برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 حقیقت شگفت انگیز درباره دمای بدن

10 حقیقت شگفت انگیز درباره دمای بدن دمای بدن یکی از چهار علایم حیاتی است که پزشک‌ به هنگام معاینه بیمار بررسی می کند. سه علامت دیگر شامل فشارخون، سرعت نبض و سرعت تنفس است. دمای بدن متاثر از سلامت عمومی بدن، جنسیت، سن، حالات روحی و ... متغیر است.
آیا دمای بدن شما ۳۷ درجه سانتی‌گراد است و پایین‌تر از این هم می‌رود؟ اگر این‌چنین است، دمای بدن شما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی شما بگوید. در حقیقت، دمای بدن یکی از چهار علایم حیاتی است که پزشک‌ به هنگام معاینه بیمار بررسی می کند. سه علامت دیگر شامل فشارخون، سرعت نبض و سرعت تنفس است.
به گزارش «بهپو»، همانطور که می دانید دمای نرمال بدن ۳۷ درجه سانتی‌گراد است، اگرچه دمای بدن بزرگ‌سالان سالم می‌تواند بین بازه ۳۶.۵ و ۳۷.۲ درجه سانتی‌گراد هم باشد. علاوه بر این، بدن ما به‌طور مداوم خود را بر اساس شرایط زیست‌محیطی وفق می‌دهد. وقتی‌که تمرین بدنی انجام می‌دهید دمای بدن شما افزایش می‌یابد. ممکن است که در طول شب دمای بدن شما کم شود و اگر در هنگام ظهر دمای بدن خود را با یک دماسنج اندازه بگیرید متوجه خواهید شد که دمای بدن شما در مقایسه با وقتی‌که از خواب بر خواسته‌اید، بالاتر است.
نوزادان در مقایسه با کودکان بزرگ‌تر یا بزرگ‌سال‌ها دمای بدن بالاتری دارند. این دمای بدن بالاتر در نوزادان به این دلیل است که وقتی‌ گرمشان می شود کمتر عرق می‌کنند. به همین دلیل است که نوزادان در مقایسه با کودکان بزرگ‌تر یا بزرگ‌سال‌ها بیشتر در معرض ابتلا به تب هستند.
وقتی‌که دمای بدن به‌طور موقت بالا می‌رود تب رخ می‌دهد؛ تب غالبا مرتبط با بیماری است. معمولاً تب‌ها ظرف چند روز فروکش می‌کنند، اما برای بزرگ‌سالی که دمای بدن او بالای ۳۹.۵ درجه سانتی‌گراد است چنین چیزی نشان‌دهنده خطر و نیازمند توجه پزشکی است. برای نوزادان و کودکان تازه راه افتاده حتی افزایش اندک دمای بدن می‌تواند نشان‌دهنده یک عفونت خطرناک یا ناراحتی پزشکی باشد. هرزمان که با افزایش یا کاهش غیرطبیعی دمای بدن مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید.
داروهای غیر تجویزی مختلف مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند باعث فروکش تب یا دمای بالای بدن شوند، اما پیش از مصرف این دارو یا دادن یک داروی کاهنده تب به یک کودک با پزشک تماس بگیرید و در این مورد با او صحبت کنید. تصور بر این است که بهتر است تب را درمان نکرد و اجازه داد که دوره‌اش بگذرد، چون دمای بالای بدن می‌تواند به بدن در مبارزه با بیماری یا عفونت، کمک می کند.
به عقیده آکادمی پزشکان خانواده آمریکا اگر دمای بدن شما حداقل یک درجه از حد نرمال بالا رود ممکن است که دچار تب شوید. دمای بدن نرمال می‌تواند اندکی بالاتر یا کمتر از دمای نرمال متوسط -37 درجه سلسیوس- باشد. دمای بدن بعضی از افراد همواره ۳۶.۵ است و برای آن‌ها این دما نرمال است.
در صورت تب یا دمای بالای بدن ممکن است که علایمی همچون سردی و لرزش، از دست رفتن آب بدن، ضعف کلی، سردرد، تندخویی، کاهش اشتها، درد عضلانی و تعریق را تجربه کنید.
اگر این علایم بیشتر از چند روز طول کشیدند به پزشک خود مراجعه کنید. کودکانی که سن آن‌ها از 6 ماه تا 5 سال است ممکن است که در صورت افزایش دمای بدن «تشنج ناشی از تب» را تجربه کنند. کاهش دمای بدن و درمان علایم ناشی از آن به در کودک، توجه پزشکی نیاز است.
علاوه بر بیماری که باعث افزایش دمای بدن شما می‌شود، با افزایش سن، به هنگام سیگار کشیدن و حتی به هنگام دروغ گفتن دمای بدن شما تغیر می‌کند. با توجه به این مقدمه در ادامه به حقایق بیشتری در مورد دمای بدن اشاره می‌کنیم.
 

1. سیگار کشیدن دمای بدن را بالا می برد

وقتی‌ سیگار می‌کشید دمای بدن شما بالا می‌رود. دلیل بالا رفتن دمای بدن این است که دمای نوک یک سیگار برابر با 95 درجه سانتی‌گراد یا 203 درجه فارنهایت است. در صورت سیگار کشیدن دود داغ را استنشاق می‌کنید و چنین چیزی دمای ریه شما را افزایش می‌دهد. وقتی‌که ریه‌های شما داغ هستند، دیگر نمی‌توانند یکی از مسوولیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهند که خنک نگه‌داشتن بدن و برطرف کردن گرمای آن است. درنتیجه، چنین چیزی باعث افزایش دمای بدن می‌شود. وقتی‌که دست از سیگار کشیدن می‌کشید، در ظرف 20 دقیقه دمای بدن شما به حالت نرمال برمی‌گردد.
 

2. وقتی‌که دروغ می‌گویید بینی شما گرم می‌شود

چاخان کردن باعث بزرگ شدن بینی شما نمی‌شود، اما می‌تواند بینی شما را گرم کند. برخلاف تفاوتی که دروغ گفتن روی بینی عروسک چوبی پینوکیو داشته است، محققان اسپانیایی تاثیر دروغ‌گویی روی گرم شدن بینی را اثر پینوکیو -Pinocchio effect- می‌نامند. محققان با استفاده از تصویربرداری دمایی توانسته‌اند دریابند که اضطراب ناشی از دروغ باعث گرم‌تر شدن بینی و ناحیه‌های اطراف چشم شرکت‌کننده‌ها شده است.
 

3. یک قلب سرد می‌تواند از مغز شما محافظت کند

پزشکان مرکز سلامتی «Hopkins Bayview» در بالتیمور تکنیکی را طراحی کردند که با استفاده از آن عمداً باعث کاهش دمای بدن می‌شوند تا از اثرات ناتوان‌کننده درازمدت جلوگیری کنند. این تکنیک معروف به هیپوترمی درمانی -therapeutic hypothermia- است که محققان در تحقیق‌های خود نشان دادند که می‌توان از این تکنیک برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، به ویژه آسیب به مغز ظرف چهار ساعت پس از حمله قلبی استفاده کرد.
 

4. آیا فلفل قرمز می‌تواند باعث افزایش دمای بدن و کاهش وزن شود؟

فلفل قرمز نه‌تنها به غذای شما چاشنی اضافه می‌کند، بلکه به‌عنوان بخشی از فرایند گوارشی باعث افزایش دمای بدن هم می‌شود. محققان دانشگاه «Purdue» به غذای روزانه شرکت‌کننده‌های تحقیق خود حدود نیم قاشق چای‌خوری فلفل قرمز افزودند تا دریابند که آیا چنین چیزی به کاهش وزن این افراد که در رژیم بودند کمک می‌کند یا نه. محققان همچنین خاطرنشان کردند که فلفل قرمز به کاهش اشتها و افزایش مصرف کالری کمک می کند و وقتی‌که کالری بیشتری می‌سوزانید دمای بدن شما موقتاً بالا می‌رود. افرادی که به‌طور منظم از چاشنی‌های تند استفاده نمی‌کنند در صورت استفاده از آن‌ها با تاثیر بیشتری روی دمای بدن مواجه می‌شوند.
 

5. بدن خود را خنک نگه‌دارید تا بهتر بخوابید

دمای بدن شما می‌تواند روی کیفیت خواب شما اثر بگذارد. محققان موسسه علوم اعصاب هلند در آمستردام دریافتند که وقتی‌ پوست افراد اندکی خنک‌تر می‌شود بهتر می‌خوابند. محققان در این تحقیق به شرکت‌کننده‌ها لباس‌هایی دادند که دمای پوست آن‌ها را کمتر از یک درجه سانتی‌گراد کاهش می‌داد.
اگرچه این لباس‌ها دمای متوسط بدن را تحت تاثیر قرار ندادند، اما شرکت‌کننده‌ها در مقایسه با شب‌های قبل در طول خواب زیاد بیدار نشدند و به خواب عمیق‌تری رفتند. در میان شرکت‌کننده‌های مسن‌تری که از بی‌خوابی گله‌مند بودند کاهش دمای سطح پوست بیشترین تاثیر مثبت را روی آن‌ها داشته است.
 

6. دمای بدن سالخورده‌ها کمتر است

اگر همواره و حتی در طول روزهای گرم زمستان احساس سردی می‌کنید، این را باید گفت که چنین چیزی می‌تواند به دلیل سن شما باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه سن ما بالاتر می‌رود، دمای متوسط بدنمان اندکی کاهش می‌یابد.
محققان ترکیه‌ای دمای بدن 133 سالخورده در خانه سالمندان را مورد بررسی قراردادند و دریافتند که دمای بدن سالخورده‌های 65 تا 74 سال پایین‌تر از حد متوسط و دمای سالخورده‌های بین 75 تا 84 سال کمتر از دمای بدن افراد 65 تا 74 سال و دمای بدن سالخورده‌های بالای 85 سال در کمترین حد بود، به‌طوری‌که دمای بدن بعضی از آن‌ها در شرایط نرمال ۳۴.۲ درجه سانتی‌گراد بود. کمتر بودن دمای بدن سالخورده ها از این جهت مهم است که آنها نسبت به جوان ترها در دمای پایین تری، تب می کنند.
 

7. دمای بدن می‌تواند به مشخص کردن دقیق زمان مرگ کمک کند

وقتی‌ شخصی می‌میرد، دمای بدن او با سرعت مشخصی (1.5 درجه فارنهایت در هر ساعت) شروع به کاهش می‌کند. اگر مامور پزشکی قانونی ظرف 24 ساعت مرحوم را مورد معاینه قرار دهد و بدن مرحوم در یک اتاق بسیار گرم یا بسیار خنک نبوده باشد با استفاده از دمای بدن پایین مرحوم می‌تواند زمان مرگ او را نسبتاً دقیق تشخیص دهد. این یافته به یک پزشک انگلیسی و شیمی‌دان غیرحرفه‌ای به نام جان دیوی «Joh- Davy» نسبت داده‌شده است. در سال 1839 او آزمایش‌های خود را بیان داشت که در آن‌ها از یک دماسنج جیوه‌ای برای اندازه‌گیری دمای بدن سربازهای مرده استفاده می‌کرد تا زمان مرگ آن‌ها را مشخص کند.
 

8. کلاه شاید نتواند به حفظ گرمای بدن شما کمک کند

آیا به یاد می‌آورید که وقتی کودک بودید مادرتان به شما می‌گفت که در هوای سرد پوشیدن کلاه را فراموش نکنید، چون نپوشیدن کلاه باعث می‌شود که گرمای بدن شما از دست برود؟ بر اساس یک گزارش چاپ‌شده در ژورنال پزشکی BMJ توصیه مادرهای شما نمی‌تواند کاملاً درست و دقیق باشد. وقتی بدن شروع به از دست دادن گرمای خودش می کند تمام بخش های بدن این کار را با سرعت یکسانی انجام می دهند و نتیجه آن کاهش کلی دمای بدن است. میزان گرمایی که شما از طریق سر خود از دست می‌دهید وابسته به چند عامل است که شامل میزان ضخامت موی شما و میزان انرژی صرف شده شما در سرما است. اما ازآنجا که سر کودک نسبت به دیگر بخش‌های بدنش بزرگ‌تر است، یک کودک در مقایسه با دیگر بزرگ‌سال‌ها به دلیل نپوشیدن کلاه سریع‌تر گرمای بدن خود را از دست می‌دهد.
 

9. دمای بدن زن‌ها و مردها باهم تفاوت دارند

وقتی‌که در معرض سرما قرار می‌گیرید، بدن شما تلاش می کند گرمایش را حفظ کند. بدن می‌خواهد که اندام‌های حیاتی همچون قلب، ریه‌ها و مغز را حفظ کند، درنتیجه خون بیشتری به این اندام‌ها و خون کمتری به دست‌ها و پاها جریان می‌یابد. چنین تاثیری در زن‌ها سریع‌تر رخ می‌دهد، به این معنا که دست‌ها و پاهای زن‌ها در مقایسه با دست‌ها و پاهای مردها با سرعت بیشتری سردتر می‌شود. زن‌ها وقتی اثرات را احساس می‌کنند که دمای بدن زیر ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رود و برای مردها سرما زمانی اثر خود را می‌گذارد که دما کمتر از ۱۹.۵ یا ۲۰ درجه سانتی‌گراد برود.
 

10. تب می‌تواند دوست شما باشد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «اوری دی هلث»، به عقیده آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، «وقتی دمای بدن شما حداقل یک درجه فارنهایت بالاتر از حد نرمال می‌رود دچار تب خواهید شد». اکثر افراد از تب می‌ترسند، اما تب در حقیقت می‌تواند مفید باشد. تب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است که نشان می‌دهد در حال مبارزه با یک عفونت است. تب می‌تواند به بدن شما کمک کند که به وضعیت نرمال خود برگردد. در اکثر موارد، هر چه تب شما بالاتر باشد به این معنا است که بدن شما سخت‌تر در حال مبارزه با عفونت است. اما اگر تب شما ظرف چند روز فروکش نکرد یا اگر دمای بالای بدن غیر نرمال است، به ویژه اگر چنین وضعیتی در کودکان بالای 6 ماه رخ داد و دمای بدن به حدود ۳۹.۵ درجه سانتی‌گراد رسید با پزشک تماس بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات