برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روی تلخ قند

روی تلخ قند قند شیرین است، اما زیادی آن روزگارتان را تلخ می کند. انجمن قلب امریکا توصیه می کند زنان در روز بیش از 6 قاشق چای خوری و مردان بیش از 9 قاشق چای خوری شکر مصرف نکنند. اما بسیاری از افراد خیلی بیشتر از این مصرف می کنند. مصرف بیش از اندازه قند عوارض زیادی به دنبال دارد که ابتلا به دیابت تنها یکی از آنهاست.
قند شیرین است، اما زیادی آن روزگارتان را تلخ می کند. غذاهای کامل مثل میوه ها، سبزیجات، لبنیات و دانه ها قند طبیعی دارند؛ مثل گلوکز، فروکتوز و لاکتوز. بدن این کربوهیدرات ها را به آرامی هضم می کند و میزان انرژی سلول ها را به صورت پایدار و یکنواخت تامین می کند. بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌شوند دارای شکر افزوده هستند و این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه‌ها یا در خانه تولید می‌شوند، افزوده می‌شوند. مهم‌ترین منابع شکر افزوده، نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی، شیر و ماست با طعم میوه، شیر کاکائو، شیر شکلات، بستنی، ‌انواع کیک و شیرینی و شکلات‌ها هستند. در حقیقت شکر افزوده به عنوان عامل اصلی بروز مشکلات سلامت معرفی شده است و این درحالیست که بدن هیچ نیازی به آنها ندارد.
 

چه قدر قند زیاد محسوب می شود؟

به گزارش «بهپو»، انجمن قلب امریکا توصیه می کند زنان در روز بیش از 6 قاشق چای خوری -25 گرم- شکر و مردان بیش از 9 قاشق چای خوری -36 گرم- شکر مصرف نکنند. اما بسیاری از افراد خیلی بیشتر از این مصرف می کنند؛ چیزی حدود 22 قاشق چای خوری -88 گرم. زیاد قند خوردن کار خیلی ساده ای است. یک قوطی نوشابه 10 قاشق چای خوری قند دارد و هیچ مزیت غذایی ندارد.
در ادامه به شما می گوییم که مصرف زیاد قند چه عوارضی به دنبال دارد.
 

افزایش وزن

یکی از منابع مهم مصرف شکر افزوده نوشیدنی های شیرین است. اگر هر روز یک قوطی نوشابه میل کنید و این کالری ها را جایی خرج نکنید، ظرف 3 روز 6.5 کیلو چاق تر می شوید. وزن بالا می تواند به دیابت و بعضی از سرطان ها منجر شود.
 

بیماری قلبی

از هر 10 نفر در امریکا یک نفر یک چهارم از کالری های روزانه خود را از شکر افزوده تامین می کند. مطالعه ای می گوید اگر این قدر شکر افزوده بخورید نسبت به آن هایی که کمتر از نصف شما شکر افزوده می خورند، بیش از دو برابر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی هستید. مشخص نیست علت آن دقیقا چیست، ممکن است به این علت باشد که شکر افزوده فشار خون را بالا می برد یا چربی بیشتری وارد رگ ها می کند. هر دوی این ها منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری های قلبی می شود.
 

دیابت

نوشیدنی های شیرین به ویژه می توانند شانس ابتلا به دیابت نوع دو را بالا ببرند. زیرا قند در خون می ماند و بدن در واکنش به این حالت، هورمون انسولین کمتری تولید می کند. یا اینکه انسولین به خوبی کار نمی کند. انسولین برای تبدیل غذا به انرژی ضروری است. اگر دچار اضافه وزن هستید، حتی 4.5 تا 6.5 کیلو کاهش وزن هم می تواند قند خون شما را کنترل کند.
 

فشار خون بالا

معمولا نمک مقصر اصلی فشار خون بالا یا همان «هایپرتنشن» است، اما تحقیقاتی نشان می دهد یک بلور سفید دیگر هم نقش مهمی در این عارضه دارد و آن قند است. یکی از دلایلی که پزشکان را به این نتیجه رساند که قند عامل افزایش فشار خون است این بود که انسولین را به شدت بالا می برد. بالا رفتن شدید انسولین عروق را سخت می کند و انعطاف پذیری آن ها را کم می کند و موجب می شود کلیه آب و سدیم را در بدن نگه دارد.
 

کلسترول بالا

رژیم پر شکر برای قلب بد است و صرف نظر از این که چقدر به وزن شما اضافه می کند، می تواند:
  • کلسترول بد – LDL- را بالا ببرد و کلسترول خوب – HDL- را کاهش دهد.
  • تری گلیسیرید را افزایش دهد و مانع کار آنزیمی شود که تری گلیسیرید را تجزیه می کند.
 

بیماری کبد

بسیاری از غذاهای بسته بندی شده و آماده، میان وعده ها و نوشیدنی ها با فروکتوز شیرین شده اند. فروکتوز قند ساده ای است که در میوه ها و سبزیجاتی مثل ذرت وجود دارد. کبد این قند را به چربی تبدیل می کند. اگر به طور منظم به بدن فروکتوز دهید توده های کوچکی از چربی در کبد تجمع پیدا می کنند و به کبد چرب غیر الکلی تبدیل می شود. اگر به سرعت رژیم غذایی تان را عوض کنید می توانید روند چرب شدن کبد را معکوس کنید، اما با گذشت زمان تورم و زخم به کبد آسیب می زند.
 

کرم خوردگی

همه می دانند که قند دندان ها را خراب می کند، اما چگونه؟ قند غذای باکتری های داخل دهان می شود و اسیدی به جا می گذارد که مینای دندان را از بین می برد. نوشیدنی های شیرین، میوه های خشک، آبنبات و شکلات رایج ترین گناه کارها هستند و آبنبات ترش بدترین نوع آن هاست. اسید این مواد به اندازه اسید باتری قوی است. پس از خوردن شیرینی دهانتان را با آب بشویید یا کمی شیر بنوشید تا اثر اسیدی آن خنثی شود.
 

خواب بد

دریافت زیاد قند در طول روز میزان قند خون را دچار تلاطم می کند و انرژی بدن را با افت و خیز مواجه می کند. ممکن است صبح ها در محل کار یا سر کلاس به سختی بیدار بمانید یا اینکه خوردن بستنی یا شیرینی در بعد از ظهر ها برایتان بی خوابی شبانه به ارمغان بیاورد. مصرف قند همچنین زمان خواب عمیق را کوتاه می کند و باعث می شود بعد از بیداری هم احساس خستگی کنید.
 

افزایش احتمال بیش فعالی

تصور عمومی بر این است که قند احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالیADHD- را بالا می برد، اما ارتباط بین این دو هنوز اثبات نشده است. مطالعات زیادی وجود دارند که این نظریه را رد کردند. ما دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث اختلال کم توجهی بیش فعالی می شود، اما احتمالا ژنتیک نقش مهمی دارد.
 

کج خلقی

احساس می کنید سرحال نیستید؟ علاقه شما به شیرینی یکی از علت های این حالت است. مطالعات زیادی نشان می دهند قند و مشکلات روحی ارتباط نزدیکی با هم دارند. یکی از جدید ترین مطالعات نشان می دهد مردانی که روزانه بیش از 66 گرم قند می خورند –تقریبا دو برابر میزان مجاز- 23 درصد بیش از آن هایی که 40 گرم یا کمتر می خورند در معرض افسردگی و اضطراب هستند. تورم و التهاب مغز یکی از شایع ترین عوارض افسردگی است که قند زیاد این تورم و التهاب را بیشتر می کند.
 

نقرس

این آرتریت دردناک را بیشتر با خوردن گوشت قرمز زیاد می شناسید. فروکتوز هم عامل دیگری برای نقرس است. وقتی بدن فروکتوز را تجزیه می کند ماده ای شیمیایی به نام «پورین» آزاد می کند که باعث افزایش اسید اوریک می شود و در انگشت شست پا، زانو و بقیه مفاصل بدن بلورهای سختی ایجاد می کند که درد آوردند.
 

سنگ کلیه

وقتی مواد شیمیایی درون ادرار به بلورهای جامدی تبدیل می شوند، دچار سنگ کلیه می شوید. بعضی از سنگ کلیه ها بدون درد از بدن خارج می شوند، اما بعضی دیگر در بقیه قسمت های کلیه و مجاری ادراری گیر می کنند و جریان ادرار را مسدود می کنند. فروکتوز زیاد –حاصل از شکر افزوده، شربت ذرت با فروکتوز بالا یا غذاهای فراوری شده خطر سنگ کلیه را افزایش می دهند.
 

پیری

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، خوردن نوشیدنی های شیرین به سن بیولوژیکی شما اضافه می کند. تلومرها توالی های تکرار شونده ای از DNA هستند که از انتهای کروموزوم ها مانند یک کلاه محافظت می کنند. هر چه طول تلومر بلند تر باشد بهتر است. هرچه تلومرها کوتاه تر باشند با بیماری های ناشی از سن بالا مثل دیابت ارتباط بیشتری خواهند داشت. مطالعه ای نشان می دهد افرادی که روزانه 500 گرم نوشابه می خورند تلومرهای کوتاه تری دارند و طبق مطالعات چیزی حدود 4 سال پیرتر خواهند شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات