برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تب در دوران بارداری

تب در دوران بارداری در طول دوران بارداری یا پس از زایمان ابتلا به بیماری های ویروسی که منجر به تب می شوند، آنچنان غیر معمول نیست. تب خفیفی که معمولا مدت کوتاهی به طول انجامد نگران کننده نیست. اما تب مداومی که با درمان های خانگی مثل استامینوفن بهتر نمی شود یا پس از چند روز بهبود نمی یابد، می تواند نشانه ای از مشکلات جدی تر مانند عفونت باکتریایی باشد.
در طول دوران بارداری یا پس از زایمان ابتلا به بیماری های ویروسی که منجر به تب می شوند، آنچنان غیر معمول نیست. تب خفیفی که معمولا مدت کوتاهی به طول انجامد نگران کننده نیست.
اما تب مداومی که با درمان های خانگی مثل استامینوفن بهتر نمی شود یا پس از چند روز بهبود نمی یابد، می تواند نشانه ای از مشکلات جدی تر مانند عفونت باکتریایی باشد.
اگر باردارید یا به تازگی زایمان کرده اید و تب دارید در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:
  1. اگر همراه با تب، عوامل خطر ساز دیگری مانند دیابت یا دیگر بیماری های مزمن را دارا هستید.
  2. اگر تب به همراه علائم دیگری مانند علائم عفونت کلیه بروز می کند.
  3. اگر دچار کم آبی شده اید.
  4. تب خفیفی که علت مشخصی ندارد و بیش از 4 روز طول بکشد.
  5. تب با عامل ناشناخته که بیش از یک بار در طول سه هفته عود کند.
  6. تب با افزایش ترشحات واژنی یا بوی بد ترشحات واژنی
به یاد داشته باشید تب تنها یک نشانه است. اغلب اوقات اهمیت تب در حضور بقیه علائم مشخص می شود.

اگر در دوران بارداری احساس بیماری کردید، برای بهتر شدن خود به روش ایمن از دستورات زیر پیروی نمایید:
  1. مراقب باشید دچار کم آبی نشوید، آب بدن را همواره تامین کنید و احتقان را با مصرف آب، آب میوه، نوشیدنی ساده یا گرم لیمو و عسل از بین ببرید.
  2. برای کاهش احتقان مایعات گرم، مثلا سوپ جوجه میل کنید.
  3. برای کاهش گلو درد آب نمک غرغره کنید.
  4. برای تخفیف احتقان بینی از اسپری ها و قطره های نمکی بینی بدون نسخه استفاده کنید.
  5. برای کاهش درد و تب از استامینوفن ساده استفاده کنید. (مصرف استامینوفن کدئین در دوران بارداری کاملا ممنوع است؛ به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری که اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی جنین در حال شکل‌گیری هستند. استامینوفن کدئین حاوی مخدر است و جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.)
  6. برای مرطوب شدن فضای اتاق و کم شدن احتقان از بخار ساز یا رطوبت ساز خنک استفاده کنید.
  7. برای کمک به سیستم ایمنی جهت مبارزه با عفونت زیاد استراحت کنید.
  8. اگر می خواهید از داروهای سرما خوردگی بدون نسخه استفاده کنید با پزشک مشورت کنید. احتمالا او به شما یک آنتی هیستامین خوراکی مثلا کلرفنیرامین می دهد.
ابتلا به آنفولانزا در بارداری نیز مشکلی دیگر است. اگر علائمی مانند تب بالای 38 درجه، سرفه خشک، درد عضلانی، تعریق و لرز شدید در شما بروز کرد، با پزشک تماس بگیرید. ابتلا به آنفولانزا خانم باردار را در شرایطی قرار می دهد که سلامت خودش و کودکش در معرض تهدید قرار می گیرد. مصرف داروهای ضد ویروسی ظرف 48 ساعت پس از بروز اولین نشانه، علائم را تخفیف می دهد.
به یاد داشته باشید با وجود اینکه سرماخوردگی در بسیاری افراد ظرف یک هفته تا 10 روز بهبود می یابد، ممکن است در طول بارداری بیشتر طول بکشد. در این زمان تا جایی که ممکن است استراحت کنید و روی بهبود علائم متمرکز شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات