برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اثرات سوء نشستن زیاد

اثرات سوء نشستن زیاد نشستن طولانی مدت باعث بروز مجموعه ای از بیماری ها و مشکلات سلامتی می شود.
محققان می گویند نشستن طولانی مدت باعث بروز مجموعه ای از بیماری ها و مشکلات سلامتی می شود. چاقی و سندرم متابولیک –مجموعه ای از بیماری ها شامل افزایش فشار خون ، قند خون بالا، چربی بیش از حد بدن اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول خون از جمله این بیماری ها هستند.
همچنین به نظر می رسد نشستن زیاد خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان را بیشتر کند.
در یک مطالعه گروه بزرگسالان که کمتر از دو ساعت از روز را جلوی تلویزیون یا دیگر سرگرم کننده های دارای صفحه نمایش می گذراندند با گروه دوم که بیشتر از ۴ ساعت در روز پای صفحه نمایش می نشستند مقایسه شدند. گروهی که مدت بیشتری از وقت خود را پای صفحه نمایش بودند نتایج زیر را نشان دادند:
-نزدیک ۵۰ درصد خطر بیشتر مرگ ناشی از هر علتی
-در حدود ۱۲۵ درصد افزایش خطر بروز مشکلات مرتبط با بیماری های قلبی عروقی همانند درد قفسه سینه (آنژین صدری) یا حملات قلبی
در این مطالعه افزایش خطرات ذکر شده از عوامل خطرزای معمولی در بیماری های قلبی عروقی مثل سیگار کشیدن یا فشار خون بالا، تفکیک شده بود.
تنها نشستن پای تلویزیون مورد نگرانی نیست بلکه هر نوع نشستنی مثلا نشستن پشت میز کار یا چرخ نیز می تواند اثرات سوء بر جای گذاشته و مضر باشد. آنچه که لازم است در اینجا اضافه کنیم آن است که اگر در طول هفته چند ساعتی را در باشگاه یا مشغولیت های دیگر در حد متوسط تا شدید بگذرانید، خطرات گفته شده را جبران و یا خنثی نمی کند.
در عوض، راه حل بهتر آن است که کمتر بنشینید و بیشتر راه بروید. ممکن است برای شروع همین که هرجایی که توانستید بیشتر بایستید تا اینکه بنشینید، ساده ترین و در عین حال بهترین کاری باشد که میشود انجام داد.

مثلا:
-وقتی دارید با تلفن صحبت می کنید بجای نشستن، بایستید.
-اگر کارتان به گونه ای است که باید مدت زمان طولانی را پشت میز بنشینید، پیشنهاد می کنیم از میزهای ایستاده یا بلندتر استفاده کنید.
-بعد از مدتی نشستن پاهای خود را بکشید یا از جای خود بلند شده و کمی حرکات کششی را انجام دهید.

به راه هایی فکر کنید که به شما کمک می کند در حین راه رفتن کار کنید:
-به جای اینکه با همکاران خود در یک اتاق کنفرانس جلسه بگذارید، صحبت های خود را در حین راه رفتن انجام دهید.
میز کار خود را بالای تردمیل تعبیه کنید- همراه با یک مانیتور و کیبورد بر روی یک تردمیل ایستاده یا تردمیل های خاصی که دارای چنین امکاناتی هستند- در این حالت شما می توانید در طول روز تحرک داشته باشید.

شاید راه هایی که پیشنهاد کردیم با توجه به نوع کار شما عملی نباشد. اینها تنها مثالهایی بودند برای اینکه به شما نشان دهیم چگونه می توان با ابتکار عمل و خلاقیت در محیط کار از نشستن بیش از حد خودداری کرد و سلامتی را برای خود به ارمغان آورد.
تاثیر تحرک حتی حرکات آرام و آهسته می توانید بسیار عمیق باشد. برای کسانی که تازه شروع می کنند، چربی بیشتری سوخته می شود و همین امر منجر به از دست دادن وزن و افزایش انرژی بدن می شود.
همچنین فعالیت عضلات که برای ایستادن و دیگر فعالیت ها لازم است به نظر می رسد فرآیندهایی را که منجر به تجزیه چربی ها و کربوهیدراتهای موجود در بدن می شود را تشدید کند. وقتی می نشینید این فرآیندها متوقف شده و فاکتورهای خطر سلامتی شما را تهدید می کنند. وقتی می ایستید یا راه می روید، فرآیندهای مذکور را به جنبش در آورید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات