برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 تصویر روماتیسمی

8 تصویر روماتیسمی آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن می شود. این نوع از آرتریت، بدلیل آسیب یا حرکات تکراری ایجاد نمی شود. مبتلایان به آرتریت روماتوئید، تورم دردناک مفاصل را تجربه می کنند.
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن می شود. این نوع از آرتریت، بدلیل آسیب یا حرکات تکراری ایجاد نمی شود. مبتلایان به آرتریت روماتوئید، تورم دردناک مفاصل را تجربه می کنند.
با پیشرفت بیماری، مفاصل ممکن است به شدت تغییر شکل دهند. این حالت بیشتر در دست ها و پاها مشاهده می شود. با انجام تست های تصویربرداری مثل اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام-آر-آی پزشک شدت آسیب مفاصل را برآورد می کند. آرتریت روماتوئید می تواند همچنین دیگر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ مثل پوست، سلول های خونی، چشم ها و ریه. مبتلایان به آرتریت روماتوئید، همچنین ممکن است خستگی ضعف عمومی را در بدن احساس کنند.

دست ها

یکی از علایم برجسته آرتریت روماتوئید می تواند در دست ها مشاهده شود. تورم مفاصل بند انگشت ها و مچ منجر به درد شدید و خشکی به خصوص صبح ها می شود. در این حالت، انگشتان دست در محل مفاصل متاکارپوفالانژیال به طرف انگشت کوچک منحرف میشوند. به این تغییر شکل یا دفرمیتی Deformity اولنار دریفت Ulnar drift میگویند. در روماتیسم پیشرفته، گاهی مفاصل آنقدر دفرمه می شوند که در انجام کارهای روزانه فرد خلل ایجاد می نمایند.
تصویر

قوزک و پاشنه

آرتریت روماتوئید همچنین می تواند قوزک و پاشنه را درگیر کند. التهاب مزمن باعث می شود استخوان ها تغییر جهت دهند، در نتیجه قوزک و پشت پا از تراز خارج می شوند. اگر قوزک و پاشنه نتوانند به درستی حرکت کنند، راه رفتن برای فرد بخصوص روی سطوح ناهموار، شیب ها و پله ها مشکل خواهد شد. التهاب قوزک و پاشنه باعث بروز درد در قسمت خارجی پا می شود.
تصویر

وسط پا

با بدتر شدن وضعیت رباط ها و غضروف پا، قوس پا ممکن است از بین برود. در پای صاف، شکل پا شروع به تغییر می کند. برخی مبتلایان به روماتیسم دارای برآمدگی های استخوانی، میخچه یا پینه در قسمت برآمده کف پا هستند. این ضایعات دردناک است و پیدا کردن کفش راحت برای این افراد کاری دشوار است. کفی های خاصی وجود دارد که با استفاده از آنها قوس کف پا بهبود پیدا می کند.تصویر

 

بیشتر بخوانید: در بیماران روماتیسمی احتمال بروز چه بیماریهای دیگری وجود دارد؟


جلوی پا

وقتی قوس پا دچار مشکل شود، فشار مضاعفی بر انگشتان وارد شده و جلوی پا  به سمت خارج کشیده می شود. انگشتان پیچ خورده و ممکن است همدیگر را قطع کنند، بخصوص انگشت بزرگ پا. بسیاری از مبتلایان به آرتریت روماتوئید در پاهای خود ضایعاتی مثل بونیون، کالوس و انگشتان چنگالی هستند. این مشکلات باعث بروز درد در پا می شود. با گذشت زمان، فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که با مشکلات پا مواجه است، ترجیح می دهد از راه رفتن و ایستادن پرهیز کند.
تصویر

انگشتان چنگالی

آسیب شدید می تواند باعث شود تا انگشتان پا شکل پنجه ای به خود بگیرند. انگشتان کوچک پا به سمت بالا خم شده و بعد از قسمت مفصل میانی به سمت پایین می‌روند. گاهی انگشتان، زیر پا پیچ می خورند. فشار مضاعف روی انگشتان پا باعث زخم شدن پوست و کالوس می گردد. انگشتان چنگالی حالت سفت و محکم داشته و اجازه نمی دهند پا داخل کفش انعطاف داشته باشد. انگشتان چنگالی وضعیتی پیش رونده دارد و درصورت عدم درمان ممکن است بدشکلی پا دائمی و پایدار باشد.
تصویر

 
 بونیون
وقتی شصت پا به سمت انگشت دوم خم شود، موجب می‌شود مفصلی که شست را به کف پا متصل میکند به طرف داخل برجسته شده و یک برآمدگی در سطح داخلی پنجه پا به وجود آید که به آن قوز شست پا یا بونیون Bunion می‌گویند. از آنجا که پا باید وزن بدن را به هنگام راه رفتن تحمل کند، بونیون درد زیادی برای فرد ایجاد می کند. بونیون می تواند در سطح خارجی انگشت کوچک نیز تشکیل شود. که به آن بونیونت یا بونیون تیلور می گویند. شکل تغییر یافته پا در سمت جلو باعث می شود فرد نتواند کفش مناسبی پیدا کند که به اندازه کافی داری قسمت جلویی گشاد باشد و پایش را آزرده نکند.
تصویر

زانو

آرتریت روماتوئید همچنین ممکن است مفاصل زانو را درگیر کرده و باعث بروز التهاب در آن شود. تصویربرداری با اشعه ایکس و یا ام-آر-آی تست های تشخیصی برای بررسی میزان آسیب مفاصل زانوست. معمولا در اثر آسیب غضروفی و رشد بیرونی استخوان (اسپورهای استخوانی یا اوستئوفیت ها)، فضای مفصلی کاهش یافته است. در موارد شدید، استخوان ها ممکن است با هم رشد کرده و در آمیخته شوند.
تصویر

نودول یا گره

در برخی مبتلایان به آرتریت روماتوئید به خصوص انواع شدید آن، نودول های روماتوئیدی تشکیل می شود. ندول ها ضایعه های گرد، سفت، نیمه متحرک به رنگ پوست هستند که معمولا عمیقا زیر پوست قرار دارند و بیش تر در اطراف مفصل های ملتهب یافت می شوند. ندول ها می توانند کوچک باشند یا بزرگ به اندازه گردو. این ندول ها نیازی به درمان ندارند . داروهای خاصی وجود دارد که می تواند اندازه ندول های بزرگ را در کسانی که اذیت می شوند، کاهش دهد. در برخی موارد، با جراحی می توان ندول ها را خارج کرد. معمولا، ندول ها بدون درد بوده و خطری ندارند.تصویر
 

آنسوی مفاصل

درحالیکه مفاصل قابل مشاهده ترین علامت آرتریت روماتوئید هستند، اما این بیماری مولتی سیستمی می تواند باعث بروز التهاب در سایر قسمتهای بدن نیز شود. سایر علایم آرتریت روماتوئید شامل التهاب چشم (اسکلریتیس) و بیماری لثه ها است. آرتریت روماتوئید می تواند ریه ها، قلب، کبد و کلیه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این موارد اغلب در حالت های شدیدتر آرتریت روماتوئید مشاهده می شود. برای آرتریت روماتوئید درمان قطعی وجود ندارد؛ اما داروها، وسایل کمکی، جراحی و سایر درمان ها می تواند علایم را تسکین داده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات