برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سر درد در بارداری، علل و مسیر درمان

سر درد در بارداری، علل و مسیر درمان سر درد در دوران بارداری، یکی از شایع ترین ناراحتی هایی است که زنان تجربه می کنند. سردرد در هر زمانی از بارداری ممکن است اتفاق بیفتد اما در سه ماهه اول و سوم بارداری شایع تر است.
سر درد یکی از شایع ترین شکایت های زنان در دوران بارداری است. سردرد در هر زمانی از بارداری ممکن است اتفاق بیفتد اما در سه ماهه اول و سوم بارداری شایع تر است.
در طول سه ماهه اول بارداری تغییرات هورمونی زیادی در بدن رخ می دهد و همچنین حجم خون نیز افزایش می یابد. این دو تغییر، مهم ترین علت بروز سردردهای سه ماهه اول بارداری است. این سردرد ممکن است با استرس، حالت بد بدن یا تغییر بینایی بدتر نیز شود. البته بروز سر درد در دوران بارداری علل دیگری نیز دارد مثل کمبود خواب، افت قند خون، کمبود آب بدن، مصرف بیش از اندازه کافئین و استرس.
در سه ماهه سوم بارداری عامل اکثر سر دردها حالت بد بدن و فشار ناشی از تحمل وزن زیاد بدن است. همچنین سردرد در سه ماهه سوم بارداری می تواند بعلت یک بیماری جدی و خطرناک بنام پره اکلامسی یا مسمومیت حاملگی باشد.
بیشتر خانم‌هایی که میگرن دارند می‌گویند در دوران حاملگی، سردردشان بسیار کم شده و یا اصلا سردردی ندارند و تنها عده کمی از خانم‌های میگرنی در دوران بارداری ، با دو یا سه بار میگرن شدید مواجه می‌شوند و دلیل کاهش سردرهای میگرنی در این دوران، کاهش نوسانات هورمونی در بدن است.
درصورت بروز سردرد در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.
 

روش هایی برای تسکین سر دردهای بارداری

برای پیشگیری یا کاهش سردرد خفیف در بارداری بدون استفاده از دارو، می توانید از روش های زیر بهره ببرید:
 
  1. کمپرس سرد و گرم: اگر دچار سردرد تنشی شده اید، دراز بکشید و کمپرس سرد یا کیسه یخ را پشت گردن خود بگذارید. اگر دچار سردرد سینوسی شده اید از کمپرس گرم در اطراف چشم ها و بینی استفاده کنید.
  2. از محرک های سردرد پرهیز کنید: اگر در گذشته غذاها یا بوهای خاصی باعث تحریک میگرن در شما می شدند از آن ها اجتناب کنید. شکلات، الکل، پنیر کهنه، بادام زمینی، نان با مخمر تازه، خامه ترش از جمله این غذاها هستند. نوشتن تمام غذاهای مصرفی در دفتر یادداشت روزانه و کشف محرک روش خوبی برای جلوگیری از سردرد های بعدی است.
  3. در برنامه روزانه تان فعالیت های فیزیکی را جای دهید: هر روز پیاده روی کنید یا ورزش های هوازی ملایم انجام دهید.
  4. استرس را مدیریت کنید: برای کنار آمدن با عوامل استرس زا دنبال راه ها و روش های سالم بگردید؛ مثلا یکی از روش های کاهش استرس نوشتن کارهایی که قرار است انجام شود در یک لیست است.
  5. تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کنید: تنفس عمیق، یوگا، ماساژ و تجسم فکری از جمله این روش ها هستند. ماساژ شانه ها و گردن راه مناسبی برای کاهش درد است.
  6. منظم غذا بخورید: داشتن برنامه غذایی منظم و حفظ رژیم سالم به پیشگیری از سردرد کمک می کند. تعداد وعده های غذایی تان را بیشتر و مقدار آنها را کوچک کنید تا قند خونتان در محدوده ای نرمال قرار گیرد. با این کار از سردرد های آتی پیشگیری می کنید.
  7. از برنامه خواب منظم پیروی کنید: محرومیت از خواب مناسب می تواند در ایجاد سردرد در دوران بارداری نقش داشته باشد.
  8. از روش های بیوفیدبک استفاده کنید: با این تکنیک ذهنی-بدنی یاد می گیرید عملکردهای بدن مانند تنش عضلانی، تپش قلب یا فشار خون را کنترل کنید. بنابراین می توانید از سردرد ها جلوگیری کرده و درد آنها را کمتر کنید. اگر دوست دارید تکنیک بیوفیدبک را امتحان کنید تا سردرد های دوران بارداری را درمان کنید، از پزشک خود بخواهید یک متخصص این رشته را به شما معرفی کند.
  9. در یک اتاق تاریک دراز بکشید و تنفس عمیق داشته باشید.
 
توجه داشته باشید که بیشتر زنان باردار می توانند برای درمان سردرد های گهگاه خود، استامینوفن مصرف کنند. اگر قصد مصرف هر نوع دارو حتی داروی گیاهی را دارید حتما تایید آن را از پزشک بگیرید.
سردرد در دوران بارداری عارضه ای شایع است. با این وجود اگر دچار سردرد شدید شدید یا سردردتان طولانی شد با پزشک تماس بگیرید. سردرد شدید می تواند علامت یک عارضه بارداری به نام پره اکلامپسی باشد که با فشار خون بالا و آسیب به دیگر دستگاه های اندامی (اغلب کلیه) همراه است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات