برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشنهادهای طب سنتی برای درمان مسمومیت غذایی

پیشنهادهای طب سنتی برای درمان مسمومیت غذایی مسمومیت، از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی است که در فصل های گرم سال شیوع بیشتری پیدا می کند. در طب سنتی، چند پیشنهاد غذایی برای درمان سریع‌تر این عوارض توصیه شده است.

مسمومیت، از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی است که در فصل های گرم سال شیوع بیشتری پیدا می کند. حالت تهوع، اسهال و استفراغ از شایع‌ترین عوارض ناشی از مسمومیت هستند که می‌توانند برای تمام افراد، مخصوصا کودکان و سالمندان، بسیار آزاردهنده باشند.

توصیه‌های تغذیه‌ای و درمانی برای بهبود انواع مسمومیت‌های غذایی، تقریبا مشابه یکدیگر برای تمام گروه‌های سنی و جنسی است. پیش از این در مقاله زیر به آن پرداخته ایم:

 

بیشتر بخوانید: توصیه های تغذیه ای برای درمان مسمومیت غذایی

 

در طب سنتی نیز، چند پیشنهاد غذایی برای درمان سریع‌تر این عوارض مطرح است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 

شربت سیب

برای تهیه شربت سیب به 3 لیتر آب سیب شیرین و رسیده (بدون پوست) و 450 گرم عسل نیاز داریم. برای آماده کردن این شربت باید آب سیب را روی حرارت بگذارید تا حدود نصف آن تبخیر شود. سپس آن را صاف و با عسل مخلوط کنید. دوباره این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا کاملا غلیظ شود. شما می‌توانید از این شربت برای تقویت معده، رفع حالت تهوع و افزایش اشتهای افرادی که به تازگی دوران مسمومیت را پشت سر گذاشته‌اند، استفاده کنید.

 

شربت سیب و زرشک و لیمو

برای تهیه این شربت به 400 گرم آب سیب شیرین و رسیده، 400 گرم آب زرشک و 200 گرم آبلیموی تازه نیاز دارید. برای آماده کردن شربت هم تمام مواد را با هم ترکیب کنید و بجوشانید تا به غلظت دلخواه برسد. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل هم به این شربت اضافه کنید. مصرف شربت سیب و زرشک و لیمو به کاهش تهوع، اضطراب و بی‌اشتهایی کمک می‌کند.

 

دم‌کرده مرزنجوش

این دمنوش را می‌توان با 1 قاشق غذاخوری مرزنجوش، 2 لیوان آب‌جوش و کمی نبات در قوری دم کرد. دمنوش مرزنجوش می‌تواند کمک بزرگی به رفع اسهال و نفخ کند و اشتهاآور خوبی هم محسوب می‌شود.

 

دم‌کرده نعناع یا پونه

این دمنوش را می‌توان با 1 قاشق غذاخوری نعناع یا پونه، 2 لیوان آب‌جوش و کمی نبات در قوری دم کرد. دم‌کرده نعناع یا پونه برای رفع اسهال و استفراغ و تقویت معده در افرادی که به تازگی مسمومیت‌شان را پشت سر گذاشته‌اند، بسیار مفید خواهد بود. اگر به جای نعناع یا پونه از گلپر استفاده کنید هم می‌توانید از خاصیت ضداسهال یک دمنوش گرم، کمک بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات