برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر می خواهید به کمر درد مبتلا نشوید

اگر می خواهید به کمر درد مبتلا نشوید فرصت های بسیار زیادی در زندگی روزمره تان وجود دارد که می توانید به کمک آنها کمر خود را محافظت کرده یا در معرض خطر قرار دهید.
کمر درد شایع ترین درد گزارش شده در آمریکاست. در حدود 65 میلیون آمریکایی درد کمر را تجربه کرده و 8 درصد از بزرگسالان از کمر دردی که فعالیت های روزانه شان را در بعضی جاها محدود می کند، شکایت دارند.
حال اینکه آیا در حال حاضر با کمر درد مبازره می کنید یا تلاش می کنید از کمر درد پیشگیری نمایید، فرصت های بسیار زیادی در زندگی روزمره تان وجود دارد که می توانید به کمک آنها کمر خود را محافظت کرده یا در معرض خطر قرار دهید.

مراقبت از کمر در خواب
شما در حدود یک سوم از زندگی خود را در خواب می گذرانید. یکی از بهترین روشها برای محافظت از کمر استفاده از تشک مناسب و داشتن وضعیت صحیح بدن به هنگام خواب است. سیستم نامناسب خواب کمرتان را برای آسیب آماده می کند.

با پیروی از دستورات زیر زمان خوابیدن را برای خود مثل یک پناهگاه کنید:

از تشک استاندارد استفاده کنید: در ابتدا ممکن است تشک قدیمی که سالهاست با آن خو گرفته اید و پر از پیچ و خم شده است، راحت تر بنظر برسد. اما برای کمر تشک سفت و محکم بهتر است.

شکل تشک باید حفظ شود: اگر با بدن خشک و دردناک از خواب بیدار می شوید، تشک خود را بررسی کنید. از آخرین باری که تشک خود را عوض کرده اید، چه مدت می گذرد؟ شبیه به کاری که درمورد کفش هایمان انجام می دهیم: بر روی تشک فشار زیادی از طرف بدن وارد می شود و با گذشت زمان، شکل تشک عوض می شود. دو بار در سال تشک خود را بررسی کنید تا فرورفتگی، پارگی، ساییدگی و شکستگی های احتمالی را پیدا کنید. اگر در تشک جاهایی وجود داشت که مثل گذشته حالت فنری و بازگشت به شکل اول را نداشت، وقت آن است که تشک خود را عوض کنید. برای افراد بالای 40 سال توصیه می شود هر 5 تا 7 سال یک بار تشک خود را عوض کنند.

هوشمندانه بخوابید: آیا می دانید بدترین شکل خوابیدن برای کمر چیست؟ خوابیدن روی شکم. در این حالت گردن در موقعیت چرخشی و گسترده تری قرار می گیرد، چون خوابیدن روی صورت غیر ممکن است. و نتیجه آنکه فشار زیادی بر مفاصل وارد خواهد شد.

بهتر است شبها به پهلو بخوابید و بین زانوها یک بالش قرار دهید. اگر عادت دارید به پشت (طاق باز) بخوابید، زیر زانوهای خود بالش بگذارید. اگر می‌خواهید به مدت طولانی مثلأ در هنگام شست و شوی ظروف یا مسواک زدن بایستید یکی از پاهای خود را روی یک چهار پایه کوتاه بگذارید تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

از جای خود نپرید: آیا از جمله افرادی هستید که وقتی گوشی یا ساعت زنگ می خورد برای برداشتن آن، خود را از تختخواب به بیرون پرت می کنند؟ هرگز این کار را نکنید. کمی آرام باشید و اجازه دهید بدنتان از خواب بیدار شده و کش بیاید. این کار به شما کمک می کند از آسیب رساندن به کمر جلوگیری شود.

آیا بیش از یک ساعت در روز پشت فرمان ماشین می نشینید؟ شما تنها نیستید! 90 درصد از آمریکایی ها با ماشین رفت و آمد می کنند و به طور متوسط 90 دقیقه از روز را پشت فرمان ماشین هستند. در اینجا توصیه هایی می کنیم تا آسیب کمتری به کمرتان وارد شود:

ماشین مناسب خود انتخاب کنید: اگر نمی دانید بین ماشین های واگن، وانت، اسپرت یا خانواده کدامیک را انتخاب کنید، بهتر است آگاه باشید که ماشین بزرگتر برای کمر مناسبتر است. چون در ماشین های بزرگتر راحت تر می توانید جای نشستن خود را تنظیم کنید. وقتی فضای عمودی ماشین برای نشستن بیشتر باشد، به راحتی می توانید زانوها را هم سطح باسن یا زیر آن تنظیم کنید که بهترین حالت برای کمر است. در این وضعیت کمترین فشار بر ستون فقرات وارد می شود.

صندلی را به درستی تنظیم کنید: وقتی صندلی از فرمان خیلی عقب است، مجبورید برای رسیدن به فرمان خم شوید و این به کمر آسیب می زند.

از بالش کمک بگیرید: برخی افراد بخاطر اینکه پشت فرمان و روی صندلی ماشین راحت نیستند به سرعت تصمیم می گیرند بالش پشتیبان ماشین بخرند، بدون اینکه فکر کنند آیا این بالش برای رفع مشکلشان مناسب است؟ و پس از چند روز استفاده متوجه می شوند بالش مناسبی انتخاب نکرده اند. بجای دور ریختن پولتان می توانید از حوله رول شده یا کوسن های کوچک استفاده کرده و امتحان کنید. هرکس بسته به شرایطش ممکن است به یک نوع بالش نیاز داشته باشد. برخی نیاز دارند بالش را بین تیغه های شانه قرار دهند، درحالیکه برخی نیاز دارند بالش را پایین تر و برای پشتیبانی از ستون فقرات بگذارند. پس قبل از خرید این موارد را در نظر بگیرید.

استراحت کنید: اگر مسافرت طولانی در پیش دارید هر یک ساعت یک بار توقف کنید و کمی حرکات کششی انجام دهید.

 صفحه جدید

محافظت از کمر در محل کار
بسیاری از ما کارهای پشت میزی داریم. بیشتر ساعات روز را پشت میز می نشینیم در حالیکه اغلب حالت بدنمان هیچ تغییری نمی کند و در حال مکالمه دائم با تلفن هستیم و به صفحه کامپیوتر خیره شده ایم. با این اوصاف آیا جای تعجب دارد که کمرمان سفت و خشک است؟!

نشستن بیش از ایستادن به کمر آسیب وارد می کند. بخاطر اینکه پاها جذب کننده ضربات است و وقتی می نشینید همه وزن بدن به ستون فقرات وارد می شود. بدتر از همه اینکه بسیاری از ما موقع نشستن سینه خود را به جلو خم می کنیم که همین باعث می شود بطور چشمگیری فشار به ستون فقرات افزایش یابد.

کامپیوتر را در موقعیت استاندارد قرار دهید: نحوه نشستن مقابل کامپیوتر باید به گونه ای باشد که چشمها روبروی صفحه نمایش باشد. به این ترتیب مجبور نخواهید بود برای نگاه کردن به صفحه نمایش، بیش از حد پایین یا بالا را نگاه کنید.

هوشمندانه بنشینید: شما لزوما به یک صندلی بی نقص و سفارشی ارگونومیک نیاز ندارید. صندلی های ارگونومیک گران قیمتی وجود دارد که با آنها احساس راحتی نمی کنید. صندلی تهیه کنید که قسمت میانی و پایین کمرتان را محافظت کند. اگر با نشستن بر روی صندلی زانوها در زاویه 90 درجه و ستون فقرات در حالت طبیعی قرار گرفت، صندلی مناسب شماست.

زیر پایی استفاده کنید: استفاده از زیر پایی جریان خون در ساق پا را تسهیل کرده و مانع از خستگی می شود. همچنین از وارد آمدن فشار اضافی به ستون فقرات جلوگیری می کند.


استراحت کنید: زمانی را بر روی کامپیوتر تنظیم کنید و هر 45 تا 50 دقیقه یک بار از پشت میز بلند شده و حرکات کششی انجام دهید و کمی قدم بزنید. وقتی مجددا پشت میز نشستید مطمئن شوید ستون فقرات در وضعیت طبیعی قرار دارد؛ نه خیلی خم به جلو و نه خیلی تکیه به عقب.

اگر کارتان پشت میزی نیست و به جای آن بسیار می ایستید یا چیزهای سنگین بلند می کنید باز هم کارتان اثرات مخرب بر روی کمر خواهد داشت. یکی از مهمترین چیزها برای کسانی که زیاد می ایستند، حال چه فروشنده سوپرمارکت باشید یا استاد دانشگاه، این است که کفش مناسب به پا کنند. باید کفی و زیره کفش استاندارد و مناسب شما باشد. بنابراین کتانی یا کفش های صاف و بدون شیب گزینه مناسبی نخواهد بود. شما به کفشی نیاز دارید که نیروی وارد از زمین را جذب کرده و پا را پشتیبانی کند. بسیاری از شرکتها این روزها کفش هایی تولید می کنند که در عین زیبایی دارای کفی های مناسب و استاندارد برای حمایت از پاهاست.
همچنین وقتی زیاد می ایستید، حال چه برای سخنرانی و چه فروشندگی در مغازه، سعی کنید یکی از پاهای خود را روی یک زیر پایی بگذارید تا وزن از روی یک طرف بدن برداشته شود. این کار را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.
اگر کارتان به نوعی است که اجسام را زیاد بلند و جابجا می کنید ادامه مطلب را بخوانید.

 صفحه جدید

محافظت از کمر در خانه
زمانی که شما در داخل یا خارج خانه مشغول کار هستید، بسیاری از مردم بیشتر وقت خود را به خم شدن و برداشتن اجسام می گذرانند؛ تی کشیدن زمین، تخلیه بار کامیون و بنایی. حقیقتی وجود دارد که کمتر شناخته شده: برداشتن جسم کوچک به همان اندازه به شما آسیب وارد می کند که برداشتن جسم سنگین و بزرگ. حتما افرادی را دیده اید که برای برداشتن یک سکه از روی زمین تا آنجا که می توانند خم می شوند و تا جاییکه ممکن است به کمرشان نیرو وارد می کنند.

برای خم شدن، بلند کردن و رسیدن از روش صحیح پیروی کنید.

برای برداشتن اجسام سه حالت وجود دارد که درمانگران طب فیزیکی توصیه می کنند:

روش اسکوات: این روش مخصوص بلند کردن اجسام سنگین است. تا جاییکه ممکن است به جسم مورد نظر نزدیک شوید و مقبل آن چمباتمه بزنید، پاها باید به اندازه عرض شانه از هم فاصله داشته باشد و در قسمت باسن و زانوها خم شده باشید. دستها را دور جسم مورد نظر قرار داده و بایستید، برای ایستادن از قدرت پاهایتان کمک بگیرید. سعی کنید جسم مورد نظر را تا حد ممکن نزدیک بدن خود بگیرید. هرگز برای بلند کردن جسم، خم نشوید. شما اجازه دارید فقط زانوها و باسن خود را خم کنید. درحالیکه جسم را در دست دارید هرگز نچرخید و جسم را بالاتر از شانه ها نیاورید.

روش گلف باز: این روش برای بلند کردن اجسام سبک است، مثل برداشتن یک سکه. برداشتن اجسام کوچک و سبک مثل سکه یا خودکار از روی زمین به روش اسگوات، عاقلانه نیست. در عوض، تمام وزن خود را روی یک پا گذاشته و دست مخالف را روی وسیله ای که نزدیکتان است مثل صندلی بگذارید. سپس از قسمت باسن مستقیما خم شده و پای دیگر را که وزنی رویش نیست پشت سرتان از روی زمین بلند کنید و در همین حین خم شده و جسم را بر دارید.


روش جرثقیل: این روش مخصوص اجسام سنگین تری است که نمی توانید به روش اسکوات آنها را بلند کنید. مثل خالی کردن بار از کامیون یا بلند کردن کودک از تختخواب. در حالیکه زانوها به اندازه عرض شانه از هم فاصله دارد بایستید، سعی کنید تا حد ممکن نزدیک به جسمی شوید که می خواهید بلند کنید. از قسمت باسن خم شوید. جسم مورد نظر را بردارید و بلند کنید و در همین حین تا جاییکه می توانید آن را به بدنتان نزدیک کنید. به روش مشابه آن را زمین بگذارید.

اگر برای بلند کردن جسمی از روشهایی که توضیح دادیم کمک گرفتید وباز هم در کمرتان احساس درد داشتید، کارتان را متوقف کنید و از شخص دومی بخواهید که به شما کمک کند. اگر مجبورید اجسام خیلی سنگین را مرتبا جابجا کنید، از یک چرخ دستی استفاده نمایید.

برای آسان شدن کارها در خانه می توانید از ابزارها و وسایلی کمک بگیرید. مثلا اگر قرار است روی زمین زانو بزنید و کارهایی مثل باغبانی انجام دهید  تشک نرمی زیر زانوها بگذارید و یا برای رنگ زدن از غلطک و برای گردگیری از گردگیرهای با دسته قابل تعویض استفاده کنید تا مجبور نباشید دستتان را بالای سرتان جابجا کرده و از یک نردبان قدیمی بالا بروید. قبل از حرکت دادن هر جسمی آن را به خود نزدیک کنید. برای برداشتن اجسامی از کابینت آشپزخانه که در دسترس نیستند خودتان را بالا نکشید، از یک چهارپایه کمک بگیرید.
رعایت همین نکات بظاهر کوچک، تاثیر بسیار زیادی در سلامت بدن و پیشگیری از کمر درد دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات