برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه هایی برای ذبح بهداشتی دام در آستانه عید قربان

توصیه هایی برای ذبح بهداشتی دام در آستانه عید قربان با نزدیک شدن عید قربان تقاضا برای خرید و ذبح دام افزایش می یابد و همین امر نگرانی ها را در ارتباط با خطر شیوع بیماری های قابل سرایت بین انسان و حیوانات افزایش می دهد.
با نزدیک شدن عید قربان تقاضا برای خرید و ذبح دام افزایش می یابد و همین امر نگرانی ها را در ارتباط با خطر شیوع بیماری های قابل سرایت بین انسان و حیوانات افزایش می دهد.
به گزارش «بهپو»، به همین منظور کارشناسان حوزه سلامت با تاکید بر ضرورت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها و خطر همه گیر شدن آن در جامعه، دستورالعمل هایی را ارایه کرده اند که با رعایت آنها شانس ابتلا به بیماری های خطرناکی چون تب کنگو، کاهش می یابد.

 

اصولی که برای ذبح بهداشتی دام باید رعایت کنیم

1- خرید دام حتما از مراکز معتبر عرضه دام بهداشتی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است، صورت گیرد و ذبح دام هم در کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، انجام شود. همچنین  ذبح دام خارج از محیط کشتارگاه و در کوچه و خیابان از نظر بهداشتی درست نیست، زیرا آلودگی‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل می‌شوند و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

2- فضولات و ضایعات دام را بعد از ذبح  حتما در چاه فاضلاب یا عمق خاک دفن کنید و حداقل نیم متر خاک روی ضایعات و احشاء بریزید؛ در اینصورت  از دسترس حیوانات و جوندگان دور می‌ماند و باعث آلودگی محیط نمی‌شود.

3- از هرگونه تماس با انگل یا موجود خارجی روی پوست و پشم دام -کنه ، کک و ...- خودداری کنید.

4- بعد از ذبح دام حتماً محل ذبح شستشو و ضدعفونی شود. برای این منظور می توان از ضدعفونی کننده های موجود درمنزل مانند وایتکس یا اهک و.. استفاده کرد.

5- گوشت بعد از کشتار باید یک دوره 24 ساعته را در پیش سرد بگذراند -در دمای 0 تا 4 درجه- تا سلامت جمود نعشی خود را طی کند. در این صورت برخی از بیماری ها که ممکن است برای انسان خطرناک باشد و بین انسان و دام مشترک است، از بین می رود.

ماهیچه‌های گاو، گوسفند یا به طور کلی دام وقتی تازه ذبح می‌شوند حاوی مقداری گلیکوژن هستند. اگر گوشت تازه ذبح‌شده داخل یخچال نگهداری شود، گلیکوژن آن طی فرایند گلیکولیز تجزیه می‌شود و اسید لاکتیک تولید می‌کند. اسید لاکتیک pH گوشت را پایین می‌آورد و باعث تردی آن می‌شود و حضور میکروارگانیسم‌ها به‌خصوص ویروس‌ها را در گوشت‌ کاهش می‌دهد. در نتیجه به طور طبیعی با انجام این فرایند گوشت سالم‌سازی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود گوشت تازه ذبح‌شده را در یخچال بگذارید تا فرایند گلیکولیز آن انجام شود و بعد از 24 ساعت آن را به مصرف برسانید یا داخل فریزر بگذارید. لازم به ذکر است انسان و دام تا وقتی زنده هستند تنفس می‌کنند و به عضلات اکسیژن می‌رسد، بنابراین گلیکوژن در حضور اکسیژن به قند تبدیل می‌شود و در عضله می‌سوزد ولی بعد از مرگ دیگر اکسیژنی به عضلات نمی‌رسد و گلیکوژن دیگر نمی‌تواند به قند تبدیل شود و طی فرایند گلیکولیز، اسید لاکتیک می‌سازد.

6- از خوردن بلافاصله جگر، دل، قلوه و... بعد از کشتار اکیدا خودداری کنید و حتما بعد از 24 ساعت نگهداری در یخچال از آن استفاده کنید.

7- در زمان کشتار از دستکش، ماسک و روپوش استفاده کنید و طوری دام را ذبح کنید که خون حیوان به صورت و نقاط دیگر بدن تماس پیدا نکند چرا که از نظر پزشکی تشخیص دام بیمار به ویژه حیوان مبتلا به تب کریمه کنگو مشکل است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات