برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان بیماری ها با گاز ازن - مروری بر ازن درمانی

درمان بیماری ها با گاز ازن - مروری بر ازن درمانی «اوزون تراپی» یک طب مکمل محسوب می شود که در آن اوزون از روش های خوراکی، تزریقی یا پوستی وارد بدن می شود و به بهبود انواع بیماری ها کمک می کند. این گاز دارای خواص باکتری کشی، قارچ کشی و بازدارندگی رشد ویروس است. امروزه اوزن درمانی در کنار طب رایج از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اوزون گازی است که از موجودات زنده در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می کند، اما حدود یک قرن پیش دانشمندان به خواص دیگری از این گاز پی بردند. «اوزون تراپی» یک طب مکمل محسوب می شود که در آن اوزون از روش های خوراکی، تزریقی یا پوستی وارد بدن می شود و به بهبود انواع بیماری ها کمک می کند. این گاز دارای خواص باکتری کشی، قارچ کشی و بازدارندگی رشد ویروس است.
به گزارش «بهپو»، امروزه اوزن درمانی در کنار طب رایج از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در ادامه «مرتضی ایزدی»، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته فنی انجمن جهانی اوزون تراپی و رییس بخش مرکز تحقیقات کمک درمانی اوزون بقیه الله، شما را با موارد کاربرد این طب و شیوه استفاده از گاز اوزون آشنا می کند.
 

اوزون درمانی، طب مکمل

اوزون مانند هر ماده دیگری فی نفسه سمی است، مگر اینکه در دوز و مقدار مناسب استفاده شود. این گاز در دوز های مشخصی می تواند دارویی موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد.  باید توجه داشت که از اوزون درمانی به عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار سایر روش های استاندارد و بیولوژیک استفاده می کنند.
 

کاربرد اوزون درمانی

خاصیت ضد عفونی اوزون باعث می شود از آن برای بهبود انواع عفونت ها، زخم های عفونی مثل زخم بستر، زخم های پا و مچ پا، زخم های گانگرنه دیابتی و آسیب های دیر ترمیم شونده، عفونت قارچی ناخن و پوست ، عفونت های دستگاه تناسلی زنانه و غیره استفاده کنند. در واقع اوزون در مراحل اولیه بیماری برای تمیز شدن و ضد عفونی کردن زخم به کار می رود. درمرحله بعد هم غلظت پایین اوزون باعث بهبود سریع زخم می شود. همچنین اوزون در درمان بیماری های ویروسی موثر است. به عنوان مثال «هرپس سیمپلکس» –ویروس تبخال- و «هرپس زوستر» –ویروس زونا- هر دو به خوبی به اوزون تراپی به ویژه در ترکیب با دیگر روش های تکمیلی جواب می دهند. در بهبود درد های عصبی ناشی از «زونا» هم کمک می کند. از لحاظ خاصیت بهبود اکسیژن رسانی و آنتی اکسیدانی –از طریق فعال کردن متابولیسم گلبول های قرمز و فعال کردن آنتی اکسیدان ها- هم می توان از ازوزن برای بهبود اختلالات گردش خون، به خصوص «دیابت» و آنژیوپاتی ها و اختلالات عروقی مغز استفاده کرد. همچنین اوزون دارای خاصیت فعال سازی سیستم ایمنی و فعال سازی آنتی اکسیدان ها در جمع آوری رادیکال های آزاد در بدن است و از آن برای بهبود ضعف کلی و اختلالات ایمنی مانند بیماری های التهابی مزمن –هپاتیت B و C، درد های مزمن عضلانی، آرتروز، کمردرد، آرتریت روماتویید، بیماری های التهابی روده –کولیت اولسروز یا کرون، حساسیت ها و درمان حمایتی در سرطان کمک می گیرند.
برای درمان اختلالات خون رسانی شریانی شامل سردی اندام های تحتانی و درد آن ها پس از پیمودن مسافت های کوتاه هم حدود 5 دهه است که از درمان انتخابی اوزون استفاده می شود. آسیب های ناشی از استرس های شغلی و افزایش فعالیت ذهنی و فیزیکی هم به خوبی به درمان با اوزون پاسخ می دهند. فعال سازی متابولیسم سلولی در گلبول های سفید و قرمز باعث بهبود حال عمومی و بازتوانی بهتر بعد از اوزون درمانی می شود. ورزشکاران حرفه ای هم می توانند از این درمان بهره ببرند. اگرچه اوزون تراپی باعث افزایش عملکرد حداکثری ورزشکار نمی شود، توانایی باقی ماندن در فاز استقامتی حین ورزش را افزایش می دهد. علاوه بر این ها فاز تجدید قوای ورزشکاران را کوتاه تر می کند.
بیماران مسن از دیگر افرادی هستند که خیلی خوب به اوزون درمانی پاسخ می دهند. اوزون باعث بهبود اکسیژن رسانی، تحریک سلول های سیستم ایمنی، فعال سازی آنتی اکسیدان های بدن و از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن این افراد می شود و به بهبود عوارض ناشی از اختلالات گردش خون مغزی مثل کاهش تمرکز، کاهش عملکرد روزمره، ضعف در راه رفتن و بهبود سرگیجه کمک می کند. در سنین بالا، اختلالات عروقی می توانند بر بینایی هم تاثیر بگذارند و باعث آتروفی عصب بینایی شوند. نتایج مطالعه کلینیک چشم پزشکی دانشگاه سینای ایتالیا می گوید اوزون تراپی باعث بهبود ظرفیت بینایی در این بیماران می شود و اثر آن 6 تا 8 ماه ادامه پیدا می کند. ادامه درمان به بهبود یا جلوگیری از تشدید بیماری کمک می کند.
 

اوزون تراپی به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

درمان با اوزون طی یک جلسه انجام نمی شود و نیاز به تکرار دارد. اوزون باید روی سلول و میتوکندری اثر بگذارد. این تاثیر باید به تدریج اعمال شود تا بتواند سلول را به وضعیت اصلی خود بازگرداند. بنا بر این نیاز به جلسات متعدد اوزون درمانی وجود دارد، مگر اینکه بیمار صرفا برای رفع درد مراجعه کرده باشد. در این صورت ممکن است طی 2 تا 3 جلسه هم از درمان نتیجه بگیرد. اوزون تراپی برای بازگرداندن سلامت به سلول و بدن و ایجاد نتایج پایدارتر و ثابت تر باید به طور مکرر طی 10 تا 20 جلسه انجام شود. برای مثال تحقیقات نشان داده اند اثر اوزون تراپی در مورد زخم های دیابتی بعد از جلسه بیستم شروع به تظاهر می کند. بنا بر این صرفا با بهبود ظاهری زخم نباید جلسات اوزون درمانی را متوقف کرد.
 

ممنوعیت درمان با اوزون

افرادی که به اوزون حساسیت دارند، مبتلایان به اختلالات انعقادی خون، اختلالات حاد تیرویید و افرادی که تعداد پلاکت های خونشان به شدت پایین است نباید از اوزون تراپی استفاده کنند. البته اوزون تراپی در بعضی از بیمارانی که به دلیل بیماری های خود ایمنی دچار افت پلاک خون شده اند باعث بالا رفتن پلاکت خون می شود. افراد مبتلا به اختلالات حاد تیرویید هم پس از رسیدن به وضعیت مناسب و درمان تیرویید می توانند از اوزون تراپی استفاده کنند.
 

عوارض احتمالی اوزون درمانی

اوزون مانند هر دارو یا ماده خارجی دیگری می تواند در بعضی افراد منجر به حساسیت شود، اما تحقیقات ثابت کرده اند اگر اوزون با دوز مشخص و متناسب با نوع بیماری به صورت علمی و توسط فرد متبحر به کار رود تقریبا بی خطر است.
 

نکات ضروری در دوره اوزون درمانی

افرادی که از دارو های فشار خون مثل «آنالاپریل» استفاده می کنند باید تحت نظر پزشک، قبل از اوزون درمانی مصرف آن ها را قطع کنند، زیرا اوزون خود موجب کاهش فشار خون می شود. بنا بر این مصرف همزمان دارو های فشار خون با اوزون تراپی می تواند منجر به افت شدید فشار شود. افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند هم باید قبل از اوزون تراپی با پزشک خود در مورد فاصله زمانی مصرف مواد با جلسه درمانی مشورت داشته باشند. افرای که دچار محدودیت حرکتی هستند مثل مبتلایان به بیماری های عضلانی – اسکلتی باید از یک روز بعد از اوزون تراپی برای چند جلسه به استخر بروند و عضلات خود را ورزش دهند. در غیر این صورت روند درمانی آن ها کامل نخواهد شد.
 

اوزون تراپی، درمان اثبات شده در جهان

تا کنون 15 طرح تحقیقاتی بسیار کلان داخل کشور برای اثبات آثار اوزون روی بیماری های مختلف از جمله سرطان، ام اس، بیماری های مغز و اعصاب، سم زدایی و گزیدگی ها به خصوص مار و عقرب، بیماری های خود ایمنی، بیماری های روماتولوژیک، آرتروز ها، دیسکوپاتی ها، انواع زخم ها، نازایی و ... انجام شده که مقالات تعدادی از آن ها چاپ شده و تعدادی دیگر هم در دست چاپ است. بعضی از این تحقیقات نتایج مشابه و بعضی دیگر نتایج متفاوت با تحقیقات خارجی داشته اند. بنا بر این سعی کرده ایم آن ها تکرار کنیم و موضوع را با محافل علمی کشور های اروپایی در میان بگذاریم تا به نتایج جدید تر  و مستدل تری از لحاظ علمی دست یابیم.
 

توجه داشته باشید

به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، تاکید می شود اوزون تراپی حتما توسط فرد آموزش دیده انجام شود. این روش درمانی می تواند بسیار مفید و موثر باشد، اما اگر به شیوه ناردست و توسط افراد غیر متخصص انجام شود، عوارض آن نسبت به مزایایش بیشتر خواهد بود. بنا بر این از پزشکان محترم درخواست می شود این روش را بدون گذراندن دوره های آموزشی لازم به کار نبرند. در غیر این صورت به قدری تخلف در این درمان زیاد می شود که مجبور می شویم اوزون تراپی را در کشور به کل کنار بگذاریم. در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری انجمن های مختلف پزشکی آمادگی لازم را برای برگزاری دوره های اوزون تراپی در زمینه بیماری های مختلف دارند. اوزون تراپی در رشته های متعددی از جمله بیمار های عفونی، داخلی، ایمونولوژی، توانبخشی، روماتولوژی، ارتوپدی، جراحی، گوارش و... کاربرد دارد و متخصصان این رشته ها می توانند با گذراندن دوره های لازم در یک بستر علمی از مزایای آن برای بیماران خود بهره ببرند. در واقع جلوه گاه علمی این رشته باید بر جلوه گاه تجاری آن پیشی بگیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات