برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تایید بلیموماب خودتزریقی در درمان لوپوس

تایید بلیموماب خودتزریقی در درمان لوپوس این دارو به صورت محلول‌های 200 میلی‌گرمی در سرنگ‌ها و قلم‌های از قبل پرشده برای تزریق‌های زیرپوستی هفتگی در دسترس قرار خواهد گرفت.
آژانس پزشکی اروپا (EMA) توصیه کرد فرم خودتزریق بلیموماب belimumab (با نام تجاری Benlysta و محصول کمپانی GlaxoSmithKline)، به عنوان یک درمان تکمیلی برای بزرگسالان مبتلا به شایع‌ترین شکل لوپوس تائید شود تا آنها از زحمت رفتن به بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها به منظور تزریق داخل وریدی این دارو رهایی یابند. بلیموماب در اتحادیه اروپا برای بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک فعال و اتوآنتی‌بادی مثبت که علیرغم درمان‌های استاندارد، همچنان با فرم فعال بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، تائید شده است. این دارو به صورت محلول‌های 200 میلی‌گرمی در سرنگ‌ها و قلم‌های از قبل پرشده برای تزریق‌های زیرپوستی هفتگی در دسترس قرار خواهد گرفت.
بلیموماب، که نوعی آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی است، نیمه‌عمر لنفوسیت‌های B را کوتاه می‌کند. این لنفوسیت‌ها مسوول التهاب و صدمه ارگانی است که در SLE دیده می‌شود. بلیموماب در اتحادیه اروپا در سال 2011 به صورت درمان داخل وریدی برای بیماران مبتلا به SLE تائید شده است. در همان سال نیز سازمان غذا و دارو آن را با همین اندیکاسیون تائید کرده است. فرم خودتزریق بلیموماب در جولای 2017 در آمریکا چراغ سبز خود را دریافت کرد. هم آژانس پزشکی اروپا و هم سازمان غذا و دارو شکل خودتزریق بلیموماب را براساس نتایج یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، دو سو کور و با کنترل پلاسبو، با نام BLISS-SC، تائید کرده‌اند. این مطالعه 52 هفته‌ای، دریافت که دوزهای زیرپوستی هفتگی از بلیموماب 200 میلی‌گرمی همراه با درمان استاندارد SLE می‌تواند از هفته 16 درمان منجر به کاهش فعالیت بیماری شود. بیماران در این بازوی درمانی، سطح پائین‌تری را از خستگی گزارش کردند. پروفایل ایمنی دارو شبیه فرمی از بلیموماب است که داخل وریدی تزریق می‌شود.
شایع‌ترین عوارض جانبی مرتبط با تزریق داخل وریدی بلیموماب عبارت است از عفونت‌های باکتریال، اسهال، و تهوع.
کمپانی GlaxoSmithKline متذکر شده که بلیموماب خودتزریق برای بیماران زیر اندیکاسیون تجویز ندارد:
  • لوپوس سیستم مرکزی عصبی فعال شدید
  • نفریت لوپوسی شدید فعال
  • HIV
  • هپاتیت B یا C یا سابقه ابتلا به یکی از این موارد
  • هیپوگاماگلوبولینمی یا کمبود IgA
  • سابقه قبلی پیوند ماژور عضو، پیوند سلو‌های خون‌ساز و مغز استخوان یا پیوند کلیه.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات