برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترفندهایی برای پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست

ترفندهایی برای پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست بسیاری از زنان و مردان عقیده دارند که پیری پوست امری اجتناب ناپذیر است؛ درحالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان فراهم شده است که جوان تر از سنتان به نظر برسید. در ادامه به شما خواهیم گفت برای کم کردن چین و چروک پوستتان چه کارهایی می توانید انجام دهید.

فرقی نمی کند 35 ساله باشید و به تازگی اولین علایم پیر شدن در چهره تان نمایان شده باشد یا 55 ساله باشید با پوستی که دیگر نمی توان بالا رفتن سن را با آن مخفی کرد؛ همیشه راه هایی وجود دارد که به کاهش چین و چروک صورت تان کمک کند.

به گزارش «بهپو»، بسیاری از زنان و مردان عقیده دارند که پیری پوست امری اجتناب ناپذیر است؛ درحالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان فراهم شده است که جوان تر از سنتان به نظر برسید. در ادامه به شما خواهیم گفت برای کم کردن چین و چروک پوستتان چه کارهایی می توانید انجام دهید. برخی از این توصیه ها نیاز به مراجعه به متخصص پوست دارند ولی بیشترشان را می توانید خودتان انجام دهید.

 

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید

ده ها مطالعه اثر نور خورشید را به عنوان مقصر شماره یک چروک پوست تایید می کنند. در یک مطالعه روی دوقلوهای یکسان، جراح پلاستیکی دریافته است که نقش قرار گیری در معرض نور خورشید در پیری پوست حتی از وراثت هم مهم تر است. خواهر و برادرانی که مدت قرار گیری خود را در مقابل نور خورشید کم کرده بودند، چروک های کمتری داشتند و به طور کلی جوانتر از آنهایی بودند که بیشتر در معرض نور خورشید قرار گرفته اند.

 

بیشتر بخوانید: خداحافظی با چروکیدگی لب ها با ترفند های خانگی

 

کرم ضد آفتاب بزنید

آکادمی پوست و زیبایی آمریکا می گوید، اگر نیاز دارید زمانی از منزل بیرون بیایید که خورشید در آسمان است، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید! این کار شما را از سرطان پوست محافظت می کند و در عین حال به جلوگیری از چروک کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: دلایلی که شما را به زدن کرم ضدآفتاب ترغیب می کنند

 

سیگار نکشید

برخی از تحقیقات همچنان متناقض است، اما مطالعات بیشتر و بیشتر تایید می کنند که دود سیگار از طریق تولید آنزیمی که باعث تخریب می شود، پوست را پیر می کنند. کلاژن و الاستین اجزای مهم پوست هستند. مطالعات انجام شده روی دوقلو ها در بیمارستان سنت توماس لندن نشان داد که برادر و خواهرانی که سیگار می کشند، پوستی چروک تر دارند و پوست آنها بیش از 40درصد چروک تر از غیر سیگاری هاست.

 

خواب کافی داشته باشید

برخی از متخصصان پوست می گویند زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید، بدن کورتیزول بیش از حد تولید می کند؛ کورتیزول هورمونی است که سلول های پوست را تخریب می کند. اما اگر به اندازه کافی استراحت کنید، HGH -هورمون رشد انسانی- بیشتری تولید می کنید، که به پوست کمک می کند ضخیم تر، انعطاف پذیرتر و صاف تر باشد.

 

بیشتر بخوانید: شادابی و سفتی پوست صورت با چند ورزش ساده

 

میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید

محققان می گویند کلید زیبایی پوست مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد -مولکول های ناپایداری که به سلول ها آسیب می زنند- مقابله می کنند، که باعث می شود پوست جوان و پرانرژی تر شود و از برخی اثرات بالا رفتن سن دور بماند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین آنتی اکسیدان های جوان کننده پوست

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که کلاژن سازی را فعال می کنند

 

مرطوب کننده بزنید

محققان می گویند زنان معمولا به دنبال محصولات ضد پیری هستند و اغلب قدرت مرطوب کننده ساده را نادیده می گیرند. پوستی که مرطوب است بهتر به نظر می رسد و خطوط و چروک ها را کمتر نشان می دهد.

 

بیشتر بخوانید: 6 توصیه متخصصان پوست برای انتخاب درست کرم مرطوب کننده

 

به پشت بخوابید

وقتی هر شب در یک وضعیت مشخص می خوابید روی پوستتان خطوط خواب ایجاد می شود. خطوط خواب چروک هایی هستند که در هنگام خواب روی پوست ظاهر می شوند و با بیدار شدن هم از بین نمی روند. خوابیدن به پهلو منجر به بروز چین و چروک روی گونه و چانه می شود و خوابیدن روی صورت پیشانی را پر از خط و خطوط می کند.

 

ماهی قزل آلا و سالمون بخورید

ماهی قزل آلا و سالمون -و دیگر ماهی های آب سرد- منبعی عالی از پروتیین هستند، پروتیین یکی از اصلی ترین عوامل بهبود ظاهر پوست است. این ماهی ها دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 هم هستند. کارشناسان می گویند این اسیدهای چرب برای پوست ضروری هستند، آن را تغذیه می کنند و موجب جوان تر شدن و کم تر شدن چین و چروک آن می شوند.

 

اخم نکنید، عینک بزنید

اگر عادت دارید یک ژست چهره –مثل اخم کردن- را زیاد تکرار کنید، عضلات صورتتان در آن ناحیه شیارهایی را زیر پوست ایجاد می کنند و در نهایت این شیارها به چروک هایی روی سطح پوست ختم می شوند. بنابراین حتما به یاد داشته باشید که در صورت نیاز از عینک مطالعه و عینک آفتابی استفاده کنید. با این کار هم پوست دور چشم را از آسیب های ناشی از نور آفتاب حفظ می کنید و هم نیاز به اخم کردن یا ریز کردن چشم های خود ندارید و از چروک پوست اطراف چشم در امان می مانید.

 

بیشتر بخوانید: فوت و فن های رهایی از چروک دور چشم

 

آلفا هیدروکسی اسید مصرف کنید

آلفا هیدروکسی اسیدها -AHA- که اسید های طبیعی هستند، لایه رویی سلول های مرده پوست را از بین می برند و کمک می کنند ظاهر منافذ، خطوط ریز و چین و چروک سطحی، به ویژه در اطراف چشم کمتر شود. اَشکال قوی تر AHA ها می توانند تولید کلاژن در پوست را افزایش دهند. کلاژن نوعی پروتیین است که به پوست قدرت و استحکام می دهد. استفاده از AHA ها باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود، بنابراین در صورت مصرف AHA می بایست هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

صورت خود را بیش از حد نشویید

آب لوله کشی پوست را از داشتن رطوبت و چربی طبیعی که برای شادابی پوست ضروری است محروم می کند. اگر صورتتان را بیش از حد بشویید، عناصر حفاظتی آن را از بین می برید. بهتر است در عوض از یک صابون دارای مرطوب کننده، ژل یا کرم پاک کننده پوست استفاده کنید.

 

ویتامین C بمالید

برخی مطالعات نشان داده اند که کرم های حاوی ویتامین C باعث افزایش میزان کلاژن پوست می شوند. ویتامین C، از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه های UVA و UVB محافظت می کند و به کاهش قرمزی، لکه های تیره و یکدست نبودن رنگ پوست کمک می کند. با این وجود باید از یک محصول پوستی با نوع صحیح ویتامین C استفاده کنید. احتمالا اسید L اسکوربیک بهترین نوع ویتامین C برای از بین بردن چروک است. دقت داشته باشید که کرم های دارای ویتامین C گاهی در ترکیبات خود به جای ویتامین C از عنوان آسکوربیل پالمیتات استفاده می کنند.

 

برای مراقبت از پوست سویا بخورید

مصرف سویا موجب تقویت زیبایی پوست و محافظت از آن می شود. مطالعات نشان داده اند اگر سویا به پوست مالیده شود یا به عنوان مکمل – نه غذا- مصرف شود، از پوست در برابر آسیب های آفتاب محافظت می کند یا آسیب های وارده را بهبود می دهد. این ماده به تقویت ساختار و استحکام پوست و حتی یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: روغن و قند با پوست ما چه می کنند؟

 

کاکائو بخورید

شاید خوشمزه ترین نوشیدنی کاهش دهنده چین و چروک یک لیوان شکلات باشد. مطالعه ای نشان می دهد کاکائو سرشار از دو آنتی اکسیدان - اپی کاتچین و کاتچین- است که پوست را از آسیب های خورشید محافظت می کنند، جریان خون را به سلول های پوستی افزایش می دهند، رطوبت پوست را حفظ می کنند و پوست را نرم تر می کنند.

 

بیشتر بخوانید: تکنیک های جوانسازی پوست

 

درمان های موضعی کاهنده چین و چروک پوست

مطالعات نشان می دهند ترکیبات زیر چین و چروک پوست را کاهش می دهند. بیشتر این ترکیبات در انواع محصولات مراقبت از پوست، یافت می شوند.

1.رتینویید ها -از جمله رتین آ: تنها درمان موضعی مورد تایید FDA برای چین و چروک ها «ترتینویین» است که با نام «رتین آ» شناخته می شود. برخی از متخصصان می گویند این کرم تجویزی خطوط ظریف و چروک های بزرگ را کاهش می دهد و آسیب های خورشیدی را ترمیم می کند. «رتینول» فرم طبیعی ویتامین A است که در بسیاری از محصولات بدون نسخه موجود است. رتینول در یک فرمول ثابت و در غلظت های بالا، مثل رتین آ عمل می کند و عوارض جانبی مانند سوزش پوست و حساسیت نمی دهد.

 

2. آیدبنون: این ماده شیمیایی پسر عموی کوآنزیم کیوتن-Q10 – است. «کیوتن» یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. در یکی از مطالعات اخیر در مجله پوست پزشکان دریافته اند که تنها 6 هفته استفاده موضعی از آیدبنون، منجر به 26% کاهش زبری و خشکی پوست، 37٪ افزایش میزان هیدراتاسیون، 29% کاهش خطوط و چین و چروک و 33% بهبود کلی از آسیب ناشی از آفتاب می شود. مطالعات دیگر هم نتایج مشابهی را به دست آوردند.

3. فاکتور های رشد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که این ترکیبات طبیعی ترمیم کننده زخم، زمانی که به طور موضعی به کار روند، با تولید بیشتر کلاژن آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش می دهند و خطوط و چین و چروک را کم می کنند.

 

4. پنتاپپتید ها: نتایج مطالعاتی که توسط موسسات ملی بهداشت ارایه شده، نشان می دهد پنتاپپتید ها تولید کلاژن را در پوست آسیب دیده از آفتاب بالا می برند. مطالعات بعدی نشان دادند که مصرف پنتاپپتید موضعی، باعث تولید کلاژن و کاهش خطوط و چین و چروک پوست می شوند.

 

درمان های زیبایی برای کاهش چین و چروک

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر چین و چروک پوست با روش های گفته کاهش نیابد راه های دیگری هم وجود دارد که به کم کردن اثرات چین و چروک پوستی کمک می کنند:

1. بوتاکس: تزریق این ترکیب خالصِ سم بوتولینوم A، عضلات زیر چین و چروک ها را شل می کند، به طوری که پوست روی آن ها صاف و بدون چروک دیده می شود.

2. پرکننده های ضد چروک: پزشک پوست را با مواد مختلفی از جمله کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر ترکیبات مصنوعی پر می کند. پرکاربردترین پرکننده ها ژل های ژوویدرم، رستیلن و آرت فیل هستند.

3. لیزر: انرژی ساتع شده از یک منبع نور - لیزر یا منبع نور دیود - لایه بالای پوست را برمی دارد، و یک لایه برداری ناچیز و غیر قابل مشاهده انجام می دهد. این کار تولید کلاژن سطح پوست را افزایش می دهد و پوست صاف و بدون چروکی را نتیجه می دهد.

4. لایه بردار های شیمیایی: در این درمان، یکی از روش های مختلف لایه برداری، سوزاندن لایه بالایی پوست است. با این کار به پوست آسیب می رسد و بدن با تولید کلاژن بیشتر به مبارزه با آسیب می پردازد. در نهایت فرد با پوست صاف تر و جوانتری مواجه می شود.

5. درم ابریژن: درم ابریژن یک دستگاه مکش خلاء با یک بلور شیمیایی است، که به حذف لایه بالایی پوست و ایجاد پوست جدید و یکنواخت تر می پردازد. در این فرایند خطوط ظریف و چین و چروک ها ناپدید می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات