برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نوشیدن چای سیاه چگونه باعث افزایش طول عمر می شود؟

نوشیدن چای سیاه چگونه باعث افزایش طول عمر می شود؟ داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا نشان می‌دهند که عادت به نوشیدن روزانه 2 لیوان چای سیاه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، احتمال مرگ‌ومیر را کم کند و باعث افزایش طول عمر شود.

پژوهشگران می‌گویند که زمان، زمان نوشیدن چای است! داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا نشان می‌دهند که عادت به نوشیدن روزانه 2 لیوان چای سیاه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، احتمال مرگ‌ومیر را کم کند و باعث افزایش طول عمر شود!

به گزارش «بهپو» و به نقل از «تلگراف»، نتیجه جدیدترین تحقیقی که کمتر از یک ماه پیش در مجله معتبر و علمی Annals of internal medicine  منتشر شد، موجی از شادی را در میان طرفداران چای سیاه به ارمغان آورد. محققان با استناد به این تحقیق می‌گویند که با بررسی عادت به نوشیدن چای در میان بیش از نیم میلیون زن و مرد 40 تا 69 ساله بین سال‌های 2006 تا 2010، به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن حداقل 2 لیوان یا بیشتر از چای سیاه در طول روز می‌تواند با افزایش طول عمر در ارتباط باشد.

 

چای چگونه طول عمر را زیاد می‌کند؟

براساس این مطالعه، مشخص شده است که نوشیدن 2 لیوان چای سیاه در طول روز می‌تواند 9 تا 13 درصد باعث افزایش طول عمر افراد چای‌خور، نسبت به کسانی بشود که علاقه‌ای به نوشیدن چای ندارند. البته لازم به ذکر است که نتیجه این تحقیقات ثابت کرده‌اند که نوشیدن چای سیاه، می‌تواند احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش بدهد و تاثیر چندانی بر کاهش خطر مرگ و میر ناشی از انواع سرطان یا بیماری‌های تنفسی ندارد.

محققان بر این باورند که چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های فعال است و همین ترکیبات می‌توانند با کاهش شدید التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن، باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و به طور کلی، بهبود عملکرد سایر ارگان‌های حیاتی بدن بشوند. خوشبختانه مشخص شده است که افزودن شیر یا شکر به چای، تاثیری منفی بر خواص آن برجای نمی‌گذارد اما افرادی که می‌خواهند بیشترین فایده را از نوشیدن چای سیاه ببرند، باید شکر یا شیرهای پرچرب را با این نوشیدنی پرخاصیت، همراه نکنند. هرچند که محققان بر اثر مثبت نوشیدن چای سیاه بر افزایش طول عمر تاکید دارند، اما می‌گویند که برای اثبات مطلق این اثر، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد؛ با این حال، شما می‌توانید از نوشیدن چای گرم صبحگاهی خود، لذت ببرید.

 

تاثیر چای سیاه بر کلسترول خون

یکی دیگر از تاثیرات مثبت چای برای افزایش طول عمر، اثر قابل توجه آن بر کاهش چربی بد خون است. چربی بد یا همان LDL، کلسترول را به داخل سلول‌های خونی بدن هدایت می‌کند. این در حالی است که چربی خوب خون یا همان HDL، وظیفه هدایت کلسترول از داخل سلول‌ها و کبد به خارج از آنها و در نهایت خروج آنها از بدن را بر عهده دارد. با این حساب، می‌بینید که هرچه سطح چربی خوب در بدن بیشتر و سطح چربی بد در بدن کمتر باشد، کلسترول خون ما پایین‌تر خواهد بود و سلامت سیستم قلبی عروقی‌مان هم بیشتر تضمین خواهد شد. برخی تحقیقات ثابت کرده‌اند که نوشیدن چای سیاه می‌تواند چربی بد خون را تا 4.64 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش بدهد.

 

تاثیر چای سیاه بر سلامت سیستم‌گوارشی

محققان می‌گویند که نوعی باکتری خوب و مفید در سیستم گوارشی ما وجود دارد که می‌تواند نقشی حیاتی در کاهش احتمال ابتلا به التهاب روده‌ها، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، چاقی یا حتی سرطان‌های گوارشی بازی کند و رشد و تکثیر این باکتری در سیستم گوارشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه می‌توانند زمینه رشد و تکثیر باکتری‌های خوب موجود در سیستم گوارشی و محدود کردن رشد باکتری‌های بد موجود در سیستم گوارشی را فراهم کنند و از این طریق، به حفظ سلامت سیستم گوارشی، تنظیم قند خون و متابولیسم بدن کمک کنند. علاوه بر این، چای سیاه حاوی ترکیبات ضدمیکروبی خوبی است که این ترکیبات می‌توانند با از بین بردن مواد مضر به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش کمک کنند و باعث افزایش باکتری‌های مفید روده و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن بشوند.

 

تاثیر چای سیاه بر کاهش فشار خون

افزایش فشار خون یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته‌های قلبی و مشکلات بینایی است. محققان راه‌های زیادی از جمله کنترل نمک مصرفی در طول روز را برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا پیشنهاد می‌کنند. تحقیقات اخیر هم ثابت کرده‌اند که نوشیدن حداقل 2 فنجان چای سیاه در طول روز می‌تواند اثر مثبتی بر کاهش یا تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد قابل توجهی در آنها کاهش بدهد. نتیجه تحقیقی که درباره نوشیدن چای سیاه و تنظیم فشارخون روی گروهی از خانم‌ها و آقایان صورت گرفت، نشان داد که نوشیدن منظم و روزانه چای سیاه، می‌تواند هم باعث کاهش فشار خون سیستولیک بشود و هم باعث کاهش فشار خون دیاستولیک و به این ترتیب، به تنظیم فشار خون در بدن کمک کند. محققان بر این امر تاکید دارند که آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه با کاهش التهاب در بدن باعث کمتر شدن استرس افراد می‌شوند و از این طریق هم احتمال افزایش فشار خون را کمتر می‌کنند. به همین دلیل هم برخی از افراد به طور ناخودآگاه ترجیح می‌دهند که در مواجهه با بحران‌های روانی، یک لیوان چای بنوشند.

 

تاثیر چای سیاه بر تنظیم قند خون

افزایش یا نوسانات قند خون می‌تواند به طور مستقیم بر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و کلیوی، افزایش وزن و افسردگی تاثیر بگذارد و به تمام این دلایل باعث کاهش طول عمر فرد بشود. از این رو، محققان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از نوسانات شدید قند خون و به منظور کنترل قند خون، روزانه 2 لیوان چای سیاه را در میان‌وعده‌های خود بگنجانید. البته چای سیاه به شرطی می‌تواند تاثیر مثبتی بر تنظیم قند خون داشته باشد که با قند و شکر ساده مصرف نشود یا همراه آن، خوراکی‌های شیرین در حجم بالا خورده نشوند! تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن چای می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش بدهد و از این طریق به کنترل قند خون، به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذای سنگین یا شیرین، کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات