برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آموزش های ضروری برای مبتلایان به کمر درد حاد

آموزش های ضروری برای مبتلایان به کمر درد حاد کمر درد حاد به حالتی گفته می شود که در آن درد تمامی کارهای روزمره بیمار را مختل نماید.

کمر درد حاد به حالتی گفته می شود که در آن درد تمامی کارهای روزمره بیمار را مختل نماید. در این حالت احتمالا پزشک دستورات دارویی خاصی به بیمار می دهد، اما مهمتر از دارو فعالیت هایی است که خود بیمار در جهت بهبود درد انجام می دهد.

نکات مهمی که بیماران باید در مورد کمر درد بدانند:

۱. بیمار باید اطمینان داشته باشد که با رعایت دستورات پزشک حدود ۸۰ درصد کمردرد حاد در طی ۶ هفته بدون نیاز به جراحی بهبود می یابند.
۲. بیمار باید در مورد سیر بیماری، عوامل تشدید کننده و تخفیف دهنده درد آگاهی داشته باشد.
۳. انجام رادیوگرافی و یا دیگر روش های تصویربرداری و یا پاراکلینیک در شش هفته اول کمردرد بدون علائم خطر، لازم نیست
۴. بیمار باید آگاهی داشته باشد که ممکن است دوره هایی از عود حملات درد در آینده رخ دهد.


استراحت
-از استراحت مطلق اجتناب کنید. در صورتی که استراحت لازم باشداز دو یا سه روز تجاوز نکند.
-درحین استراحت یک بالش در زیر زانوها قرار داده تا زانوها و لگن خم باشند.این وضعیت را چند بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۲۵ دقیقه نگهدارید.
-در حین استراحت در حالت فوق استفاده از کمپرس گرم در زیر محل درد چند بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل درد به کاهش درد و اسپاسم کمک میکند.


فعالیت
-تا حدی که درد اجازه میدهد فعالیت های روزمره زندگیتان را ادامه دهید.
-هر چه زودتر به کار خود برگردید و فعالیتهای شغلی خود را حتی در حد سبک ادامه دهید. این کار از ناتوان شدن شما جلوگیری میکند.
-تا حدی که درد به شما اجازه میدهد پیاده روی سبک حتی در منزل داشته باشید.


دارو
-درخط اول درمان برای کاهش درد استامینوفن و یا ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین و یا دیکلوفناک و ...را به مدت یک تا دو هفته تجویز کنید.
-استفاده از دوز پایین آنتی دپرسان مانند نورتریپتلین و ... و در صورت نیاز یک دوره کوتاه مدت از داروهای شل کننده عضلانی مناسب است.

برای جلوگیری از ایجاد کمر درد یا عود بیماری لازم است تغییر رفتار و شیوه زندگی به عمل آید که شامل موارد زیر باشد:


خوابیدن
برای خوابیدن، بالش کوتاه زیر سر بگذارید و از تشک غیر فنری استفاده کنید، بطوری که تشک در ناحیه کمر فرو نرود. می توانید با انداختن دو یا چند لایه پتو بر روی تخت به جای تشک استفاده کنید.
-خوابیدن در حالت طاقباز یا به پهلو برای کمر بهتر است. در حالت طاقباز برای راحتی بیشتر می توانید یک بالش کوتاه را زیر زانو بگذارید. در حالت خوابیده به پهلو، پایی که بالا قرار گرفته است را به داخل شکم جمع کنید. بهتر است که روی شکم نخوابید.

نشستن
-یکی از عوامل ایجادکننده خستگی و درد کمر نشستن به مدت طولانی و در وضعیت نامناسب است.در هنگام نشستن چه بر روی زمین و چه صندلی به نکات زیر توجه کنید:
-به مدت طولانی (هم روی صندلی یا مبل و هم بر روی زمین) در یک جا ننشینید. هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار بلند شوید و حداقل یک دقیقه راه بروید.
-صاف بنشینید و به جایی تکیه کنید. به دفعات عضلات شکم را بدون حبس کردن تنفس منقبض کنید. شانه ها را به عقب ببریدو به جلو نگاه کنید.

برای نشستن روی صندلی دقت کنید که:
-پشتی صندلی باید بلندی، پهنا و فرورفتگی مناسب داشته باشد.به طوری که تنه را تا حد شانه ها در بر گیرد.
-بهتر است صندلی دسته مناسب داشته باشد.
-بهتر است بخش عقبی نشیمنگاه صندلی کمی فرورفته باشد.
-پشتی صندلی بهتر است کمی به عقب شیب داشته باشد.
-بهتر است پایه صندلی چرخ دار نباشد.
-بهتر است در هنگام نشستن روی صندلی یک بالشتک درقسمت پشتی آن قرار دهید تا گودی کمر را پر کند.

 

ایستادن
-سعی کنید در زمان ایستادن صاف بایستید. عضلات شکم را منقبض کنید تا شکم تو رفته و گودی کمر کمتر شود. شانه ها را صاف نگه دارید.به طوری که گوشها، شانه ها و لگن در یک راستا باشند. تا جایی که ممکن است از بی حرکت ایستادن به مدت طولانی (بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه) خودداری کنید.

-اگر برای انجام کارهای روزانه مثل اتوکردن و شستن ظرفها مجبور به ایستادن در یک جا هستید˛ چهار پایه ای به بلندی ۲۰-۱۵ سانتیمتر را زیر یک پا قرار دهید و پس از هر ۵ تا ۱۵ دقیقه جای پاها را عوض کنید.

-اگر در خارج منزل و در جایی مجبور به ایستادن هستید که چهار پایه ندارد، پاها را جابجا کنید و یا به نوبت هر چند لحظه روی یک پا بایستید.


لباس پوشیدن
-برای پوشیدن و یا در آوردن شلوار و جوراب، از کمر خم نشوید. روی یک صندلی کوتاه بنشینید یا به دیوار تکیه دهید و در حالیکه کمر صاف است با خم کردن ران و زانو این کار را انجام دهید.
-برای پوشیدن کفش میتوانید پای خود را روی پله بگذارید و از پاشنه کش با دسته بلند استفاده نمایید.


راه رفتن
-هنگام راه رفتن دقت کنید که صاف قرار گرفته باشید.عضلات شکم را منقبض نمایید.شانه ها را صاف نگه دارید و به عقب بکشید.
-از راه رفتن در مسیر ناهموار، سر بالایی و سر پایینی تا حد امکان بپرهیزید.
-از کفش مناسب استفاده کنید. کفش با پاشنه کوتاه و یا داری پاشنه حداکثر ۲.۵ سانتیمتری بپوشید.


خم شدن
-برای خم شدن، ابتدا پاها را کمی باز کنید. شکم را سفت کرده و کمر را صاف نگه دارید. سپس با خم کردن مفصل ران و زانو خم شوید.
-هنگام گذاشتن یا برداشتن اشیاء نیز دقت کنید تا به طور صحیح خم شوید.


بلند کردن اجسام از روی زمین
-تا حد امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید اما در نظر داشته باشید که حتی یک جسم سبک نیز اگر به طرز صحیح برداشته نشود، می تواند باعث کمردرد و آسیب به کمر شود.
-برای بلند کردن اجسام از روی زمین ابتدا به جلو نگاه کنید. گردن را صاف نگه داشته و شکم را سفت کنید.کمر را صاف نگه دارید و با خم کردن زانو و مفصل ران روی پا در نزدیکی شیء مورد نظر بنشینید.سپس به آرامی جسم را از روی زمین بردارید. توجه کنید که هرقدر که جسم به بدن شما نزدیک تر باشد˛ فشار کمتری بر ستون فقرات وارد می شود.

  

روش غلط بلند کردن اجسام


 

روش صحیح بلند کردن اجسام

حمل اشیاء
در هنگام حمل و یا جابجایی اشیاء همه بدن را حرکت دهید.از ایستادن و چرخش تنه برای جابجا کردن اشیاء اجتناب کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات