برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مهمترین عفونت های پوستی - تصویری

ساختمان پوست پوست شما مثل پیاز دارای لایه هایی است. وقتی دچار عفونت شود، هرچه این عفونت عمیق تر باشد شرایط بدتر است. اولین لایه (اپیدرم) وظیفه سلول سازی و ساخت رنگدانه پوست را بر عهده دارد. دومین لایه (درم) برای محافظت از پوست، تولید چربی و به منظور خنک نگه داشتن فرد، تولید عرق می کند. انتهای اعصاب به احساس گرما، سرما و درد کمک می کنند. لایه سوم (چربی ساب کوتانئوس یا زیر جلدی) پوست را به ماهیچه ها و استخوان ها متصل می کند و به کنترل دمای بدن کمک می کند.
پوست چگونه عفونی می شود؟ وجود بریدگی روی پوست که ممکن است ناشی از آسیب یا عمل جراحی باشد راه ورود میکروب ها را آسان تر کرده و منجر به عفونت می شود. ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها هر سه می توانند ایجاد عفونت کنند. باکتری ها ارگانیسم های زنده ای هستند که اطراف شما وجود دارند. بیشتر آن ها بی ضرر یا مفیدند، اما برخی از آنها ممکن است ایجاد مشکلاتی نمایند. ویروس ها ذرات ریزی هستند که تنها می توانند درون سلول های زنده دیگر زندگی کنند و قارچ ها ارگانیسم های زنده ای هستند که ازموجودات زنده دیگر تغذیه می کنند.
عفونت چگونه درمان می شود؟ عفونت های ناشی از باکتری را می توان با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد. البته برخی از باکتری ها به دارو مقاومند و از بین رفتنشان مشکل است. برای عفونت های قارچی نیز داروها یا کرم های نسخه ای وجود دارد. همچنین روش های زیادی برای درمان عفونت های ویروسی هست. ممکن است پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز کند یا ممکن است نیاز باشد زائده پوستی را بردارد. در سایر موارد علائم به خودی خود محو می شوند.
استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین MRSA استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین یا MRSA یک عفونت ویروسی است که مصرف آنتی بیوتیک ها همیشه برای آن کارساز نیست. این عفونت می تواند ایجاد آبسه (چرکی شدن بافت) کند. اگر شما به این عارضه دچار شوید احتمالا پزشک عفونت را از بدن می کشد و داروی خاصی به شما نمی دهد. افرادی که در بیمارستان یا خانه سالمندان هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس می باشند. همچنین احتمال ابتلای افرادی که تماس پوستی زیادی با دیگران برقرار می کنند مثل پرستاران بچه یا کشتی گیران بیشتر است.
سلولیتیس سلولیتیس یک عفونت پوستی باکتریایی شدید است که اغلب روی پاها دیده می شود، اما می تواند هرجای دیگری روی پوست ایجاد شود. ناحیه درگیر این عفونت دچار تورم، گرما و حساسیت به لمس می شود. اگر این عفونت وارد بافت های عمقی پوست شده و به جریان خون برسد عارضه بسیار شدیدی ایجاد خواهد شد. اگر دچار خطوط قرمز روی پوست، تب، لرز و درد شُدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. درموارد شدید شما به آنتی بیوتیک تزریقی نیاز خواهید داشت تا دارو مستقیما وارد جریان خون شود.
ایمپتیگو یا زرد زخم این عارضه یک عفونت باکتریایی است که در کودکان خردسال یا دبستانی شایع است. ایمپتیگو روی صورت، گردن، دست یا ناحیه پوشک ایجاد تاول و زخم می کند. این عارضه اغلب زمانی بروز می کند که پوست با چیز دیگری مثل بریدگی، خراش یا راش تحریک شود. ایمپتیگو را می توان با مصرف آنتی بیوتیک به صورت پماد، قرص یا مایع درمان کرد.
فاشئیت نکروزان این عارضه که به باکتری گوشت خوار نیز معروف است، یک عفونت تهدید کننده زندگی است که به سرعت منتشر می شود و بافت های نرم بدن ( ماهیچه، چربی و دیگر بافت هایی که ماهیچه را به استخوان متصل می کنند) را از بین می برد. اگر فرد سالم باشد، سیستم ایمنی قوی داشته باشد و بطور منظم حمام کند، احتمالا به این عارضه دچار نخواهد شد. اما اگر به آن مبتلا شده باشید می بایست به سرعت از آنتی بیوتیک وریدی استفاده کنید و جراح اعضای عفونی شده را خارج خواهد کرد.
فولیکولیت این عارضه زمانی رخ می دهد که فولیکول ها (کیسه های کوچک داخل پوست که ریشه مو را نگه می دارند) ملتهب شده و باعث ایجاد قرمزی، خارش و سوزش پوست و حساسیت به لمس و درد شوند. عامل این عفونت معمولا باکتری است اما قارچ و ویروس نیز می توانند آن را ایجاد کنند. اغلب فولیکولیت به خودی خود از بین می رود اما اگر از بین نرفت پزشک به شما کرم آنتی بیوتیک یا ضد قارچ می دهد.
کورک و کربونکل کورک زخمی است که با یک جوش قرمز و حساس به لمس شروع و با پر شدن از چرک، دردش بیشتر می شود و در نهایت می ترکد. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری یک یا چند فولیکول مو را عفونی کرده است و اغلب اوقات این باکتری در اثر بریدگی پوست یا نیش حشره وارد بدن می شود. کربونکل یا کفگیرک به یک دسته کورک زیر پوست می گویند. معمولا قرار دادن حوله گرم روی ناحیه درگیرِ عفونت، درد آن را تخفیف می دهد و کورک ها را وادار به تخلیه می کند، اما اگر ناحیه درگیر عفونت بزرگتر بود پزشک برش کوچکی روی آن ایجاد می کند تا مایع خارج شود.
تبخال تناسلی تبخال تناسلی مشخصا با زخم های تناسلی ناشی از ویروس هرپس (نوع دو) ، در مردان و زنان ارتباط دارد. وقتی فرد با این ویروس عفونی می شود، ویروس درون بدن او باقی می ماند اما همیشه باعث ایجاد تبخال نمی شود. پزشک می تواند برای کنترل بروز تبخال ها برای شما دارو تجویز کند. تبخال مسری است بنابراین در مواقع بروز تبخال نباید رابطه جنسی داشته باشید. اگر می خواهید در چنین مواقعی رابطه جنسی برقرار کنید وضعیت خود را به همسرتان بگویید و از کاندوم استفاده کنید تا احتمال انتقال را پایین بیاورید.
تبخال ویروس هرپس نوع یک، باعث ایجاد تبخال روی لب و دهان می شود و می تواند برای فرد ایجاد درد و ظاهر ناخوشایند نماید. بیشتر افراد در کودکی ویروس را از طریق تماس با افراد آلوده دریافت می کنند. ویروس در بدن می ماند و تبخال ها در زمان های بیماری، اضطراب یا خستگی زیاد نمایان می شوند. معمولا تبخال ها به خودی خود از بین می روند اما داروهای نسخه ای نیز می توانند بروز آن ها را کنترل کنند.
آبله مرغان این ویروس روی تمام بدن تاثیر می گذارد و علامت مشخصه آن راش های خارش دار است. بیشتر اوقات پس از یک هفته بهبود می یابند. آبله مرغان بسیار مسری است، بنابراین اگر به آن مبتلا شده اید در خانه بمانید و تا بهبودی بیماری استراحت کنید. اگر دچار آبله مرغان شوید هرگز دوباره به آن مبتلا نخواهید شد. اما ممکن است بعد ها دچار زونا شوید. زونا یک بیماری دردناک و خارش آور است. واکسن ها می توانند احتمال ابتلا به آبله مرغان یا زونا را کم کنند یا شدت بیماری را درکسی که به یکی از آن ها مبتلاست کاهش دهند.
مولوسکوم کنتاژیوزوم این ویروس باعث ایجاد برآمدگی های پوستی محکم و نرم با یک تو رفتگی در وسط آن می شود و از طریق تماس با افراد آلوده یا لمس اشیای آلوده به فرد منتقل می شود. این ضایعات دردناک و خارش دار می توانند در هر قسمت بدن ظاهر شوند و اندازه آنها از سر سنجاق تا پاک کن مداد متغیر است. این ضایعات پوستی معمولا ظرف 6 تا 12 ماه از بین می روند اما ممکن است پزشک برای شما کرم تجویز کند یا درمان هایی برای فریز و خارج کردن ضایعات یا سوزاندن آنها با لیزر تجویز کند.
کرم حلقه ای کرم حلقه ای عفونت قارچی است که باعث ایجاد راش های حلقه ای، خارش دار و قرمز روی لایه اول پوست می شود. این عفونت در هر جای بدن می تواند بروز کند و بسیار مسری است. بسیاری از انواع قارچ ها عامل این عفونت هستند و همه آن ها نیز در اطراف شما یافت می شوند. این قارچ ها می توانند همچنان که روی کف زمین، کانتر آشپزخانه، لباس ها، حوله و ملافه زندگی می کنند روی پوست نیز زندگی کنند. با مصرف برخی از کرم ها، اسپری ها و قرص های ضد قارچ می توانید از شر این عفونت خلاص شوید، اما گاهی ممکن است دوباره در همان نقاط بروز کنند.
پای ورزشکاران نوع مشابهی از قارچ که باعث بیماری کرم حلقه ای می شود می تواند عامل عارضه پای ورزشکاران نیز باشد. معمولا عارضه پای ورزشکاران در کف پا و بین انگشتان بروز می کند، زیرا این محل ها تاریک و مرطوب هستند. این عارضه پاها را دچار خارش، خشکی، ترک و گاهی خونریزی می کند. زمین بسیاری از رختکن ها به این قارچ آلوده است. بنابراین بهتر است هنگام ورود به باشگاه از دمپایی پلاستیکی استفاده کرده و هر از گاهی آن را بشویید. برای اجتناب از ابتلای مجدد، پاهای خود را خشک و تمیز نگه دارید.
انگل پوستی این موجودات ریز وارد پوست می شوند و از پوست برای تغذیه یا تخم گذاری استفاده می کنند و منجر به قرمزی، التهاب و خارش پوست می گردند. شپش یکی از شایعترین انگل هاست که خصوصا در کودکان بیشتر دیده می شود. شپش پوست سر را درگیر نموده و به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. دیگر انگل های پوستی مایت ها (گال) و کرم های قلابدار هستند. کرم های مخصوص، لوسیون ها یا شامپوهایی وجود دارد که بیمار را از شر این انگل ها خلاص می کند و اغلب باعث مشکلات جدی و طولانی مدت نمی شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات