برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه های تغذیه ای برای درمان مسمومیت غذایی

توصیه های تغذیه ای برای درمان مسمومیت غذایی حالت تهوع، اسهال و استفراغ از شایع‌ترین عوارض ناشی از مسمومیت هستند که می‌توانند برای تمام افراد، مخصوصا کودکان و سالمندان، بسیار آزاردهنده باشند. . تغذیه مناسب در این دوران نقش مهمی در کوتاه تر شدن دوره بیماری دارد.

مسمومیت، از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی است که معمولا با عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال، همراه می‌شود. توصیه‌های تغذیه‌ای و درمانی برای بهبود انواع مسمومیت‌های غذایی، تقریبا مشابه یکدیگر برای تمام گروه‌های سنی و جنسی است.

 

توصیه های تغذیه ای برای درمان مسمومیت غذایی

به گزارش «بهپو»، توصیه اصلی ما به افرادی که درگیر مسمومیت شده‌اند، این است که پیش از هرکاری از مصرف تمام خوراکی‌هایی که باعث تحریک دستگاه گوارش و افزایش حرکات دودی در دستگاه گوارش می‌شوند، پرهیز کنند تا باعث تشدید عوارض ناشی از مسمومیت که همان اسهال و استفراغ است، نشوند.

تمام خوراکی‌های حاوی فیبر فراوان مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌ها و غلات (مخصوصا غلات سبوس‌دار)، باید تا بهبود و ثبات نسبی وضعیت بیمار مسموم از برنامه غذایی او حذف شوند. این محصولات نباید به هر شکلی وارد رژیم غذایی این بیماران شوند. از طرف دیگر، فرد دچار مسمومیت باید وعده‌های غذایی‌اش را بیشتر و حجم غذاهای مصرفی‌اش را کمتر کند تا فشار کمتری به دستگاه گوارشی‌اش بیاید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 12 ماده خوراکی و مسمومیت ناشی از آنها

 

اولین خوراکی‌هایی که در دوران مسمومیت باید به بیمار مسموم داده شوند، کدام‌اند؟

از آنجایی که بیمار دچار مسمومیت در اثر اسهال و استفراغ شدید، املاح زیادی را همراه آب از دست می‌دهد، باید املاح از دست رفته هم کنار آب بدن با تغذیه درست برای او تامین شود. اولین قدم برای تغذیه این بیماران، تغذیه کامل وریدی با کمک سرم‌ در کلینیک‌هاست. سپس باید غذاهای نیمه‌مایع و نرم، نیمه‌جامد و نرم و به تدریج هم غذاهای معمولی جامد در برنامه غذایی آنها جای بگیرد. اگر در هر مرحله از تغذیه، بیمار دوباره تحریک شود و عوارض مسمومیت مانند تهوع و استفراغ سراغش بیاید، باید مرحله‌بندی تغذیه او را به مراحل اولیه برگردانیم. از شروع مسمومیت و آغاز برنامه غذایی بیماران هم باید تقریبا هر 30 دقیقه یکبار، غذا را با حجم بسیار محدودی به آنها بدهیم تا دستگاه گوارشی‌شان کم‌کم آماده مصرف غذاهای معمولی شود. سوپ‌های رقیق حاوی ترکیبات ضد تهوع مانند زنجبیل یا دارچین، می‌توانند گزینه مناسبی در دوران مسمومیت باشند و املاح از دست رفته بدن را هم جبران کنند.

 

این بیماران چگونه می‌توانند انرژی از دست رفته‌شان را جبران کنند؟

وقتی که تهوع، اسهال و استفراغ بیمار کمی فروکش کرد و بیمار از فاز تغذیه کامل وریدی خارج شد، می‌توان آب گوشت یا آب مرغ را با ‌آب سبزی‌هایی که با کمی نمک مزه‌دار شده کنار کمی شکر (شکر حاوی گلوکز است و انرژی از دست رفته این بیماران را تامین می‌کند) و روغن مایع گیاهی، ترکیب کرد و برای جبران آب، املاح و انرژی از دست رفته در برنامه غذایی بیماران دچار مسمومیت قرار داد. این کار باعث جبران وزن از دست رفته بیماران، مخصوصا بیماران کودک و نوجوان می‌شود و آنها را سریع‌تر به شرایط قبل از بیماری برمی‌گرداند. البته حواستان باشد به دلیل مشکلات گوارشی پیش‌آمده برای چنین بیمارانی، ‌خوراکی‌های اسیدی مانند آب مرکبات، گوجه‌فرنگی و... را تا بهبود و ثبات وضعیت سلامت در رژیم غذایی آنها قرار ندهید.

 

پیشنهادهای غذایی در طب سنتی برای درمان مسمومیت

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، در طب سنتی، چند پیشنهاد غذایی برای درمان سریع‌تر عوارض مسمومیت غذایی مطرح است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

 

۱- شربت سیب

برای تهیه شربت سیب به 3 لیتر آب سیب شیرین و رسیده (بدون پوست) و 450 گرم عسل نیاز داریم. برای آماده کردن این شربت باید آب سیب را روی حرارت بگذارید تا حدود نصف آن تبخیر شود. سپس آن را صاف و با عسل مخلوط کنید. دوباره این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا کاملا غلیظ شود. شما می‌توانید از این شربت برای تقویت معده، رفع حالت تهوع و افزایش اشتهای افرادی که به تازگی دوران مسمومیت را پشت سر گذاشته‌اند، استفاده کنید.

 

2- شربت سیب و زرشک و لیمو

برای تهیه این شربت به 400 گرم آب سیب شیرین و رسیده، 400 گرم آب زرشک و 200 گرم آبلیموی تازه نیاز دارید. برای آماده کردن شربت هم تمام مواد را با هم ترکیب کنید و بجوشانید تا به غلظت دلخواه برسد. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل هم به این شربت اضافه کنید. مصرف شربت سیب و زرشک و لیمو به کاهش تهوع، اضطراب و بی‌اشتهایی کمک می‌کند.

 

3- دم‌کرده مرزنجوش

این دمنوش را می‌توان با 1 قاشق غذاخوری مرزنجوش، 2 لیوان آب‌جوش و کمی نبات در قوری دم کرد. دمنوش مرزنجوش می‌تواند کمک بزرگی به رفع اسهال و نفخ کند و اشتهاآور خوبی هم محسوب می‌شود.

 

4- دم‌کرده نعناع یا پونه

این دمنوش را می‌توان با 1 قاشق غذاخوری نعناع یا پونه، 2 لیوان آب‌جوش و کمی نبات در قوری دم کرد. دم‌کرده نعناع یا پونه برای رفع اسهال و استفراغ و تقویت معده در افرادی که به تازگی مسمومیت‌شان را پشت سر گذاشته‌اند، بسیار مفید خواهد بود. اگر به جای نعناع یا پونه از گلپر استفاده کنید هم می‌توانید از خاصیت ضداسهال یک دمنوش گرم، کمک بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات