برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید خوابیدن با جوراب

فواید خوابیدن با جوراب شاید به نظر برسد که خوابیدن با جوراب موجب افزایش دمای پاها می‌شود، اما در حقیقت این عادت به تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند.
تنظیم دما بخش ضروری چرخه خواب است. طبق یافته‌های موسسه ملی سلامت آمریکا، خواب برای عملکرد طبیعی بدن و مغز ضروری است. بیشتر افراد گاهی اوقات برای خوابیدن دچار مشکل هستند و به راحتی به خواب نمی‌روند، در حالی که به نظر می‌رسد خوابیدن با جوراب می‌تواند راهکار موثری باشد.
به گزارش «بهپو»، شاید به نظر برسد که خوابیدن با جوراب موجب افزایش دمای پاها می‌شود، اما در حقیقت این عادت به تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند. نتایج مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۰۷ حاکی از آن است بزرگسالانی که هنگام خواب جوراب معمولی یا گرم می‌پوشند سریع‌تر به خواب می‌روند. در حقیقت دمای مرکزی بدن هنگام شب افت می‌کند و حدود ساعت چهار بامداد به پایین‌ترین میزان می‌رسد.
گرم شدن پاها و دست‌ها موجب انبساط رگ‌های خون می‌شود؛ واکنشی که اتساع عروق نام دارد. بر اثر این واکنش گرما از راه پوست آزاد شده و به کاهش دمای مرکزی بدن کمک می‌کند و در نهایت این پیام به مغز مخابره می‌شود که زمان خواب است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوست گرم با سریع‌تر به خواب رفتن مرتبط است. زمانی که فرد به خواب می‌رود دمای بدن یک تا دو درجه کاهش می‌یابد زیرا در حال حفظ انرژی برای سایر عملکردهای حیاتی است. اگر فرد هنگام خواب جوراب بپوشد به چرخه تنظیم دما کمک می‌کند.
پوشیدن جوراب هنگام خواب در پیشگیری از علائم بیماری «رینود» هم نقش دارد. سرد بودن دست‌ها و پاها در اغلب موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری رینود باشد.
«رینود» عارضه ای است که بر عروق خون در پوست تاثیر می‌گذارد. معمولاً شرایط فرد مبتلا به این بیماری هنگام سرما یا اضطراب بد‌تر می‌شود. هنگامی که فرد دچار حمله می‌شود جریان خون به دست‌ها و پاها کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، افرادی که برای اولین بار دچار حمله رینود می‌شوند باید با پزشک مشورت کنند. پوشیدن جوراب هنگام خواب علائم بیماری را کاهش می‌دهد و همچنین گرمای بدن را در طول روز حفظ می‌کند. علاوه بر این بسیاری از زنان در دوره «یائسگی» دچار «گُرگرفتگی» می‌شوند. تاثیر پوشیدن جوراب در کاهش دمای مرکزی بدن در طول شب می‌تواند در پیشگیری از گرگرفتگی هم مفید باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات