برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آزمایشات تشخیصی در بیماری لوپوس

آزمایشات تشخیصی در بیماری لوپوس پزشک برای تشخیص لوپوس در بیمار، سابقه درمانی او را مورد بررسی قرار داده و معاینات فیزیکی انجام می دهد. معیارهای مشخصی وجود دارد که در تشخیص لوپوس به پزشک کمک می کند. این معیارها عبارتند از راش های پروانه ای و...
تشخیص بیماری لوپوس سخت است و گاه هفته ها تا سال ها طول می کشد تا پزشک وجود این بیماری را در فرد تایید کند. تاثیر لوپوس بر افراد مختلف متفاوت است و علائم بیماری برای بروز و توسعه نیاز به زمان دارند.
پزشک برای تشخیص لوپوس در بیمار، سابقه درمانی او را مورد بررسی قرار داده و معاینات فیزیکی انجام می دهد. معیارهای مشخصی وجود دارد که در تشخیص لوپوس به پزشک کمک می کند. این معیارها عبارتند از راش های پروانه ای (راش های لوپوس قرمز یا بنفش و به شکل خفیفی پوسته پوسته هستند. روی صورت (راش پروانه ای یا گونه ای) و به شکل متقارن روی بازوها، انگشتان یا پاها ظاهر می گردند) و تورم مفاصل.

تصویر نقاطی از بدن که پراکندگی راش های پوستی لوپوس شایع تر است:

تصویر

تشخیص لوپوس و زیرنظر داشتن آن

اگر علائم لوپوس را داشته باشید و آزمایش آنتی بادی های ضد هسته ای (ANA) در شما مثبت شده باشد احتمالا به آزمایشات دیگر نیاز نخواهید داشت.
اگر پزشک تشخیص دهد که لازم است آزمایشات دیگری نیزانجام دهید معمولا یک یا تعداد بیشتری از این آزمایشات را باید انجام دهید:
  • سایر آزمایشات آنتی بادی های خونی
  • آزمایشات مکمل (آزمایش مکمل نمونه های خونی را مورد بررسی قرار می دهد تا گروهی از پروتئین ها را که به بدن در حمله به عوامل خارجی کمک می کنند، تشخیص دهد. وقتی حجم زیادی مواد یا عوامل خارجی در بدن وجود داشته باشد، مثل باکتری یا ویروس، وجود مقدار کمی از این پروتئین ها در خون به معنای اینست که بدن در حال تلاش برای خلاص شدن از عوامل خارجی است. اگر بدن به جای حمله به عوامل خارجی به خودش حمله کند (آنچه که در بیماری های خودایمنی مثل لوپوس اتفاق می افتد) مقدار کمی از پروتئین در آزمایشات مکمل به معنای این است که بدن به بافت های خودش مثل کلیه ها حمله کرده و در حال تخریب آنهاست. آزمایشات مکمل می توانند در فوصل معین تکرار شوند. این کار به پزشک کمک می کند روند بیماری را زیر نطر داشته باشد.)
  • آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR، یا نرخ sed) یا آزمایش پروتئین واکنش دهنده سی (CPR)
  • شمارش کامل سلول های خونی (CBC)
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش آنتی کوآگولانت لوپوس مثل آزمایش زمان ترومبوپلاستین نسبی
 

بررسی احتمال آسیب اندام ها

بعنوان بخشی از برنامه درمان لوپوس ممکن است موارد زیر زیر نیز در شما برررسی شود:
  • آزمایش ادرار برای بررسی پروتئین و سلول ها، علائم احتمالی مشکلات کلیوی.
  • بیوپسی کلیه اگر پزشک علائم التهاب کلیه را در شما تشخیص دهد. این آزمایش به پزشک کمک می کند بهترین درمان را برایشما در نظر بگیرد. تنها تعداد کمی از مبتلایان به لوپوس نیاز به بیوپسی کلیه پیدا می کنند.
پزشک برای اینکه علت علائم را به درستی تشخیص دهد گاهی دستور تصویربرداری نیز می دهد که این البته به اندامی بستگی دارد که درگیر بیماری شده است. آزمایشات تصویربرداری شامل سی تی اسکن، اکوکاردیوگرام، ام.آر.آی و تصویربرداری با اشعه ایکس می باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات