برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ضایعات پوستی ناشی از بارداری و نحوه برخورد با آن ها

ضایعات پوستی ناشی از بارداری و نحوه برخورد با آن ها عمولا گذراندن 9 ماه بارداری بدون هیچ عارضه ای برای بسیاری از زنان یک آرزوی دست نیافتنی است. دوران بارداری همواره سرشار از مشکلات و عوارض جسمانی غیر منتظره است که مادر در طول بارداری یا حتی مدت ها پس از آن درگیر آن هاست. بسیار پیش آمده است که زنان بارداری را مشاهده کرده باشید که دچار عوارض پوستی شده اند؛ از جوش و لک گرفته تا ترک های پوستی.
معمولا گذراندن 9 ماه بارداری بدون هیچ عارضه ای برای بسیاری از زنان یک آرزوی دست نیافتنی است. دوران بارداری همواره سرشار از مشکلات و عوارض جسمانی غیر منتظره است که مادر در طول بارداری یا حتی مدت ها پس از آن درگیر آن هاست. بسیار پیش آمده است که زنان بارداری را مشاهده کرده باشید که دچار عوارض پوستی شده اند؛ از جوش و لک گرفته تا ترک های پوستی.
به گزارش «بهپو»، شایع ترین عوارض پوستی ناشی از بارداری قابل پیش بینی هستند و در این مقاله به 9 تای آن ها اشاره می کنیم.
 

آکنه

حتی اگر پوست صافی داشته باشید ممکن است در طول بارداری دچار جوش های فراوانی شوید. علت این «آکنه» ها هورمون های بارداری هستند. هر روز صورت خود را بشویید و از دستکاری جوش ها خودداری کنید، زیرا ممکن است اثر آن ها ماندگار شود. دارو های زیادی برای درمان آکنه وجود دارند که بیشتر آن ها بدون نسخه هستند، به یاد داشته باشید که تعداد کمی از دارو های نسخه ای و غیر نسخه ای مجاز به استفاده در بارداری نیستند. قبل از استفاده از هر کدام با پزشک خود مشورت کنید.
 

ترک های پوستی

با رشد جنین احتمالا روی شکم، ران ها، سینه ها، باسن یا حتی دست هایتان دچار «ترک های پوستی» قرمز مایل به بنفش می شوید. همراه با تغییرات هورمونی پوست دچار کشش می شود و این ترک ها را ایجاد می کند. بیش از 90 درصد زنان در سه ماهه سوم بارداری دچار ترک های پوستی می شوند، اما اگر کس دیگری در خانواده تان دچار این عارضه شده باشد احتمال ابتلای شما بالا تر می رود.کرم های درمانی خارش ناشی از ترک را بهبود می دهند، اما از بروز ترک جلوگیری نمی کنند، اما نگران نباشید بیشتر آن ها با گذشت زمان بی رنگ می شوند.
 

ملاسما – لک صورت

«ملاسما» با نام های «کلوآسما» یا «ماسک حاملگی» هم شناخته می شود. این لکه های قهوه ای رنگ در بیش از 70 درصد زنان باردار در ناحیه گونه، بینی و پیشانی پدیدار می شوند. هرچه بیشتر در نور آفتاب باشید لکه ها بدتر می شوند. بنا بر این وقتی خارج از خانه هستید از ضد آفتاب و کلاه آفتابی استفاده کنید و تا آنجا که می توانید از قرار گیری در آفتاب خودداری کنید. گاهی اوقات ملاسما ماندگار می شود، اما معمولا بعد از زایمان از بین خواهد رفت.
 

زائده های گوشتی

بارداری احتمال ابتلا به «زائده های گوشتی» را بالا می برد، اما علت آن معلوم نیست. بیشتر اوقات در مناطقی که پوست بدنتان چین خورده مانند زیر بغل، گردن یا کشاله ران دچار این خال ها می شوید. خال های گوشتی معمولا بی خطرند و نیازی به درمان ندارند، اما اگر مزاحمتان هستند از پزشک بخواهید آن ها را بردارد. هرگز خودتان سعی نکنید آن ها را از بین ببرید.
 

هایپرپیگمنتیشن

در «هایپرپیگمنتیشن» بعضی از نقاط روی بدن مثل کک و مک، جای زخم و نوک پستان تیره تر و گاهی بزرگتر می شوند. حتی ممکن است خط عمودی پر رنگی وسط شکم شما ظاهر شود که به آن «لینا نیگرا» یا «خط سیاه» بارداری می گویند. اگر پوستتان تیره تر باشد امکان بروز این خط بیشتر است. برای دوری از چنین عارضه ای باید از قرار گیری در آفتاب پرهیز کنید و اگر لکه ای روی پوستتان بروز کرد یا نقاط قبلی تغییر شکل دادند به پزشک اطلاع دهید.
 

جوش های کهیری خارش دار و پلاک های بارداری

اگر دچار برآمدگی های ریز قرمز و خارش دار روی شکمتان شدید احتمالا دچار «PUPPP» یا «جوش های کهیری خارش دار و پلاک های بارداری» شده اید. این عارضه پوستی می تواند به صورت لکه های بزرگ در ران ها، سینه و باسن منتشر شود. پزشکان علت این عارضه را نمی دانند، اما در اولین بارداری و بارداری چند قلویی احتمال ابتلا به آن بیشتر است. درمانی برای PUPPP وجود ندارد، اما می توانید برای رفع خارش از آنتی هیستامین و ژل ها یا کرم های استروییدی استفاده کنید. این ضایعات بعد از زایمان به خودی خود محو می شوند.
 

پسوریازیس

بارداری باعث «پسوریازیس» نمی شود، اما اگر قبلا به این ضایعات فلس مانند مبتلا شده باشید، بارداری آن را بدتر می کند. با این حال در بسیاری از زنان این وضعیت، بعد از زایمان بهتر می شود. حتما توجه داشته باشید که درمان هایی که برای بهبود پسوریازیس استفاده می کنید خطری برای جنین نداشته باشد.
 

اگزما

بسیاری از زنان در اولین تجربه بارداری شان دچار «اگزما» می شوند، اما اگر از قبل دچار اگزما باشید در طول بارداری، عارضه تان وخیم تر می شود. آسان ترین راه برای دوری از اگزما اجتناب از محرک های اگزماست. ممکن است هر چیزی از جمله صابون، ذرات داخل مو های حیوان خانگی، بعضی از غذا ها یا استرس باعث وخامت اگزما شوند. درمان اگزما با استرویید انجام می شود، اما قبل از هر چیز از پزشک بپرسید که آیا مصرف آن برایتان بی خطر است یا خیر؟
 

واریس و رگ های عنکبوتی

زنان باردار نسبت به معمول خون و استروژن بیشتری دارند و این موضوع روی رگ ها تاثیر منفی می گذارد. اگر «واریس» ناحیه کوچکی را درگیر کند به آن «رگ های عنکبوتی» می گویند که ممکن است در صورت، گردن یا دست ها پدیدار شود. این عارضه بی خطر است و معمولا بعد از زایمان از بین می رود. در موارد شدید تر فشار وارده از سوی رحم باعث تورم رگ های نیم تنه پایینی بدن می شود. به این عارضه واریس می گویند که دردناک است. برای بهبود این وضعیت پزشک توصیه می کند پیاده روی کنید، پا هایتان را بالا نگه دارید و از جوراب واریس استفاده کنید.
 

از پوستتان مراقبت کنید

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، بهترین راه محافظت از پوست در زمان بارداری رعایت نکات اولیه است. آب زیاد بنوشید. هر روز ضد آفتاب بزنید و تا جای ممکن از آفتاب دوری کنید. برای بهبود خارش و خشکی ناشی از ترک پوستی از لوسیون استفاده کنید و اگر هر تغییری احساس کردید حتما با پزشک مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات