجود در این خوراکی‌ها به‌خوبی شما را سیر می‌کند، درنتیجه علاوه بر جلوگیری از احساس گرسنگی کاذب، وزن شما را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد.

5- گردو؛ گردو جزو مغزهای خامی است که مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا3 را به بدن می‌رساند. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند اگر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب از گردو استفاده کنند، نتایج بهتری را در آزمایش‌های مربوط به عملکرد کبد دریافت خواهند کرد.

6- آووکادو؛ آووکادو سرشار از اسیدهای چرب است و تحقیقات نشان داده ترکیبات شیمیایی موجود در آووکادو می‌توانند به کاهش آسیب‌های کبدی ناشی از بیماری کبد چرب کمک کنند.

7- شیر و انواع لبنیات کم‌چرب؛ انواع لبنیات سرشار از پروتئین وِی هستند که می‌تواند از کبد در مقابل آسیب‌های کبدی ناشی از بیماری کبد چرب محافظت کند.

8- تخمه آفتابگردان؛‌ این دانه‌های خوش‌طعم و مغذی سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود که توانایی قابل‌توجهی برای محافظت از کبد در مقابل آسیب‌های کبدی دارد.

9- روغن زیتون؛‌ روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که اهمیت زیادی برای کبد دارند. به همین دلیل، بسیاری از محققان توصیه می‌کنند از روغن زیتون به‌جای دیگر روغن‌ها یا کره‌های گوناگون برای پخت‌وپز استفاده کنید. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند روغن زیتون به کاهش سطح ترکیبات مخرب در کبد کمک می‌کند و نقش موثری در کنترل وزن دارد.

10- سیر؛‌ سیر نه‌تنها عطر و طعم خاصی به غذا می‌دهد، بلکه براساس آزمایش‌ها و تحقیقات مختلف، مکمل‌های پودر سیر می‌توانند به کاهش وزن بدن و همچنین سطح چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کنند.

11- چای سبز؛‌ یافته‌های علمی حاکی از آن هستند که مصرف چای سبز می‌تواند روند جذب چربی‌ها را مختل کند، درنتیجه برای کبد مفید باشد. البته محققان هنوز در حال تحقیق روی این موضوع هستند که آیا چای سبز می‌تواند ذخیره‌سازی چربی‌ها را در کبد کاهش دهد و نقش موثری در بهبود عملکرد کبد داشته باشد یا نه؟ با این‌حال، تردیدی نیست که چای سبز دارای فواید مختلفی مانند کاهش سطح کلسترول و بهبود وضعیت خواب است.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از کبد چرب

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با 8 گیاه دارویی

 

5  خوراکی مضر برای کبد چرب

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند باید استفاده از برخی خوراکی‌ها را برای همیشه از رژیم غذایی خودشان حذف کرده و مصرف بعضی از آنها را هم محدود کنند. این خوراکی‌ها یا مواد غذایی هم در افزایش وزن موثر هستند و هم قند خون را افزایش می‌دهند.

1- قندهای افزودنی؛‌ ‌از محصولات حاوی قندهای افزودنی مانند آبنبات‌ها، کلوچه‌ها، کیک‌ها، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی دوری کنید. توجه داشته باشید بالا بودن سطح قند خون به افزایش تجمع چربی‌ها در کبد منجر می‌شود.

2- غذاهای سرخ‌کردنی؛ این غذاها ذاتا دارای مقادیر زیادی از چربی‌های ناسالم و کالری هستند.

3- نمک؛ دریافت نمک بیش‌ازحد می‌تواند بدن شما را به حفظ و احتباس آب وادار کند بنابراین دریافت سدیم را به کمتر از 1500 میلی‌گرم در روز محدود کنید.

4- نان‌های سفید؛ برنج سفید و ماکارونی سفید؛ سفید بودن این محصولات؛ یعنی اینکه آرد غلات آنها فراوری‌شده است. همین ویژگی می‌تواند سطح قند خون را نسبت به محصولات تهیه‌شده از غلات سبوس‌دار بسیار بیشتر افزایش دهد.

5- گوشت قرمز؛ گوشت‌های پرچرب حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع هستند. افراد مبتلا به کبد چرب باید آنها را از رژیم غذایی‌شان حذف کرده و گوشت‌های بدون چربی را جایگزین آنها کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، بهتر است این را هم بدانید که یک راه ساده برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به کبد چرب در افرادی که احتمال بروز این بیماری در آنها وجود دارد، اندازه‌گیری دور کمر است. معمولا اگر اندازه دور کمر بیشتر از 90 سانتی‌متر باشد، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار خواهید گرفت. حالا اگر بیماری‌های زمینه‌ای یا عامل همراه دیگری که به آنها اشاره کردیم هم در شما وجود داشته باشد، باز هم خطر ابتلا به کبد چرب در شما بالاتر خواهد رفت.

اگر شما دچار اضافه‌وزن هستید، باید حدود 10 درصد از وزنتان را کم کنید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید./

بیشتر بخوانید: 8 خوراکی که به درمان کبد چرب کمک می کند

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات