برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 فراورده خانگی که ممکن است مواد سمی را وارد بدن شما کند

10 فراورده خانگی که ممکن است مواد سمی را وارد بدن شما کند مواد شیمیایی موجود در بعضی از محصولات مصرفی روزانه ما می‌توانند باعث مشکلات بهداشتی شوند. این مشکلات بهداشتی شامل ناباروری، نقص‌های هنگام تولد، بعضی از سرطان‌ها و غیره است.
مجموعه‌ای از تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مواد شیمیایی موجود در بعضی از محصولات مصرفی روزانه ما می‌توانند باعث مشکلات بهداشتی شوند. این مشکلات بهداشتی شامل ناباروری، نقص‌های هنگام تولد، بعضی از سرطان‌ها و غیره است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اکنون در حال بررسی حدود ۲۹۸ ماده شیمیایی زیست‌محیطی است که از طریق محصولات مصرفی روزانه وارد بدن انسان می‌شوند. این مواد شیمیایی پس از ورود به بدن به‌تدریج افزایش می‌یابند و در نتیجه احتمال مریض شدن را افزایش می‌دهند. اگرچه این امکان وجود ندارد که خود را از معرض همه مواد شیمیایی زیست‌محیطی دور سازیم، اما شیوه‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانیم خود را از اثرات منفی این مواد شیمیایی سمی مصون داریم. با توجه به تاثیر مواد شیمیایی موجود در محصولات مصرفی روزانه روی سلامت ما در ادامه به ۱۰ مورد از این محصولات اشاره می‌کنیم که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند.
 

ظروف پلاستیکی غذا:

آیا تا به ‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا ظرف‌های پلاستیکی روشن پس از چند بار شست‌وشو تیره می‌شوند؟ با گذشت زمان پلاستیک تجزیه می‌شود و در اثر این تجزیه مواد شیمیایی خطرناکی وارد غذای شما می‌شوند. بسیاری از این ظرف‌های پلاستیکی از مواد شیمیایی مانند فتالات‌ها ساخته می‌شوند که یک ماده شیمیایی مخل غدد درون‌ریز است.
 

غذاهای آماده در ظروف پلاستیکی:

الزاما مجبور نیستید که این غذاها را دور بریزید و از آنها استفاده نکنید، اما این غذاها را در ظروف پلاستیکی گرم نکنید. گرم شدن پلاستیک باعث می‌شود که مواد شیمایی آن وارد غذای شما شود. بهتر است که قبل از گرم کردن غذاهای آماده موجود در ظروف پلاستیکی آنها را ابتدا از ظروف پلاستیکی خارج کنید و درون یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و سپس برای گرم کردن آن را درون ماکروویو قرار دهید.
 

ماهی‌تابه‌های نچسب:

بسیاری از ماهی‌تابه‌های نچسب دارای مقادیر کمی از یک ماده شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید هستند که بنا بر نتایج بعضی از تحقیقات باعث سرطان در حیوان‌های آزمایشگاهی شده است. در صورت خط برداشتن پوشش نچسب این نوع از ماهی‌تابه‌ها این ماده شیمیایی وارد غذای شما می‌شود. به جای این نوع از ماهی‌تابه‌ها از لوازم آشپزی چدنی یا استیل ضدزنگ و همچنین روغن‌های طبیعی و ضد چسبیدن مانند روغن‌زیتون استفاده کنید.
 

خوشبوکننده‌های هوا:

توصیه می‌شود که از خوشبوکننده‌های مصنوعی هوا در خانه استفاده نکنید. هوایی را که ما تنفس می‌کنیم درنهایت وارد جریان خون ما می‌شود. شمع‌های خوشبوکننده مصنوعی یا افشانه‌های خوشبوکننده حاوی مواد شیمیایی به نام فتالات‌ها هستند که بنا بر نتایج تحقیقاتی با مشکلات تولیدمثلی در ارتباط هستند. در عوض از شمع‌هایی برای خوشبو کردن خانه خود استفاده کنید که از روغن‌های ضروری و گل‌های تازه درست ‌شده‌اند.
 

عطرها:

کلمه عطر می‌تواند بیانگر محصولی باشد که حاوی بیش از ۳۰۰ ماده شیمایی است. اکثر ما از مواد تشکیل‌دهنده عطرها هیچ اطلاعی نداریم، چون شرکت‌های عطرسازی این ترس را دارند که با آشکار ساختن دقیق مواد تشکیل‌دهنده عطر خود شرکت‌های عطرسازی رقیب را از مواد تشکیل‌دهنده محصول خود آگاه سازند. بنابراین، بهتر است که از عطرها و ادکلن‌ها استفاده نکنید و به جای آن از محصولاتی استفاده کنید که با روغن‌های طبیعی معطر شده‌اند.
 

افشانه‌های محافظ پارچه و روکش‌های مبل و صندلی:

این نوع از افشانه‌ها یک مانع پلاستیکی نامرئی روی پارچه مبلمان منزل ایجاد می‌کنند. در نهایت این مانع پلاستیکی پاک می‌شود و در محیط خانه شما آزاد می‌شود. توصیه می‌شود که از این افشانه‌ها استفاده نکنید.
 

محصولات پاک‌کننده:

پیش از خرید محصولات پاک‌کننده به برچسب آنها توجه کنید تا حاوی فتالات‌ها یا سورفکتانت‌های شیمیایی نباشند. محصولات طبیعی مانند جوش‌شیرین، بوره (بوراکس)، کف صابون، سرکه، لیمو و آب گرم بدون آنکه محیط خانه شما را پر از مواد سمی کنند، در تمیزی خانه به شما کمک می‌کنند.
 

وسایل آرایشی: 

به‌طور متوسط زنان آمریکایی در طول روز از ۱۲ نوع محصول بهداشتی و مردان آمریکایی از ۶ نوع محصول بهداشتی استفاده می‌کنند. به عقیده یکی از سازمان‌های بهداشت عمومی به نام گروه تحقیق زیست‌محیطی چنین محصولات بهداشت شخصی حاوی ۱۲۶ ترکیب شیمیایی منحصربه‌فرد هستند. برای خرید وسایل آرایشی پیشنهاد می‌شود محصولاتی را بخرید که حاوی رنگ‌دانه‌های مبتنی بر مواد معدنی و روغن‌های طبیعی و عاری از خوشبوکننده‌های مصنوعی و مواد شیمیایی مانند تریکلوسان باشند. تحقیقات انجام‌گرفته روی حیوانات نشان می‌دهند که این ماده شیمیایی باعث تغییر نظم هورمونی در آنها می‌شود.

ضد عرق‌ها:

در بسیاری از ضد عرق‌ها از ترکیبات مبتنی بر آلومینیوم و دیگر مواد شیمیایی استفاده می‌شود که پس از استفاده جذب غدد عرق می‌شوند. اگرچه در مورد خطرات احتمالی ضد عرق‌ها روی سلامتی افراد هنوز تحقیقاتی در حال انجام است، اما پیشنهاد می‌کنیم که از هر نوع ماده شیمایی که امکان جذب‌شدنش به بدن زیاد است خودداری کنید. می‌توانید از ضدعرق‌های عاری از آلومینیوم و ضد عرق‌های طبیعی عاری از مواد شیمیایی استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از افشانه‌هایی استفاده کنید که حاوی پارابن و پلی‌اتیلن گلیکول نیستند.
 

کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسی بنزون:

تحقیقات انجام‌گرفته روی حیوانات نشان می‌دهد که بعضی از کرم‌های ضدآفتاب (حاوی اکسی بنزون) باعث مشکلات بهداشتی می‌شوند. سالم‌ترین کرم‌های ضدآفتاب از مواد معدنی مانند اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم درست ‌شده‌اند، اما این نوع از کرم‌های ضدآفتاب خیلی گران هستند. به‌طور کلی، از کرم‌های ضدآفتاب افشانه‌ای خودداری کنید، چون احتمال دارد که به‌طور تصادفی آن را استشمام کنید. علاوه بر این، از کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسی بنزون، اوکتینکسیت، رتینول پالمیتات و رایحه‌ها خودداری کنید./
*به نقل از everydayhealth

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات