برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین آنتی اکسیدان های جوان کننده پوست

بهترین آنتی اکسیدان های جوان کننده پوست پوست نیز مثل همه قسمت های بدن از آنتی اکسیدان ها بهره می برد، زیرا آنتی اکسیدان ها به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازند. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که به سلول ها حمله کرده و باعث ایجاد چین و چروک، خستگی پوست و یا حتی سرطان پوست می شوند. اما با وجود آنتی اکسیدان های متنوع در بازار کدام یک بهترین کارایی را در حفظ لطافت و جوانی پوست دارند؟
وقتی از آنتی اکسیدان ها در محصولات مراقبت پوست استفاده می شود، می دانیم که برخی از برخی دیگر بهترند.
همانطور که می دانید پوست نیز مثل همه قسمت های بدن از آنتی اکسیدان ها بهره می برد، زیرا آنتی اکسیدان ها به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازند. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که به سلول ها حمله کرده و باعث ایجاد چین و چروک، خستگی پوست و یا حتی سرطان پوست می شوند. اما با وجود آنتی اکسیدان های متنوع در بازار کدام یک بهترین کارایی را در حفظ لطافت و جوانی پوست دارند؟ خبر خوب این است که نیازی نیست خود را به یک نوع آنتی اکسیدان محدود کنید.
اکثر آنتی اکسیدان ها یک مکانیسم اصلی دارند اما ممکن است عملکردهای مختلفی داشته باشند. به خاطر این عملکرد های متنوع بهتر است از آنتی اکسیدان های متنوع در رژیم غذایی خود بهره ببرید. در این مقاله به کاربرد آنتی اکسیدان ها اشاره می شود.
 

چای سبز

عصاره چای سبز از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می شود. چای سبز نه تنها آنتی اکسیدانی قوی برای پوست محسوب می شود بلکه برای اندام های داخلی بدن نیز فواید زیادی دارد. چای سبز محتوی پلی فنول های قوی است که یکی از آن ها اپیگالوکاتچین گالات (EGCG) می باشد و میزان آن در چای سبز فراوان است.

مطالعات نشان می دهد وقتی (EGCG) قبل یا بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید به پوست اعمال شود، به اصلاح تغییرات سلولی ناشی از آسیب اشعه فرابنفش کمک می کند. همچنین میزان رادیکال های پروکسید هیدروژن را کم کرده و باعث تخریب سلول های سرطان زا می شود.
نکات مهم هنگام خرید: مطمئن شوید در محصول مورد نظر به اندازه کافی عصاره چای سبز وجود دارد. اگر مقدار آن خیلی کم باشد موثر نخواهد بود. کرم های حاوی میزان کافی چای سبز به رنگ قهوه ای هستند.
 

رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید شکل فعال ویتامین A در پوست است و "استاندارد طلایی" در مراقبت از پوست در برابر پیری است. اسید رتینوئیک موضعی به درمان چین و چروک های ریز، لکه های پوستی ناشی از سن و زبری پوست ناشی از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید کمک می کند. در مقاله ای که در مجله Journal of Dermatological Science منتشر شده مشخص شد که درمان با رتینوئیک اسید فیبرهای الاستیک که باعث سفت بودن پست می شوند را حفظ کرده و چین و چروک را کاهش می دهند.
رتینوئیک اسید به فرم کرم و ژل در بازار موجود است که معمولا یک بار در روز باید مصرف شوند. اگرچه متخصصین پوست معتقد بودند که رتینوئیک اسید پوست را به نور خورشید حساس تر می کند اما هم اکنون معلوم شده است که این ماده در واقع پوست را در برابر آسیب های خورشیدی بیشتر حفظ می کند.
اگر رتینوئیک اسید را در غلظت بیش از حد و اغلب اوقات استفاده کنید باعث قرمزی پوست، خشکی شدید و لایه لایه شدن پوست می گردد. پیشنهاد می شود ابتدا با یک غلظت کمتر (محصولات رتینوئیک اسید از 0.01% در ژل ها تا 0.1% در کرم ها طبقه بندی می شوند) شروع کنید و هر دوشب یا سه شب یک بار به پوست بمالید تا آسیب های نوری را به آرامی از بین ببرد.

 

ایده بنون

ایده بنون یکی از انواع پایدارتر آنتی اکسیدان کوآنزیم کیوتن (Q10) است.
ایده بنون نسبت به کوآنزیم کیوتن بهتر نفوذ می کند و در مقابل اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد عملکرد محافظتی بیشتری دارد. همچنین از سلول های پوستی در مقابل اثرات مخرب اشعه UVB محافظت می کند.
قبل از استفاده منظم از محصول حاوی ایده بنون ابتدا پچ آزمایشی را امتحان کنید. حدود یک نفر از ده نفر از افراد به این آنتی اکسیدان واکنش آلرژیک نشان می دهند.
 

رزوراترول

این آنتی اکسیدان خوب و قدیمی یک ترکیب پلی فنول است که در انگور، بری ها، کاکائو و حتی بادام زمینی یافت می شود.
مطالعات نشان می دهد رزوراترول به هنگام مصرف موضعی فواید خوبی ارائه می دهد. وقتی پیش از قرارگیری در معرض آفتاب از رزوراترول استفاده کنید، تولید رادیکال های آزاد مضررا کم کرده و دیگر آسیب های مربوط به نتایج آفتاب روی پوست را کاهش می دهد. همچنین در به تعویق انداختن رشد و تولید تومور های سرطانی موثر است.
 

ویتامین C

این ویتامین یک نیرو محرکه آشنا و یک آنتی اکسیدان ضروری برای پوست است. یعنی یک ویتامین حیاتی است اما توسط بدن انسان تولید نمی شود. به همین علت اضافه کردن ویتامین C به رژیم غذایی روزانه بسیار سودمند خواهد بود. این ویتامین در انواع مختلفی یافت می شود اما خالص ترین نوع آن اسید اسکوربیک است که ارزش هزینه کردن را دارد.
فواید ویتامین C در میان تمام آنتی اکسیدان ها برای پوست به اثبات رسیده است. خواص اثبات شده این آنتی اکسیدان قدرتمند ضد التهاب بودن، کلاژن سازی و حفاظت در مقابل آفتاب است.
نکات مهم هنگام خرید: همانطور که اشاره شد به دنبال مکمل های حاوی اسید اسکوربیک باشید. بهترین حالت این است که مکمل ها در بسته بندی های تیره، و با درب کوچک باشند تا از ورود نور و هوا به آن جلوگیری شود زیرا ویتامین C به نور و هوا حساس است.
 

ویتامین B

ویتامین B برای انواع سلول های بدن ضروری هستند از جمله سلول های پوست. بسیار مهم است که رژیم غذایی تان حاوی ویتامین های گروه B باشد. مرغ، تخم مرغ و مخصولات غله ای غنی شده می توانند ویتامین B شما را تامین کنند. کمبود ویتامین باعث خشکی و خارش پوست می گردد.
بکار بردن ویتامین B بشکل موضعی روی پوست نیز منافعی برای پوست به همراه دارد.
بعنوان مثال در مطالعه بر روی موش های بدون مو در ژاپن مشخص شد که استفاده موضعی از یک آنتی اکسیدان مشتق شده از ویتامین B6 پوست را در مقابل آسیب ناشی از نور خورشید محافظت کرده و چین و چروک را کاهش می دهد.
 

سایر آنتی اکسیدان ها

بسیاری از عصاره های گیاهی بدلیل اثرات مثبتی که برای پوست دارند بصورت موضعی یا خوراکی مصرف می شوند. مثلا رزماری، رب گوجه فرنگی (لیکوپن)، عصاره دانه انگور، انار و سویا. بعضی از کارشناسان می گویند ترکیبی از انواع مختلف آنتی اکسیدان ها و عصاره ها احتمالا موثرتر از محصولات تکی است. پاسخ نهایی درباره بهترین دوزها و عصاره ها توسط محققین مشخص می شود.
 

ارزیابی ادعاها

شرکت های تولید کننده محصولات مراقبت پوست اغلب ادعا می کنند که محصولاتشان نتایج معجزه آسایی دارد. اگرچه مکمل های غذایی و آرایشی از نظر ایمن و بی ضرر بودنشان آزمایش می شوند اما فواید آنها لزوما در مطالعات تایید نمی شود.
اگرچه ممکن است یک محصول ادعا کند که دارای آنتی اکسیدان های مفیدی چون ویتامین C است اما اغلب تشخیص اینکه چه مقدار ویتامین یا آنتی اکسیدان در ظرف آن محصول وجود دارد، کار سختی است. ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای حفظ پایداری خود و موثر واقع شدن باید در غلظت کافی و اشکال صحیح در محصول مورد نظر وجود داشته باشند. بنابراین بهتر است پیش از خرید هر نوع محصول آنتی اکسیدان برای پوست با پزشک خود مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات