برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ازن تراپی - یک درمان مکمل مفید

ازن تراپی - یک درمان مکمل مفید اُزُن یک ملکول گازی طبیعی متشکل از سه اتم اکسیژن و بسیار ناپایدار است. این ملکول توسط کریستین فردریک شونبین در سال 1840 میلادی و طی صد سال و به ویژه از اوایل دهه هفتاد به صورت وسیعی در دنیای پزشکی وارد گردیده است. اثرات ثابت شده این گاز در گند زدایی و تخریب میکروارگانیسم ها و از طرف دیگر تحریک سیستم ایمنی و افزایش ATP در دسترس سلول ها، موجب کاربردی شدن این عنصر گردیده است. تغییرات متنوع در ویژگی های این گاز منجر به اثرات مختلف آن در انواع بیمای های با علل گوناگون شده است. لذا این ملکول حیات بخش در غلظت عای مختلف ، اثرات متنوع و حتی در بعضی موارد متضاد و نه تنها در سطح، بلکه در عمق سلول بر جای گذاشته است. اُزُن یک ملکول گازی طبیعی متشکل از سه اتم اکسیژن و بسیار ناپایدار است. این ملکول توسط کریستین فردریک شونبین در سال 1840 میلادی و طی صد سال و به ویژه از اوایل دهه هفتاد به صورت وسیعی در دنیای پزشکی وارد گردیده است. اثرات ثابت شده این گاز در گند زدایی و تخریب میکروارگانیسم ها و از طرف دیگر تحریک سیستم ایمنی و افزایش ATP در دسترس سلول ها، موجب کاربردی شدن این عنصر گردیده است. تغییرات متنوع در ویژگی های این گاز منجر به اثرات مختلف آن در انواع بیمای های با علل گوناگون شده است. لذا این ملکول حیات بخش در غلظت عای مختلف ، اثرات متنوع و حتی در بعضی موارد متضاد و نه تنها در سطح، بلکه در عمق سلول بر جای گذاشته است.
روند رو به گسترش استفاده از مزایای اُزُن در بیماری های مختلف در موارد ثابت شده ای همچون زخم های مزمن از جمله زخم پای دیابتی تا اثرات ضد درد ، تعدیل کننده ایمنی، از بین برنده باکتری ها ، قارچ ها، ویروس ها و اثر آنتی اکسیدانی قوی آن گرفته تا اثرات تحت تحقیق در بیماری هایی همچون سرطان و ... موجب شده است که امروزه مراکز اُزُن تراپی وسیعی در آلمان ، ایتالیا ، سوئیس ،‌اسپانیا، روسیه، و بسیاری از کشور های دیگر و تحت نظارت انجمن بین المللی علمی اُزُن تراپی به ارائه خدمات به بیماران مشغول شوند.
ناتوانی درمان های شیمیایی در سده اخیر به منظور درمان و کنترل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های مزمن از یک سو و از طرف دیگر اثرات مستقیم و یا تسریع و تشدید کنندگی سایر روش ها از جمله اُزُن تراپی، استفاده از آن را به صورت یک روش کمک درمانی (طب مکمل) موفق در جهان مطرح نموده است.
 

درباره اُزُن

اُزُن یکی از مهم ترین گازهای موجود در استراتوسفر می باشد که در ارتفاع 10-50 کیلومتری از زمین واقع شده است. این گاز یک ترکیب شیمیایی شامل سه اتم اکسیژن می باشد. لایه اُزُن اشعه های مخرب خورشید همچون اشعه فرابنفش را فیلتر و به تعادل بیولوژیک زمین کمک می نماید.به علت قدرت بالای اکسیداسیون و ضد عفونی کنندگی، این گاز در میکروب کشی و تصفیه آب به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می گردد.
تاثیرات اُزُن که امروزه شناخته شده است توسط دانشمند معروف سوئیسی به نام پاراسلسوس (1493-1541) کشف گردید. وی جمله ای معروف دارد که می گوید " همه چیز سم است و هیچ چیز بدون سم نیست! تنها دوز و مقدار استفاده‌ی درست است که یک چیز را غیر سم می کند!"
 

اُزُن پزشکی

اُزُن در پزشکی از اکسیژن خالص توسط تخلیه الکتریکی با ولتاژ بالا در غلظت و دوز مشخص تولید می شود. غلظت آن باید بین 1-100 میکروگرم در هر میلی لیتر می باشد. به علت اینکه ملکول اُزُن ناپایدار است اُزُن در پزشکی همیشه در همان لحظه مصرف و به صورت تازه، تولید و به سرعت مصرف می شود.
سیستم های جدید اُزُن دارای سیستم تنظیم دقیق غلظت هستندو لذا این دستگاه ها امنیت کامل تعیین دوزاژ دستگاه را به طور کامل طبق دستور العمل انجمن اُزُن تراپی اروپا تامین می کنند.
 

اُزُن تراپی چیست؟

در پزشکی ، اُزُن همیشه ترکیبی از اُزُن خالص همراه با اکسیژن خالص است. بر اساس این دستورالعمل، غلظت اُزُن می تواند از 1 تا 100 میکروگرم در میلی لیتر متفاوت باشد. یک پزشک با تجربه بر اساس علائم و وضعیت عمومی بیمار، غلظت و دوز کلی را اندازه گیری می کند.
اثرات بالینی اُزُن تراپی
با توجه به غلظت انتخاب شده و روش تجویز، اُزُن می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. در پزشکی مهم ترین این موارد عبارتند از:
1-      اثر ضد باکتری ، ضد قارچ، و ضد ویروس
2-      اثر ضد التهابی
3-      اثر ضد درد
4-      اثر سم زدائی
5-      فعال سازی پروسه های وابسته به اکسیژن
6-      بهینه سازی سیستم های پیش اکسیداتیو و آنتی اکسیداتیو
7-      اثر روی هموستاز
8-      اثرات تنظیمی بر سیستم ایمنی

موارد استفاده درمانی از اُزُن

1-      بسیاری از بیماری ها هستند که می توانند توسط اُزُن تراپی بهبود  یابند یا بطور کامل درمان شوند. این موضوع مورد تایید بسیاری از مقالات علمی است. اُزُن تراپی به عنوان یک درمان مکمل مورد قبول درمانگران قرار گرفته است. به عبارت دیگر اُزُن تراپی جزئی از درمان مکمل محسوب می گردد.
2-      جهت مطلع ساختن تمامی بیماران درباره آخرین پیشرفت ها در زمینه‌ی اُزُن تراپی ، پزشکان انجمن اُزُن تراپی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ها را در آلمان در سال 1971 تاسیس نموده و از سال 2033 تا 2011، 9 انجمن اُزُن تراپی در اروپا به عضویت آن درآمدند.
3-      هدف این انجمن استاندارد سازی درمان به منظور بهبود و افزایش ارتباطات بین متخصصین فعال در این زمینه می باشد.
4-      پزشک شما می تواند روش اُزُن تراپی مناسب را به شما پیشنهاد کند. اُزُن تراپی روشی بی خطر ، کاربردی ، موثر و با قیمت مناسب است.اما مشابه با سایر درمان های طبی، تضمینی برای موفقیت آمیز بودن آن برای تمامی بیماران وجود ندارد و اثر درمانی آن و میزان موفقیت در بیماری های مختلف و در بیماران مختلف یکسان نمی باشد.
5-      اُزُن تراپی در موارد زیر می تواند موثر باشد:
·         اختلالات خون رسانی شریانی شامل سردی اندام های تحتانی و درد آنها پس از پیمودن مسافت کوتاه (پای سیگاری ها یا لنگش متناوب)
·         بهبود اختللات گردش خون مغزی همانند کاهش تمرکز، کاهش عملکرد های شناختی، ضعف راه رفتن و سرگیجه ، بهبود حال عمومی و کیفیت زندگی در فراد مسن
·         بهبود استرس های شغلی یا افزایش فعالیت های ذهنی و فیزیکی
·         کوتاه کردن فاز تجدید قوای ورزشکاران و افزایش توانایی باقی ماندن در فاز استقامتی
·         بهبود بینایی و جلوگیری از بدتر شدن در افرادی که مشکل بینایی بر اثر اختللات عروقی داشته اند
·         تاثیر مثبت بر درمان سرطان به عنوان طب مکمل
·         بهبود عفونت های قارچی پایدار پوست و به خصوص عفونت های ترکیبی باکتری و قارچی پاها، تنه، و غشای موکوسی
·         درمان موضعی زخم های عفونی مانند زخم بستر ، زخم های پا‌ها و مچ‌ها، زخم های گانگرنیه‌ی دیابتی، یا پروسه های التیامی مختلف
·         بهبود بیماری های روده ای شامل کولیت و پروکتیک با دمش مقعدی با غلظت های متناوب
·         پاسخ خوب هرپس لب ها (تبخال) به اُزُن تراپی و بهبود موثر هرپس زوستر (زونا) با این درمان مکمل
·         موثر در درمان بیماری های هپاتیت
·         درمان بیماری های التهابی مفاصل (آرتریت ها) قبل از تغییر شکل مفاصل
·         کاهش درد و بهبود آن به عنوان یک درمان مکمل جهت گرفتگی های عضلانی، درد های مزمن عضلانی و غیره

منبع: ازن تراپی - راهنمای جامع بیماران به همت دکتر مرتضی ایزدی استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات کمک درمانی با ازن دانشگاه بقیه الله
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام آیا میتوان در مطب جهت درمان بعضی بیماریها از ازن استفاده کرد البته با فرض وجود وسایل درمان با ازن؟ آیا برای تعیین دوزاژ ازن روش خاصی هست؟

دیدگاه و نظــرات