برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سفر های نوروزی را بدون کمردرد تجربه کنیم

سفر های نوروزی را بدون کمردرد تجربه کنیم رانندگی عامل کمردرد در افرادی است که بیش از 4 تا 5 ساعت در روز رانندگی می‌کنند و در زنان راننده شایع تر از مردان است.
از دور به من نزدیک می شد؛ ماشین بدون راننده! دهانم باز مانده بود و نمی توانستم هیچ واکنشی نشان دهم. نزدیکم ایستاد، برادرم را دیدم که پشت فرمان ماشین نشسته. نشسته که چه عرض کنم؛ خوابیده! کمرش همیشه درد می کند و فکر می کند این نحوه نشستن پشت فرمان، دردش را آرام می کند؛ اما واقعیت این است که حالش روز به روز بد تر می شود.
به گزارش «بهپو»، رانندگی نادرست عامل «کمر درد» در افراد است؛ به ویژه اگر بیش از 4 تا 5 ساعت در روز رانندگی کنند. این عارضه در زنان راننده بیشتر از مردان دیده می شود.
 

نحوه تنظیم صحیح صندلی خودرو

  • صندلی را نباید زیاد عقب کشید چرا که در این حالت سطح زانوها پایین‌تر از سطح ران قرار می‌گیرد، گودی کمر را افزایش می‌ دهد و کمردرد را تشدید می کند.
  • باید صندلی را حداقل به میزانی که زانوها بالاتر از سطح ران قرار بگیرد، جلو کشید. در این حالت به دلیل وضعیت مناسب‌تر انحنای ستون فقرات و بازتر بودن سوراخ‌های بین‌مهره‌ای -که محل خروج ریشه‌های عصبی است- احتمال فشار بر این ریشه‌ها کمتر می‌شود.
  • برای اینکه بدانیم میزان جلو یا عقب بودن صندلی خودرو مناسب است یا نه، باید در حالتی که فرمان را به دست گرفته‌ایم و دست‌ها به صورت قیچی از روی هم عبور می‌کنند، مجبور به حرکت به سمت جلو نشویم و همچنین پاها باید نسبتا کشیده باشند.
  • اگر صندلی خودرو آن طوری که برخی رانندگان دوست دارند زیاد عقب کشیده شود، علاوه بر اینکه باعث افزایش گودی کمر می‌شود، قوز پشت هم افزایش می‌یابد، زیرا راننده مجبور است تکیه ندهد و این خمیدگی پشت باعث دردهای همزمان پشت و گردن خواهد شد. نکته دیگر، زاویه قسمت پشتی صندلی است که نباید عمود باشد. بهتر است که زاویه با افق حدود 100 تا 110 درجه باشد.
 

وضعیت صحیح راننده

  • وضعیت ثابت هم آسیب‌رسان است. هر از گاهی فرمان خودرو را شل‌تر بگیرید. بعد از هر 15-10 دقیقه تغییر کوچکی در وضعیت و کشش عضلات پشت، شانه و حتی ساق و پنجه پا بدهید. بهتر است پس از هر 3-2 ساعت رانندگی توقفی کوتاه داشته باشید و اطراف خودرو قدم بزنید. البته در مورد مبتلایان به کمردرد، این زمان به هر 1 تا 30/1 ساعت می‌رسد.
  • افرادی که دچار کمردرد هستند یا سابقه کمردرد دارند، بهتر است نخست باسن را روی صندلی قرار دهند و سپس پاها را به داخل اتومبیل ببرند. در مجموع باید در حین نشستن اصول کلی حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات را از طریق تکیه دادن رعایت کرد. استفاده از بالشتک کمری و قراردادن آن در ناحیه گودی کمر هم راه کار خوبی است. البته در مورد نحوه نشستن، توجه به سایر قسمت‌های بدن هم مهم است؛ باید سر مستقیم، شانه‌ها عقب، قسمت پشت بر صندلی تکیه زده باشد و فرمان طوری در دست گرفته شود که مچ دست خمیده نباشد، دست به حالت کشیده و زاویه آرنج بیش از 90 درجه باشد
 
تصویر
 

توصیه هایی برای عمل کرده ها

 به گزارش «بهپو»، زمان شروع رانندگی در کسانی که عمل جراحی ستون فقرات انجام داده‌اند، با توجه به وسعت عمل، بین 2 تا 6 هفته متفاوت است و باید قبل از سفر با جراح مشورت کرد. معمولا حتی بعد از این زمان پزشک نکته‌هایی را به این افراد توصیه می‌کند. مصرف برخی از داروهای مسکن می‌تواند باعث احساس گیجی و خواب‌آلودگی راننده شود؛ بنابراین تا زمان مصرف این‌گونه داروها اجازه رانندگی ندارید. علاوه بر این، باید در طول سفر با خود کیسه‌های آب سرد و آب گرم همراه داشته باشید و با کوچک‌ترین ناراحتی از آن برای کاهش درد استفاده کنید. حتما راننده کمکی داشته باشید تا در صورت شروع و تشدید ناگهانی و غیرطبیعی درد، تا رسیدن به مقصد و ویزیت پزشک به شما کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات