برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی مناسب برای نشانگان روده تحریک‌‌‌پذیر

رژیم غذایی مناسب برای نشانگان روده تحریک‌‌‌پذیر در فرد مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر تمایل شدید به دفع می‌تواند زود‌تر روی داده و با درد، دل پیچه و اسهال همراه باشد. بسیاری از مردم می‌گویند که علائم آن‌ها با خوردن برخی غذا‌ها آغاز می‌شود.
نشانگان روده تحریک‌پذیر (IBS) انقباضات منظم کولون را سبب می‌شود. به طور طبیعی این امر می‌تواند دفع مدفوع را به فاصله نیم تا یک ساعت پس از صرف غذا سبب شود. در فرد مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر تمایل شدید به دفع می‌تواند زود‌تر روی داده و با درد، دل پیچه و اسهال همراه باشد. بسیاری از مردم می‌گویند که علائم آن‌ها با خوردن برخی غذا‌ها آغاز می‌شود.
در نتیجه باید غذاهایی را که آغاز علائم را سبب می‌شوند، شناسایی نموده و از مصرف آن‌ها خودداری کرد. تغییر رژیم غذایی علائم IBS را تا درصد بالایی در افراد بهبود می‌بخشد. این غذا‌ها شامل موارد زیر هستند: فراورده‌های لبنی، کافئین، غذاهای چرب، سبزیجاتی مانند لوبیا و بروکلی که گاز تولید می‌کنند، غذاهای حاوی شیرین‌کننده هایی چون سوربیتول و فروکتوز، غلات و الکل. قبل از تغییر رژیم غذایی، از غذا‌هایتان در طی چند روز یادداشت بردارید تا ببینید کدام غذا علائم را سبب می‌شود. ممکن است بخواهید برای اتخاذ راهکارهای سودمند با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. این راهکار‌ها می‌توانند موارد زیر را دربرگیرند:
 
نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز: به ویژه اگر اسهال دارید، این کار مفید است. مصرف نوشابه‌های کربونه می‌تواند به دلیل وجود گاز، ناراحتی را افزایش دهد.
 
خوردن مقدار بیشتر فیبر: فیبر غذایی اغلب در کاهش علائم IBS هم در بیماران مبتلا به اسهال و هم در مبتلایان به یبوست کمک‌کننده است. غلات و نان‌های سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از فیبر هستند. آغاز یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند تولید گاز و نفخ را برای چند هفته‌ای افزایش دهد. مکمل‌های غذایی می‌توانند در کاهش یبوست و نیز اسهال موثر باشند.
 
خوردن وعده‌های کوچک غذا به دفعات بیشتر: حجم زیاد غذا می‌تواند دل‌پیچه و اسهال را سبب شود.
 
مصرف غذاهای حاوی باکتری‌های مفید از قبیل ماست یا مکمل‌های اسیدوفیل: برخی افراد مصرف این مواد را کمک‌کننده می‌یابند. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش باکتری‌های مفید می‌تواند به بازگشت تعادل فلور (محیط میکروبی) روده به وضعیت طبیعی یا پیشگیری از اتصال باکتری‌های مولد بیماری به دیواره روده پیشگیری کند.
 

درمان‌های مکمل

برخی مبتلایان به IBS درمان‌های مکمل را مناسب می‌یابند: درمان گیاهی شامل بابونه، نعنا و زنجبیل در کاهش درد دستگاه گوارش موثر شناخته شده است. این نکته اهمیت دارد که قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشکتان مشورت کنید. مکمل‌های غذایی حاوی باکتری‌های طبیعی روده نظیر اسیدوفیل‌ها و لاکتوباسیل‌ها که دو یا سه بار در روز مصرف شوند، می‌توانند در برقراری تعادل در میزان باکتری‌های طبیعی روده و کاهش گاز و نفخ موثر باشند. ورزش منظم از قبیل قدم زدن می‌تواند استرس را کاهش داده و دفع مدفوع را تسهیل کند. ماساژدرمانی نیز می‌تواند در کاهش اثرات استرس مفید باشد. هیپنوتیزم روش درمانی دیگری است که می‌تواند برای IBS مد نظر قرار بگیرد. هیپنوتیزم می‌تواند در کمک به مبتلایان به IBS در کنترل استرس و اضطراب و تقویت مهارت‌های مرتبط مدنظر قرار بگیرد. کارآزمایی‌های کنترل شده تصادفی متعدد نشان داده‌اند که هیپنوتیزم در بهبود کارکرد روده، کاهش درد و نفخ شکمی و ارتقای سلامتی موثر بوده است. این روش درمانی پرهزینه‌تر از داروهای سنتی است، اما بهبود با آن دوام بیشتری دارد. تسکین علائم با روش هایی چون تمرکز، درمان‌های بیوفیدبک، آرامش بخشی عضلانی و ماساژدرمانی گزارش شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات