برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تشخیص راش های پوستی در بیماری های روماتیسمی

تشخیص راش های پوستی در بیماری های روماتیسمی احتمال بروز اختلالات پوستی در بیماران روماتیسمی وجود دارد. به گفته دانشگاه علوم پزشکی لووا (ULHC)، علت بروز این اختلالات پوستی ماهیت خودایمنی بیماری روماتیسم است

وقتی به آرتریت روماتوئید فکر می کنید احتمالا به یاد شایع ترین علایم این بیماری می افتید. این علایم شایع شامل تورم و خشکی مفاصل، برآمدگی یا نودول زیر پوست و خستگی می باشد.اما برخی مبتلایان به آرتریت روماتوئید علایم دیگری نیز نشان می دهند. در برخی بیماران راش پوستی هم مشاهده می شود.

چرا در بیماران روماتیسمی راش بروز پیدا می کند؟

احتمال بروز اختلالات پوستی در بیماران روماتیسمی وجود دارد. به گفته دانشگاه علوم پزشکی لووا (ULHC)، علت بروز این اختلالات پوستی ماهیت خودایمنی بیماری روماتیسم است و نوع مشابه از مشکلات سیستم ایمنی که باعث التهاب مفاصل، تورم و درد می شود نیز می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد. در نتیجه، بیماران روماتیسمی ممکن است راش یا آسیب های پوستی را توسعه دهند که منعکس کننده عملکرد بد سیستم ایمنی است.

تشخیص آرتریت روماتوئید

بر اساس انستیتو بین المللی سلامت، پزشکان گاهی در بیمار به دنبال پیدا کردن راش های پوستی هستند تا به آنها در تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید کمک کند.
انواع مختلف آرتریت می توانند علایم مشابه داشته باشند. بنابراین پزشک با معاینه بیمار و توجه به تظاهرات پوستی این بیماری، تشخیص بیماری را مورد تایید قرار می دهد. علاوه بر این، پزشک مفاصل، تحرک بیمار و احتمال التهاب در ریه ها را نیز مورد توجه قرار می دهد.

انواع راش

یکی از شکایت های بیماری روماتیسم وضعیتی به نام واسکولیت روماتیسمی است. اگر واسکولیت سرخرگ ها و سیاهرگ های بزرگتر را درگیر کند، منجر به راش هایی می شود که قرمز و دردناک است. این راش ها اغلب بر روی پاها دیده می شود.
خوشبختانه، کمتر از 5 درصد از بیماران روماتیسمی، واسکولیت را در خود نشان می دهند. تعداد کمی نیز در سرخرگ های بزرگتر این وضعیت را نشان می دهند.

چه وقت نگران شویم؟

واسکولیت روماتیسمی اغلب تا زمانیکه فقط پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، شدید نیست. اما اگر بر روی اندامهای داخلی یا اعصاب اثر بگذارد، می تواند جدی و نگران کننده شود.
اگر واسکولیت بر روی پوست اثر گذاشته و باعث بروز راش شده باشد، پزشک ممکن است کرم های آنتی بیوتیک تجویز کند. درحالیکه واسکولیت های جدی تر آنچنان شایع نیستند، اما در صورت بروز و تاثیر بر اندام های داخلی، بیمار نیاز به درمان های قوی تر سیستم ایمنی دارد.

لیودو رتیکولاریس ؟

رتیکولاریس لیودو یکی از انواع راش های پوستی است که در متون پزشکی اغلب با بیماری آرتریت روماتوئید در ارتباط نیست. اما برخی پزشکان و بیماران معتقدند، این راش ها می تواند به عنوان علامتی از آرتریت روماتوئید باشد.
مرکز پزشکی دانشگاه مالایا در مالزی، آرتریت روماتوئید را بعنوان نوعی از لیودو رتیکولاریس مشخص کرده است.
اگرچه مایو کلینیک، آرتریت روماتوئید را بعنوان علت ممکن راش های پوستی در نظر نگرفته است، اما عنوان می کند که لیودو رتیکولاریس ممکن است با اختلالات زمینه ای جدی در ارتباط باشد. مایوکلینیک پیشنهاد می کند که لوپوس و دیگر سندرم ها ممکن است در بین این اختلالات باشند.
لیودو رتیکولاریس ممکن است به صورت تغییر رنگ روی پوست ظاهر شود. رنگ آن بنفش است و در یک الگوی توری یا شبکه ای ظاهر و بیشتر در پاها دیده می شود. این راش ها به خودی خود جدی نیستند و باعث هیچ علامت اضافه ای نمی شوند. با اینحال، اگر این راش ها با بیماری دیگری مثل آرتریت روماتوئید در ارتباط باشد، ممکن است نیاز به درمان بیماری زمینه ای باشد.

تصویر

راش های مختلف، درمان های مختلف

نزدیک به 100 بیماری وجود دارد که در آنها راش پوستی دیده می شود و منجر به التهاب مفاصل می گردد. بیماران روماتیسمی ممکن است انواع مختلفی از راش ها را روی پوستشان نشان دهند که این به دلیل اختلال و نقص سیستم ایمنی است. این راش ها درجات شدت متفاوتی دارند و نیازمند انواع مختلف درمان هستند.
درمان بیماری های پوستی مرتبط با روماتیسم، برای هر بیمار با توجه به بیماری شان و وضعیت بیماری فرق می کند. بنابراین، هرگونه راش مرتبط با آرتریت روماتوئید نیازمند توجه خاص پزشک و راهنمای درمان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات