برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف کورتون در بارداری

مصرف کورتون در بارداری یکی از نگرانی های زنان باردار این است که آیا می توانند به مصرف کورتون به مانند قبل از بارداری، ادامه دهند؟ آیا خطری جنین را تهدید نمی کند؟

یکی از نگرانی های زنان باردار این است که آیا می توانند به مصرف کورتون به مانند قبل از بارداری، ادامه دهند؟ آیا خطری جنین را تهدید نمی کند؟
از داروهای مشهوری که موارد مصرف گوناگونی دارد، کورتیکواستروئیدها یا کورتون‌هاست. این داروها به دلیل خواص ضدالتهابی قوی که دارد در درمان بیماری‌های متعددی استفاده می‌شود.

از مشهورترین این بیماری ها می توان به آسم، روماتیسم، لوپوس، بیماری های پوستی خاص و بیماری های روده ای از قبیل کرون و کولیت اولسرو اشاره کرد.

این بیماری ها می تواند در سنین جوانی و در زنان رخ دهد، یعنی درست در سنی که بیمار توانایی باروری دارد و همیشه این پرسش برایش وجود دارد که آیا می تواند از کورتون ها با توجه به عوارض مشهورشان از جمله پوکی استخوان و بالا بردن قند خون و افزایش احتمال ابتلا به عفونت ها استفاده کند.

پاسخ این است که درباره بیماری های خاصی مثل لوپوس، بیمار باید پس از مشورت با پزشک معالج، به بارداری اقدام کند و این معمولا زمانی است که بیماری تا حد ممکن درمان شده و کمترین مقدار دارو تجویز می شود اما مواردی نیز وجود دارد که نیاز ناگهانی به استفاده از کورتون ها در بارداری به وجود می آید، مثل آسم حاد که در این موارد برای نجات جان مادر از هر دارویی از جمله کورتون استفاده می شود اما باید دانست که مصرف کورتون بویژه کورتون خوراکی و تزریقی (مثل آمپول دگزامتازون و بتامتازون) در سه ماهه اول بارداری احتمال لب شکری و شکاف کام را افزایش می دهد.

همین طور بر شکل گیری اندام تناسلی جنین مونث اثر می گذارد و به همین دلیل باید از مصرف بی رویه این داروها بویژه در سه ماهه اول بارداری خودداری کرد.

از موارد مهم دیگر مصرف کورتون در بارداری مواردی است که احتمال زایمان زودتر از موعد وجود دارد مثل کسانی که قبل از 9 ماهگی (37 هفتگی) کیسه آبشان پاره می شود، دچار دردهای زودرس زایمانی می شوند یا در مورد حاملگی قبلی شان دچار این مشکلات شده اند.

همین طور در کسانی که دچار فشارخون ناگهانی در انتهای بارداری شده اند نیاز به استفاده از کورتون ها برای کمک به ریه جنین وجود دارد تا ریه جنین زودتر بالغ شود و در نتیجه جنین زودرس کمتر به دستگاه کمک تنفسی و بخش مراقبت های نوزادان زودرس نیاز خواهد داشت.

در چنین نوزادانی اگر تزریق دوز مناسب کورتون، طی 24 ساعت قبل از زایمان انجام شود، جنین کمتر دچار مشکلات تنفسی یا خونریزی مغزی خواهد شد، اما باید دانست از این داروها نباید بی جا و بیش از حد استفاده شود، زیرا نه تنها اثری ندارد، بلکه احتمال ابتلا به عفونت در مادر و همین طور قند خون مادر را افزایش می دهد، بویژه در مادران دیابتی این مسأله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از استفاده های دیگر کورتون در بارداری مواردی است که مادر دچار بیماری خارش دار پوستی در سراسر بدن می شود که علت آن بارداری است این داروها، گاهی تنها داروی تسکین دهنده خارش محسوب می شود که می توان استفاده کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات