برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با 13 مسکّن طبیعی

آشنایی با 13 مسکّن طبیعی زنجبیل سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است؛ مانند جینجرول ها. ترکیباتی که نقش مهمی در کاهش دردهای استخوانی و ماهیچه‌ها دارند.
متأسفانه چیزی که ما امروزه یاد گرفته‌ایم این است که با اولین احساس درد، حتی یک سردرد ساده، سریعاً یک قرص مسکن می‌خوریم. بی آنکه بدانیم مصرف طولانی مدت این قرص‌ها چه بر سر ما می‌آورند. خیلی وقت‌ها هم این قرص‌ها دیگر تاثیری ندارند و ما همچنان به دنبال مسکن جدیدتر و قوی‌تر می‌گردیم.
اما مگر راه‌های دیگری هم برای کاهش این دردهای مزمن وجود دارد؟ بله درست است. در اینجا می‌خواهیم برخی مواد غذایی طبیعی را به شما معرفی کنیم که نتیجه مطالعات بسیاری خاصیت ضد درد و ضد التهاب آن‌ها را نشان داده‌اند.
بدون شک تأثیر این مواد غذایی در تسکین درد به سرعت و قدرت یک مسکن قوی نیست اما مصرف طولانی مدت آن‌ها ارزش‌ها و خواص بسیار بسیار فراتر از مصرف طولانی مدت مسکن‌ها برای بدن دارد.

1-زنجبیل: مناسب برای دردهای مفصلی و عضلانی

در طب سنتی اسلامی و ایران زنجبیل گیاهی بسیار گرم و کمی خشک است. از قدیم زنجبیل برای درمان ناراحتی معده، تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا شیمی درمانی، اسهال، سردرد، سرگیجه و به عنوان ماده ضد التهاب در درمان سردرد میگرنی، روماتیسم و ناراحتی های عضلانی مورد استفاده قرار می گرفته است.
گیاه زنجبیل یا Ginger Officinale بومی جنوب شرقی آسیا، هند و چین می باشد. اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد. اثرات درمانی زنجبیل به زمان های بسیار دور بر می گردد.

سازمان بهداشت جهانی نیز زنجبیل را به عنوان مکمل غذایی در نظر گرفته است.

مطالعات متعدد نشان داده است که این گیاه جهت کاهش علایم آرتروز بسیار سودمند است. در این بیماری تولید برخی از سیتوکین های التهاب زا نقش مهمی در بروز درد و التهاب ایفا می کند. مطالعات نشان داده اند که مهار ترکیبات التهاب زا می تواند به کاهش درد در این بیماران کمک کند. به علاوه کاهش درد یکی از مهمترین اهداف درمانی در افراد مبتلا به آرتروز زانو می باشد. زنجبیل با دارا بودن ترکیبات فعالی نظیر جینجرول (Gingerols) قادر است به کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد در آرتروز کمک زیادی کند.

در مطالعه ای که در دانمارک صورت گرفت مشخص شد که مصرف زنجبیل موجب تسکین درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و ناراحتی عضلانی می شود. همچنین در بررسی دیگری بیماران اظهار کردند مصرف زنجبیل نسبت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز شده در تسکین درد، التهاب و خشکی حرکت پاسخ بهتری می دهد.

 

مقدار و روش مصرف زنجبیل

میزان زنجبیل برای پیشگیری از تهوع و استفراغ 500 تا 1000 میلی گرم پودر زنجبیل معادل 2 تا 4 گرم ریزوم تازه می باشد که باید 1 ساعت قبل از حرکت مصرف شود.
مقداری که برای درمان روماتیسم یا آرتروز گزارش شده است 500 تا 1000 میلی گرم ریزوم پودر شده زنجبیل در وز می باشد.

 

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

زنجبیل صفراآور است و برای افرادی که سنگ صفرا دارند بدون نظر پزشک تجوز نمی‌شود.
همچنین این گیاه باعث رقیق شدن خون می‌شود و مصرف آن برای بیماران هموفیلی و افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، ممنوع است. زنجبیل محرک قاعدگی است و مصرف بیش از اندازه آن باعث خونریزی و سقط جنین می شود. به همین دلیل خانم های باردار نیز از مصرف این گیاه منع شده اند.
مصرف زنجبیل با معده خالی باعث زخم‌های گوارشی شده و بهتر است با معده خالی مصرف نشود.

 

اشکال دارویی زنجبیل

فرآورده های دارویی زنجبیل به صورت گرد، عصاره، قرص و تنتور می باشد. پودر یا گرد زنجبیل را باید دور از نور و در جای خشک و خنک نگهداری نمود و آن را در قوطی های سربسته (غیر پلاستیکی) قرار داد تا از نفوذ رطوبت به آن جلوگیری شود.

اشکال دارویی این گیاه، کپسول 100، 400، 500 و 1000 میلی‌گرم و قرصهای جویدنی 67.5 میلی‌گرم می‌باشد و آنچه که در منزل مصرف می‌شود به صورت پودر است.

2-ماهی‌ها و مخصوصاً سالمون: مناسب برای التهاب مفاصل و دردهای شکمی

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که امگا 3 نقش مهمی در فرو نشاندن درد و ناراحتی همراه با آرتریت روماتوئید بر عهده دارد. این تأثیر امگا 3 بر دردهای مفصلی به دلیل خواص ضدالتهابی آن است و همان طور که می‌دانید آرتریت روماتوئید هم یک بیماری التهابی در مفاصل است. علاوه بر این امگا 3 در کاهش دردهای معدی و شکم دردها هم تأثیر قابل‌توجهی دارد. مخصوصاً آن دسته از دردهای معدی که ناشی از استرس باشند

بیشتر بخوانید: کدام ماهی ها امگا 3 بیشتری دارند؟

3-سویا

نظرتان درباره یک کاهش 30 درصدی و یا حتی بیشتر در دردهای مفصلی ناشی از آرتریت چیست؟ اگر موافقید سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته معامله در اینجا تمام نمی‌شود. شما با اضافه کردن سویا به رژیم غذایی خود از بیش از 10 فایده دیگر سویا برای سلامتی هم بهره‌مند می‌شوید. راز تمام این فواید در ایزوفلاوون های سویا است، موادی که ساختاری شیمیایی مشابه استروژن داشته و خواص ضدالتهابی قابل‌توجهی دارند. همین موضوع، دانشمندان را به این فکر انداخته که شاید اثری مشابه استروژن‌ها روی استخوان‌ها داشته باشند و پیشنهاد می‌کنند که افزودن ایزوفلاون به رژیم غذایی غربی، راهی است برای کاهش تعداد زنان مبتلا به پوکی استخوان.
 شیر سویا، توفو، لوبیا سویا، پروتئین‌های بسته‌بندی‌شده سویا و خلاصه انواع فراورده‌های به دست آمده از سویا که امروزه کم هم نیستند می‌تواند این خواص را به شما هدیه کند.

4-قهوه: سردرد

مصرف 200 میلی‌گرم کافئین، یعنی همان مقدار کافئینی که در دو فنجان قهوه وجود دارد می‌تواند در درمان سردردها و مخصوصاً میگرن کمک کننده باشد؛ اما فراموش نکنید که وابستگی طولانی مدت به کافئین می‌تواند تأثیرات متفاوتی داشته باشد. در واقع افرادی که به مصرف قهوه عادت دارند و به آن وابسته شده‌اند در صورت مصرف نکردن نوشیدنی‌های کافئینی دچار سردردهای شدید می‌شوند.

5-گیاه مریم گلی: مناسب برای درمان خارش گلو و گلودرد

زمانی که احساس آزارنده خارش گلو را دارید برای یک‌بار هم که شده دمنوش تهیه‌شده از برگ‌های گیاه مریم گلی را امتحان کنید.
مریم گلی گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی به آن «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» می‌گویند. مریم گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین به عنوان داروی موثری برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به کار برده می‌شد؛ اما امروزه موارد مصرف گسترده و متعددی برای این دارو شناخته شده است که آن را به یک گیاه درمانی موثر در طب سنتی تبدیل کرده است.

6-زردچوبه: دشمن آرتریت روماتوئید

مدت‌ها پیش این ادعا که ادویه‌های مرسوم در غذاهای هندی تأثیر مهمی در تسکین دردهای آرتریت روماتوئید دارند مطرح شد. بعدها انجام مطالعات متعدد نشان داد که این ادعا کاملا درست بوده و برخی از این ادویه‌ها می‌توانند تاثیری حتی در حد پروفن در کاهش دردهای آرتریت روماتوئید داشته باشند. یکی از پرطرفدارترین این ادویه‌ها زردچوبه است. زنجبیل سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است؛ مانند جینجرول ها. ترکیباتی که نقش مهمی در کاهش دردهای استخوانی و ماهیچه‌ها دارند.

7-آلبالو

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها در آلبالو و مخصوصاً آلبالوی ترش آن را به یک ضدالتهاب و ضد درد فوق العاده تبدیل کرده است. مطالعات اخیر دریافته‌اند افرادی که برای 10 روز، روزانه 60 میلی لیتر آب آلبالو مصرف می‌کنند قدرت بدنی بالاتر و تحمل پذیری بیشتری برای فعالیت‌های روزانه و نیز ورزش دارند.
خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آلبالو آن را به یک مسکن قوی تبدیل کرده که می‌تواند مثل یک داروی ضد درد طبیعی عمل کند. مصرف آلبالو و آب آلبالو همچنین می‌تواند برای کاهش خستگی در ورزشکاران و رفع گرفتگی‌های عضلانی در آن‌ها مناسب باشد.

8-روغن زیتون

یکی دیگر از ضدالتهاب‌های طبیعی و البته پرطرفدار روغن زیتون است که در کاهش دردها و التهاب‌های مزمن تأثیر قابل‌توجهی دارد.
براساس تحقیقات انجام شده، روغن زیتون بخش قابل‌توجهی از این خواص خود را مدیون ترکیبی به نام Oleocanthal است که تاثیری مانند داروهای NSAID یعنی همان ضد التهاب‌های غیر استروئیدی در تسکین دردهای مزمن دارد؛ اما علاوه بر خواص ضددرد و ضدالتهاب، روغن زیتون فواید ارزشمند دیگری هم برای سلامتی دارد که تأثیر آن بر کاهش چربی خون و سلامت قلبی عروقی از جمله مهم‌ترین آن‌هاست.

 

9-انگور قرمز

انگور قرمز حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام رسوراترول است که مزایای ضدالتهابی دارد. در خوراکی‌هایی همچون میوه‌های توت مانند و بادام‌زمینی نیز می‌توان این ترکیب شیمیایی را یافت. تحقیقات انجام‌گرفته در محیط‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که رسوراترول باعث متوقف ساختن سلول‌هایی می‌شود که در افزایش درد موثر هستند. درنتیجه می‌توان گفت که این ترکیب شیمیایی برای مقابله با درد موثر است. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که با ترکیب کردن رسوراترول و زردچوبه و مصرف این ترکیب می‌توان توانایی بدن را در مقابله با التهاب افزایش داد، بنابراین، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود غذاهای حاوی رسوراترول را بگنجانید.
 

10-آویشن

آویشن گیاهی است که برگ‌های کوچک و خوشبویی دارد و از آن می‌توان به‌عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از غذاها استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در آویشن می‌توانند احتمال درد را کاهش دهند، هرچند محققان این تحقیق‌ها نمی‌دانند که این گیاه چگونه باعث تسکین درد می‌شود. در تحقیقاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام‌گرفته است محققان دریافته‌اند که آویشن به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی برای موش‌های دارای درد مزمن عمل کرده است. اگرچه در مورد تاثیر آویشن روی درد مزمن همچنان تحقیقاتی در حال انجام است، اما به افراد مبتلابه درد مزمن توصیه می‌شود که از آویشن به‌عنوان طعم‌دهنده در خورشت‌ها، سس‌ها و دیگر غذاهای خود استفاده کنند.
 

11-نعناع

اسانس موجود در گیاه نعناع یا چای نعنا می‌تواند به‌عنوان یک داروی ضدنفخ و داروی شل‌کننده عضلات عمل کند. به‌عبارت‌دیگر، با خوردن نعناع می‌توان درد حاصل از نفخ و همچنین درد حاصل از گرفتگی عضلات را تسکین داد.
 

12-گیلاس ترش

تحقیقات نشان داده است که خوردن گیلاس ترش می‌تواند در درمان نقرس مفید باشد. بیماری نقرس یک شکل دردناک از بیماری آرتروز است که مفصل‌های فرد مبتلابه آن ورم می‌کنند و قرمز می‌شوند و دلیل این التهاب و قرمز شدن افزایش تدریجی اوریک‌اسید در خون است. علاوه بر این، خوردن گیلاس ترش برای ورزشکارها مفید است. در یکی از تحقیقات انجام‌گرفته محققان دریافتند که خوردن عصاره گیلاس ترش باعث تسکین درد عضله ورزشکاران می‌شود.
 

13-پرتقال

همان‌طور که می‌دانید پرتقال سرشار از ویتامین C است. علاوه بر این، پرتقال‌ها حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکریپتوزانتین هستند که بر اساس نتایج تحقیقاتی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می‌شود، بنابراین، خوردن پرتقال در عدم ابتلا به بیماری‌های التهابی و تسکین درد ناشی از آنها موثر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات