برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اصلاح باور های غلط درباره سندرم روده تحریک پذیر

اصلاح باور های غلط درباره سندرم روده تحریک پذیر اگر یکی از عزیزان شما مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر است، دانستن حقیقت مربوط به 9 مورد از مرسوم‌ترین تصورات غلط مربوط به سندرم روده تحریک‌پذیر حایز اهمیت است. در مورد «سندرم روده تحریک‌پذیر» سردرگمی‌های زیادی وجود دارد. بنابراین، امکان این که تصورات غلط مربوط به این بیماری درست به نظر برسند، زیاد است.
به گزارش «بهپو»، اگر یکی از عزیزان شما مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر است، دانستن حقیقت مربوط به 9 مورد از مرسوم‌ترین تصورات غلط مربوط به سندرم روده تحریک‌پذیر حایز اهمیت است.
 

سندرم روده تحریک‌پذیر مشکل خطرناکی نیست

سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند روی شغل، روابط شما و تقریباً هر بخشی از زندگی شما اثر بگذارد. خانم باربارا که یک زن مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر در ایالت نیوجرسی بود می‌گوید: «بسیاری از دوستان من و حتی بسیاری از پزشکان طوری با من رفتار می‌کردند که انگار علایم بیماری من زیاد مهم نبودند.» او ادامه می‌دهد: «با وجود این، بیش از یک دهه با گاز روده‌ای و درد دردناک زندگی کردم تا اینکه درنهایت نزد یک متخصص سندرم روده تحریک‌پذیر رفتم.»
او می‌گوید که بهبود بیماریش که به کمک یک متخصص معده و مری و یک متخصص تغذیه حاصل شد، نشان می‌دهد که بیماری او چقدر وخیم بوده است. خانم باربارا می‌گوید: «تفاوت وضع الآن من با زمانی که بیمار بودم به ‌مانند تفاوت روز و شب است.» او ادامه می‌دهد: «علایم من اکنون بسیار بهترند و زندگی برایم بسیار لذت‌بخش‌تر است. در حقیقت می‌توانم بدون وقفه ناشی از درد با نوه‌های خودم بازی کنم.»
 

تشخیص و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر به آزمایش‌های زیادی نیاز دارد

اصلی‌ترین شیوه پزشک برای تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر در شما همان علایمی است که خودتان برای پزشک توضیح می‌دهید. «آمون کوییگلی»، متخصص معده و مری و متخصص کبد در بیمارستان متدیست شهر هوستون می‌گوید: «بسیاری از افراد مبتلابه علایم سندرم روده تحریک‌پذیر از رفتن نزد یک پزشک خودداری می‌کنند، چون فکر می‌کنند که تشخیص یا درمان این بیماری شامل آزمایش‌های گران‌قیمت یا تهاجمی زیاد است.» اما اکثر افراد نیاز به آزمایش‌ها ندارند. دکتر کوییگلی می‌گوید: «مهم این است که در مورد اثرگذاری علایم روی زندگی خودتان چه احساسی دارید.» اگر علایم خطرناکی همچون خون در مدفوع داشته باشید، پزشکتان انجام آزمایش‌هایی همچون آزمایش‌های خون یا کلونوسکوپی را تجویز می‌کند.
 

اضطراب باعث سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود

کارشناس‌ها نمی‌دانند چرا مردم مبتلابه این بیماری می‌شوند. اما مشخص است که دلیل این بیماری در ذهن نیست.
«آرون سوامیناث»، مدیر برنامه بیماری التهاب روده در بیمارستان «Lenox Hill» شهر نیویورک می‌گوید: «اگرچه استرس و افسردگی می‌توانند علایم سندرم روده تحریک‌پذیر را بدتر کنند، اما این عارضه یک بیماری روان‌پزشکی نیست. سندرم روده تحریک‌پذیر در اثر هیجان‌ها یا تفکرات بروز نمی کند.»
خانم «جولیانا الدمیر» در سال 2012 مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر شد. او می‌گوید: «همواره به من گفته می‌شد که سندرم روده تحریک‌پذیر، افراد دارای اضطراب بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «ازآنجایی‌که یک شخصیت بدون استرس دارم و در مورد چیزهای کوچک خودم را نگران نمی‌کنم، فکر کردم که چنین چیزی برای من صحت ندارد.» او اکنون به همه افراد می‌گوید که سندرم روده تحریک‌پذیر یک مشکل پزشکی واقعی است و مربوط به چیزی نیست که در ذهن فرد وجود دارد.


تنها یک رژیم غذایی اساسی می‌تواند باعث تسکین علایم سندرم روده تحریک‌پذیر شود

تغییرات غذایی می‌توانند گاهی وقت‌ها اثرگذار باشند. اما یک رژیم غذایی نمی‌تواند سندرم روده تحریک‌پذیر را درمان کند و رژیم‌های غذایی برای همه افراد کارایی ندارند. خانم باربارا می‌گوید: «برای سال‌ها، افراد بسیاری برنامه‌های غذایی مختلفی را به من پیشنهاد می‌کردند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی پزشک و متخصص تغذیه من به من گفتند که غذا مشکل علایم من نیست خیالم راحت شد.»
با پزشک خود در مورد تغییرات غذایی ممکنی صحبت کنید که می‌توانند برای شما مفید باشند. بعضی از افراد مبتلابه این سندرم دریافتند که مصرف متعادل لوبیاها و سبزی‌هایی همچون برو کلی، کلم پیچ و کلم قرمز و جایگزین‌های قند همچون «زایلیتول» می‌تواند به تسکین گاز روده، نفخ و درد کمک کند.
 

سندرم روده تحریک‌پذیر و عدم تحمل لاکتوز دو چیز مشابه هستند

«عدم تحمل لاکتوز» به این معنا است که بدن شما نمی‌تواند لاکتوز، یک قند طبیعی موجود در شیر و غذاهای لبنی را هضم کند. عدم تحمل لاکتوز باعث مشکلات گوارشی همچون گاز روده می‌شود. اما در مورد سندرم روده تحریک‌پذیر نمی‌توان یک غذای خاص را مقصر دانست. «دسیری نیلسن»، یک متخصص تغذیه رسمی در ونکوور کانادا می‌گوید: «کاهش یا حذف لاکتوز در حقیقت باعث کاهش علایم سندرم روده تحریک‌پذیر در بعضی از افراد و نه همه افراد می‌شود.»
عدم مصرف لاکتوز تنها زمانی به تسکین علایم سندرم روده تحریک‌پذیر شما کمک می‌کند که دیگر تغییرات غذایی همچون خوردن کمتر لوبیا و مصرف بیشتر فیبر نیز در زندگی خود به وجود آورده باشید.
 

فیبر سندرم روده تحریک‌پذیر را درمان می کند

فیبر -بخشی از کربوهیدرات‌ها که بدن نمی‌تواند هضم کند- به تسکین یبوست مرتبط با سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. باوجوداین، مصرف فیبر یک درمان مناسب برای سندرم روده تحریک‌پذیر نیست. حتی بعضی از افراد مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر با مصرف فیبر با درد و نفخ بیشتر از قبل مواجه می‌شوند. اگر سندرم روده تحریک‌پذیر باعث یبوست در شما شد به‌تدریج فیبر بیشتری به غذای خود بیفزایید تا بدن شما به استفاده از فیبر عادت کند.
 

مخمر باعث سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود

بعضی از افراد می‌گویند سندرم روده تحریک‌پذیر با مخمر، به ویژه نوعی به نام «کاندیدا» در ارتباط است. هر فردی به‌طور طبیعی این ماده را در دستگاه گوارش خود دارد، اما بعضی از کارشناس‌ها می‌گویند که میزان زیاد این مخمر می‌تواند باعث سندرم روده تحریک‌پذیر شود. از میزان مخمر و قند در رژیم غذایی خود بکاهید تا بتوانید میزان کاندیدا را کاهش دهید و علایم خود را بهبود ببخشید. باوجوداین، علم چیز دیگری می‌گوید. دکتر سوامیناث می‌گوید: «هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد حساسیت به مخمر -در غذاهایی همچون نان‌ و آب جو- می‌تواند باعث سندرم روده تحریک‌پذیر شود.» اگر فکر می‌کنید که مخمر یا کربوهیدرات بیماری شمارا بدتر می‌کند با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا توصیه‌های مفید را به شما بیان دارد.
 

سندرم روده تحریک‌پذیر باعث بیماری های خطرناکی همچون سرطان شود

به گفته دکتر سوامیناث: «سندرم روده تحریک‌پذیر هیچ ارتباطی با سرطان ندارد.» و با این که بعضی از علایم سندرم روده تحریک‌پذیر شبیه به علایم «بیماری التهاب روده» هستند، اما این دو بیماری دو بیماری متفاوت هستند. دکتر سوامیناث می‌گوید: «سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهاب روده ممکن است از جهاتی باهم مرتبط باشند، اما باعث یکدیگر نمی‌شوند.»

هرگز نمی‌توان از شر سندرم روده تحریک‌پذیر خلاص شد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، دکتر سوامیناث می‌گوید: «علایم سندرم روده تحریک‌پذیر در نوسان هستند.» او می‌گوید: «در مورد مدیریت سندرم روده تحریک‌پذیر با پزشک خود صحبت کنید. خودتان می‌توانید متوجه شوید که چه زمانی علایم کمتری دارید یا اصلاً هیچ علایمی ندارید.» در حقیقت، کارشناس‌ها تخمین می‌زنند که هرسال مشکلات سندرم روده تحریک‌پذیر در 10 درصد از مردم از بین می‌روند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات