برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه های راهبردی برای پیشگیری از سرطان پروستات

توصیه های راهبردی برای پیشگیری از سرطان پروستات برخی عوامل احتمال بروز سرطان پروستات را در برخی افراد بالا می برد. سن بالای 50 سال، پیشینه خانوادگی و برنامه غذایی از جمله عوامل موثر شناخته شده اند. اگرچه هیچ یک از روش های پیشگیری از سرطان پروستات به اثبات نرسیده اند؛ اما می توان با سبک زندگی صحیح، مانند ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم، خطر سرطان پروستات را کاهش داد.

«سرطان پروستات» دومین سرطان شایع در بین مردان جهان است و طبق آمار وزارت بهداشت در رتبه چهارم سرطان های شایع کشور قرار دارد. این بیماری معمولا بی علامت است و تنها با بررسی های آزمایشگاهی می توان آن را تشخیص داد و هنگامی ‌که علایم ظاهر می‌شوند، ممکن است سرطان پروستات بسیار پیشرفت کرده باشد.

به گزارش «بهپو»، برخی عوامل احتمال بروز سرطان پروستات را در برخی افراد بالا می برد. سن بالای 50 سال، پیشینه خانوادگی و برنامه غذایی از جمله عوامل موثر شناخته شده اند. اگرچه هیچ یک از روش های پیشگیری از سرطان پروستات به اثبات نرسیده اند؛ اما می توان با سبک زندگی صحیح، مانند ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم، خطر سرطان پروستات را کاهش داد.

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند مردانی که در معرض خطر متوسط سرطان پروستات هستند، توصیه های زیر را برای سلامتی عمومی خود در نظر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 9 تصور غلط درباره سرطان پروستات

 

انتخاب رژیم سالم

شواهدی وجود دارد که می گوید انتخاب یک رژیم غذایی سالم کم چرب و پر از میوه ها و سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند، البته گاهی اوقات نتایج تحقیقات متناقض بوده اند.

اگر می خواهید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• یک رژیم کم چرب انتخاب کنید. غذاهای حاوی چربی شامل گوشت، آجیل، روغن و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر غذاهای پرچربی هستند و بهتر است در مصرف آنها دقت کنید.

در برخی مطالعات دیده شده است مردانی که روزانه بیشترین مقدار چربی را مصرف می کردند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در خود افزایش داده اند. این موضوع نشان می دهد که چربی بیش از حد سبب سرطان پروستات می شود؛ اما در سایر مطالعات این ارتباط مشاهده نشده است. اما می توان با کاهش میزان چربی مصرفی روزانه به کنترل وزن و قلب خود کمک کرد، این مساله امری اثبات شده است.

برای کاهش میزان چربی که هر روز مصرف می کنید، غذاهای چرب را محدود کنید یا انواع کم چرب آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال، میزان روغنی که به غذاها اضافه می کنید را کاهش دهید، کمتر گوشت مصرف کنید و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید.

• مقدار میوه ها و سبزیجات مصرفی را در روز افزایش دهید. میوه ها و سبزیجات پر از ویتامین ها و مواد مغذی هستند. پزشکان بر این باورند که این مواد خوراکی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند، اگر چه تحقیقات نشان داده اند که هیچ ماده غذایی ویژه ای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را تضمین نمی کند.

خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر سبب می شود که فرد برای غذاهای دیگر مثلا غذاهای پر چرب جای کمتری داشته باشد. می توانید با اضافه کردن یک وعده میوه و سبزیجات به هر وعده غذایی میزان مصرف خود را افزایش دهید. میوه ها و سبزیجات را به عنوان میان وعده در نظر بگیرید.

• میزان لبنیات مصرفی را کاهش دهید. در مطالعات انجام شده، افرادی که روزانه بیشترین فراورده های لبنی - مانند شیر، پنیر و ماست – را مصرف می کردند بیشترین خطر ابتلا به سرطان پروستات را داشته اند. اما نتایج مطالعه دقیق نیست و احتمال دارد که خطر سرطان پروستات ناشی از مصرف لبنیات، کم باشد.

 

حفظ وزن سالم

در مردانی که چاق هستند - شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر- خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش پیدا می کند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، بهتر است روی کاهش وزن خود کار کنید. می توانید با کاهش کالری هایی که هر روز می خورید و افزایش تمریناتی که انجام می دهید، به این هدف برسید.

اگر در محدوده وزن سالم هستید، با تمرین در بیشتر روزهای هفته و انتخاب یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه، سبزیجات و دانه ها سعی کنید وزن خود را حفظ کنید.

 

داروها

برخی از داروها به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کنند؛ از جمله:

 

1-مهارکننده های آنزیم 5 آلفا ردوکتاز

آنزیم 5 آلفا ردوکتاز، آنزیمی در بدن است که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون –DHT هورمون اصلی رشد پروستات- تغییر می دهد. مهارکننده های آنزیم 5 آلفا ردوکتاز، مانند فیناستراید و دوتاستراید، این آنزیم را مسدود می کنند تا DHT نسازد. این داروها برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات -BPH-، رشد غیر سرطانی پروستات، مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعات گسترده ای روی هر دوی این داروها انجام شده است تا تاثیر آنها در کاهش خطر سرطان پروستات مشخص شود. در این مطالعات مشخص شده است احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که چندین سال این داروها را مصرف کرده اند کمتر از مردانی است که دارونما –پلاسبو- دریافت کردند.

با بررسی دقیق تر مطالعات مشخص شد مردانی که این داروها را مصرف کرده بودند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات با درجه پایین بودند، اما اندکی بیشتر در معرض سرطان پروستات با درجه بالا بوده اند. سرطان پروستات با درجه بالا سریع تر و بیشتر رشد و گسترش پیدا می کند. با این حال، در بلند مدت، این امر روی میزان مرگ و میر تاثیر نگذاشته است و هر دو گروه مردان به میزان مشابهی زندگی کرده اند.

این داروها عوارض جانبی جنسی مانند کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ به همراه دارند، اما به بهبود مشکلات ناشی از BPH مثل ادرارِ مشکل و نشت ادرار -بی اختیاری- کمک می کنند.

اگر چه این داروها بی خطر هستند، اما از جانب FDA به عنوان بازدارنده سرطان پروستات مورد تایید قرار نگرفته اند. در حال حاضر، مشخص نیست که مصرف این داروها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مفید باشد. با این حال، مردانی که می خواهند بیشتر در مورد این داروها بدانند، باید با پزشک خود صحبت کنند.

 

2-آسپرین

برخی تحقیقات نشان می دهند مردانی که به مدت طولانی آسپرین روزانه مصرف می کنند خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان پروستات را در خود کاهش می دهند. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه شویم این مزایا بر معایب مصرف آسپرین می چربد یا خیر. مصرف بلند مدت آسپرین عوارض جانبی از جمله افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت. البته این دارو فواید دیگری هم دارد. در حال حاضر بیشتر پزشکان مصرف آسپرین را تنها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات توصیه نمی کنند.

 

3-سایر داروها

داروها و مکمل های غذایی دیگر که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کنند در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی قرار گرفته اند، اما تاکنون تاثیر مفید هیچ دارو یا مکملی در مطالعات گسترده به طور قطع ثابت نشده است.

 

ورزش در بیشتر روزهای هفته

مطالعات انجام شده در زمینه ارتباط ورزش با خطر ابتلا به سرطان پروستات نشان می دهد مردانی که ورزش می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

ورزش دارای فواید بسیاری است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر سرطان ها را کم می کند. ورزش همچنین در حفظ وزن یا کاهش وزن هم کمک می کند.

اگر قبلا اهل ورزش نبوده اید، با پزشک خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که شروع ورزش برایتان مناسب است. ورزش را به آرامی شروع کنید. می توانید هر روز ماشین خود را دورتر و دورتر پارک کنید تا برای رسیدن به مقصد مجبور باشید بیشتر راه بروید یا به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

برای ورزش کردن به مدت 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته هدف گذاری کنید.

 

مشورت با پزشک درباره خطرات

به گزارش «بهپو» به نقل از «کلینیک مایو»، در برخی از مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات بالاست. گاهی این افراد به تشخیص پزشک می بایست دارو مصرف کنند. بنابراین اگر فکر می کنید خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما بالا است، با پزشک خود مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات