برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حساسیت به نور و اشعه فرابنفش در مبتلایان به لوپوس

حساسیت به نور و اشعه فرابنفش در مبتلایان به لوپوس فوتوسنسیتیوی یا حساسیت به نور عارضه ای است که در بین اکثر مبتلایان به لوپوس مشترک می باشد. در این حالت پوست در مواجه با نور دچار التهاب یا خارش و حساسیت می شود.

فوتوسنسیتیوی یا حساسیت به نور عارضه ای است که در بین اکثر مبتلایان به لوپوس مشترک می باشد. در این حالت پوست در مواجه با نور دچار التهاب یا خارش و حساسیت می شود.
چنانچه به لوپوس مبتلا هستید ممکن است به نور حساسیت داشته باشید، که به آن فوتوسنسیتیوی (photosensitive) می گویند. به این معنا که پوست شما یک واکنش غیرمعمولی و قوی نسبت به نور دارد. در حقیقت بیش از نیمی از افراد مبتلا به لوپوس به نور حساس هستند. مهم تر از آن اینکه، بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از مبتلایان به لوپوس پس از قرار گرفتن در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید و یا حتی لامپ های مصنوعی مانند لامپ مهتابی و ... یک افزایش در نشانه های بیماری را تجربه می کنند.
حساسیت به نور باعث بروز راش های پوستی پروانه ای شکل روی بینی و گونه ها در اثر قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می شود. راش های دیگر نیز ممکن است به صورت کهیر ظاهر شود. همچنین نور خورشید ممکن است باعث شعله ور شدن نشانه های بیماری لوپوس و در نتیجه تب، درد مفاصل و یا حتی التهاب اندام های مختلف شود.
شدت و ضعف این علائم در افراد مختلف متفاوت است و هر بیماری درجه ای از حساسیت به نور را نشان می دهد. اگر به حساسیت به نور مبتلا هستید در این مقاله روش های حفاظت خود از نور خورشید را بیان کرده ایم:

 

نسبت به نور خورشید هوشمندانه رفتار کنید

اگر به نور خورشید حساسیت دارید از آفتاب ظهر و آفتاب مناطق گرمسیری پرهیز کنید. البته قبول داریم که این راهکار ممکن است برای همه عملی نباشد، به خصوص اگر شغل بیمار و یا ارتباط با افراد خانواده وی را ناگزیر از حضور در فضای باز کند.
افراد مبتلا به لوپوس نباید به مدت طولانی در مقابل اشعه خورشید قرار بگیرند، به خصوص بین ساعات ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر که البته بسته به نوع فصل ممکن است تغییر کند. حتی در روزهای ابری هم این موضوع را رعایت کنید، چون ابرها نمی توانند جلوی اشعه ماورای بنفش را بگیرند. بازه های زمانی که در مقابل نور خورشید قرار گرفته اید را به یاد داشته باشد. اغلب دو تا سه هفته طول می کشد تا پس از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اختلالات پوستی بروز پیدا کند.

 

بیش از اندازه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

هر فردی که بیش از ۲۰ دقیقه در روز در مقابل نور خورشید قرار دارد باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند. اما مبتلایان به لوپوس باید خصوصا مراقب باشند. کرم ضد آفتاب باید فاکتور محافظتی (SPF) حداقل ۳۰ و ترجیحا بالاتر را داشته باشد.
مطالعات صورت گرفته در گذشته تایید می کرد که اشعه UVB –اشعه ای که باعث سوزاندن پوست می شود- برای مبتلایان به لوپوس خطرناکترین گروه اشعه بودند. اما مطالعات جدید نشان می دهد که اشعه UVA –اشعه ای که موجب ایجاد چین و چروک پوست می شود- نیز می تواند باعث تشدید لوپوس شود. با این حساب باید از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که طیف گسترده ای از اشعه ها را محافظت می کند، یعنی اشعه UVB و UVA را با هم محافظت کند.
سعی کنید برای استفاده از کرم ضد آفتاب حساست به خرج ندهید! مقدار زیادی از آن را روی کل بدنتان که در مقابل نور خورشید قرار دارد بمالید، ضروری است یک لایه بر روی پوست صورت ایجاد شود. و به یاد داشته باشید کهبسته به نوع کرم هر چند ساعت باید تجدید کنید. عرق کردن، تماس، آب و لباس ها باعث پاک شدن کرم می شود. مردم اغلب فراموش می کنند که به گردن، شانه و گوش ها کرم بمالند، این ها جزء نواحی است که تحت تاثیر بیماری لوپوس قرار دارد.

 

پوست خود را برای جلوگیری از راش پوستی بپوشانید

از آنجا که نمی توان به طور کامل کل بدن را از نور خورشید حفظ کرد، مبتلایان به لوپوس باید خود را بوسیله لباس نیز از نور خورشید حفظ کنند. راش های پوستی ناشی از نور خورشید بیشتر در نقاطی بروز پیدا می کند که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد؛ شامل گردن، صورت، گوشها و دست ها. کلاه هایی که لبه و حاشیه بلندتری داشته و بافت پارچه آنها محکم و غیر قابل نفوذ است، لباس های گشاد، آستین بلند، شلوارهای بلند بدن را تا حد زیادی از نور خورشید حفظ می کند.
مبتلایان به لوپوس که زمان زیادی را بیرون از خانه سپری می کنند باید دقت داشته باشند که لباس هایی بپوشند که از پارچه های خاص دوخته شده و بدن را در مقابل نور خورشید حفظ می کند و یا از چترهایی استفاده کنند که از پارچه های خاص جهت جلوگیری از اشعه خورشید ساخته شده اند. اگر پوست بور دارید و چشم ها و موهایتان رنگ روشن است باید دقت و مواظبت بیشتری برای قرار گرفتن در مقابل نور خورشید داشته باشید. چرا که افراد پوست روشن نسبت به تیره پوست ها حساسیت بیشتری در مقابل نور خورشید و اشعه ماورای بنفش لام های مصنوعی نشان می دهند.

 

 در خانه نیز خود را از اشعه فرابنفش محافظت کنید

در بسیاری از ادارات از لامپ های هالوژن و فلورسنت استفاده می شود. دستگاه های کپی نیز مکانیسم های روشنایی دارند که اشعه UV منتشر می کنند و می توانند باعث بروز علائم لوپوس شوند. خوشبختانه امروزه محافظ ها، فیلترها و پوشش های لوله ای در بازار وجود دارد که قادرند از اشعه UV لامپها محافظت کرده و مانع از تشدید عوارض بیماری لوپوس شوند. همچنین به سادگی می توانید با بستن درب محافظ دستگاه کپی از انتشار اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کنید.
توجه داشته باشید که شیشه پنجره به طور کامل از اشعه ماوراء بنفش ممانعت نمی کند. با دریافت اشعه های مضر نور خورشید از پشت شیشه ماشین، یا ساختمان نشانه های بیماری ممکن است تشدید شود. بهتر است شیشه ماشین یا خانه را با استفاده از فیلتر ها و محافظ های موجود در بازار ایمن سازی کنید.

داروهای لوپوس خود را بررسی کنید

بسیاری از داروها، از جمله برخی از داروهایی که در درمان لوپوس استفاده می شود می توانند اثراتی که نور خورشید بر بدن یک فرد می گذارد را تقویت کرده و حساسیت آنها را در برابر خطرات اشعه UV بیشتر کند. بنابراین لازم است با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که آیا داروهایی که مصرف می کنید حساسیت و واکنش به نور را افزایش می دهد یا خیر؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات