برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ایمنی از مسمومیت غذایی در سفر با چند ترفند کوچک

ایمنی از مسمومیت غذایی در سفر با چند ترفند کوچک شیوع مسمومیت های غذایی در سفرهای نوروزی موضوعی است که همواره مورد توجه بوده است. مسمومیت غذایی با علایم آزاردهنده لذت سفر را به کام ما و همسفرهایمان تلخ می کند و این درحالیست که با تمهیداتی ساده می توان مانع آن شد.
دوباره در ذهنم مرور می کنم، همه چیز آماده است؛ حوله، مسواک، چند دست لباس، لوازم شخصی، دوربین، شارژر و ... باک ماشین را پر از بنزین کرده ام، موسیقی های مورد علاقه ام را انتخاب کرده ام و از قبل در هتل، اتاق رزرو کرده ام. پا به جاده می گذارم و در دل خودم را تحسین می کنم که هیچکس در سفر دور اندیش تر از من نیست. ساعتی می گذرد... در میانه راه دل درد امانم نمی دهد، دنبال دستشویی می گردم. دردم بیشتر می شود، انگار نمی توانم سفرم را به انتها برسانم. یادم می آید که ساعتی پیش در یک رستوران بین راهی صبحانه خوردم. غذا چیزی است که هیچ وقت در برنامه ریزی هایم جایی ندارد. آدم همیشه شانس نمی آورد، این بار بی توجهی کار دستم داد.
به گزارش «بهپو» و به گفته کارشناسان، شیوع مسمومیت های غذایی در سفرهای نوروزی موضوعی است که همواره مورد توجه بوده است. این امر وظیفه بازرسان بهداشت را در ایام نوروز چند برابر می کند. بهتر است برای در امان ماندن از این بیماری آزار دهنده و از دست ندادن لذت سفر به توصیه های کارشناسان توجه کنید.
 

از کجا بفهمم مسموم شده ام؟

علایم «مسمومیت غذایی» با توجه به منبع آلودگی متفاوت است. بیشتر مسمومیت ها یک یا چند علامت زیر را ایجاد می کنند:
حالت تهوع و استفراغ، اسهال آبکی یا خونی، درد و کرامپ شکم، تب
ممکن است علایم و نشانه ها چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده یا حتی روزها و هفته ها بعد بروز کنند. حس ناخوشی حاصل از مسمومیت غذایی ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 13 درد شکمی که باید جدی گرفته شود
 

نکات مهم درباره مسمومیت بوتولیسم

غذاهای مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودی که اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولا ظرف 24 ساعت برطرف می‌شوند، بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند کشنده باشند.
«بوتولیسم» نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیرپاستوریزه، غذاهای کنسروی -که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده- یا سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند. علایم و نشانه‌های این مسمومیت با تاخیر -بعد از 12 تا 24 ساعت- ظاهر می‌شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، ناتوانی در حرکت، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو است. مهم‌ترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضدسم در مرکز درمانی است. در صورت درمان نشدن ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند.
اگر در سفر از غذای آماده کنسروشده استفاده می‌کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد.
از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید درپوش آنها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده‌ای ظاهر یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ‌عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب درحال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: 40درس سلامت در سفر

 

نکات مهم درباره غذاهای پخته شده

  • هرگز غذاهای پخته‌شده را بیش از 2ساعت -اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت- در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده آنها را تا 74 درجه سانتیگراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی که بیش از 3 روز باقی‌مانده‌اند را مصرف نکنید.
  • همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذا، دست‌هایتان را با صابون بشویید. نوعی از اسهال میکروبی طی سفر و به دلیل رعایت نکردن بهداشت قابل‌انتقال است.
  • رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت می‌شود. در سفر از حمل گوشت خام و تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری کنید چرا که به سرعت فاسد می‌شوند.
  • در سفر برای حمل مواد غذایی فاسدشدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم‌مرغ و خامه هستند خیلی زود فاسد می‌شوند.
  • دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.

 

تا رفتن به پزشک چه اقداماتی انجام دهیم

شایع ترین عارضه جدی ناشی از مسمومیت غذایی، کم آب شدن بدن است. کم آبی به از دست دادن شدید آب و نمک ها و مواد معدنی ضروری می گویند. در این وضعیت مایعات زیادی بنوشید و غذاهای نرم و شل مصرف کنید تا فشار روی دستگاه گوارش کاهش یابد. اگر بیمار کودک است از همین دستور پیروی کنید، غذاهای نرم و شل و مصرف مایعات بهترین راه است. اگر شیرده هستید یا از شیر خشک استفاده می کنید به همان روش معمول ادامه دهید.
از پزشک بپرسید که آیا محلول خوراکی او آر اس برای کودکتان مناسب است. در سالمندان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم مصرف این محلول مناسب است. داروهای درمان اسهال معمولا به کودکان توصیه نمی شود.
 

مراقبت های خانگی مسمومیت

مسمومیت غذایی اغلب ظرف 48 ساعت بدون درمان بهبود پیدا می کند. برای راحت تر شدن بیمار و پیشگیری از کم آبی در زمان بهبودی از نکات زیر پیروی کنید:
  1. به معده خود استراحت بدهید: به مدت چند ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  2. تکه های یخ را بمکید یا آب را مزه مزه کنید: نوشیدنی های ساده و غیر کافیینی می توانند آب از دست رفته بدن را جبران کرده و رنگ ادرار را از تیره به شفاف تغییر دهند.
  3. خوردن را به آرامی شروع کنید: به تدریج با غذا های شل و نرم، کم چرب و راحت الهضم مثل کراکر، نان تست، ژلاتین، موز و برنج ساده آغاز کنید. اگر احساس تهوع بازگشت خوردن را متوقف کنید.
  4. تا بهبودی کامل از مصرف برخی غذا ها خودداری کنید: لبنیات، کافیین، نیکوتین، غذا های چرب یا بسیار فراوری شده از جمله این دسته غذا ها هستند.
  5. استراحت کنید: بیماری و کم آبی شما را ضعیف و خسته می کند؛ پس برای بازیابی توان خود استراحت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات