برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کار و بیماران روماتیسمی

کار و بیماران روماتیسمی تجربه شخصی هر کسی از روماتیسم منحصر به فرد است. طبیعت غیر قابل پیش بینی بیماری ممکن است زندگی کاری را با مشکل مواجه کند.
روماتیسم می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، از جمله بسیاری از افرادی که در سن کار هستند. این بیماری باعث بروز درد، خشکی و خستگی می شود، که این علائم در روز یا در طول یک دوره چند ماهه می توانند تغییر کنند. تجربه شخصی هر کسی از روماتیسم منحصر به فرد است. طبیعت غیر قابل پیش بینی بیماری ممکن است زندگی کاری را با مشکل مواجه کند.
برای برخی از افراد، تصمیم برای ادامه کار و فعالیت یا بازگشت به آن احتیاج به فکر کردن زیاد و تصمیم گیری نهایی دارد. برای کمک خواستن، با همکاران، دوستان و رئیس خود صحبت کنید. همچنین می توانید از مشاوره با پزشک، درمانگر شغلی و یا دفاتر مشاوره مردمی استفاده کنید. آنها می توانند با شما و کارفرمایتان صحبت کرده و راه حل مناسبی برای ادامه فعالیت شما پیدا کنند.

 

مشکلات شایع چیست؟

اگر به روماتیسم مبتلا هستید حتما برای انجام وظایف محوله شغلی خود با مشکل مواجه می شوید. شایع ترین مشکلات عبارت است از:
-عدم توانایی برای انجام همه وظایفی که بر عهده شماست. این مورد بخصوص در کسانی دیده می شود که شغلشان وابسته به استفاده از دست است یا اینکه از نظر فیزیکی بسیار ناتوان کننده است.
-انجام کارها نسبت به گذشته مدت زمان بیشتری طول می کشد.
-استرس و فشار کاری باعث شعله ور شدن یا بدتر شدن علایم بیماری می شود.
- مثل گذشته برای انجام کارها انرژی و اسقامت ندارید.
-به سادگی خسته می شوید. این باعث می شود برای انجام فعالیتهایی خارج از ساعت کاری، توانایی لازم را نداشته باشید.
اگر روماتیسم، توانایی شما برای کار کردن را محدود می کند، باید به سرعت بدنبال درخواست کمک باشید. این یک حس طبیعی است بهواهید با بیماری خود مبارزه کرده و بر آن غلبه کنید اما به این موضوع مهم هم توجه داشته باشید که استفاده از پیشنهادات و حمایت و کمک دیگران هم نقش مهمی در پیشرفت بهبودی شما دارد.
در زمینه شغلی، استفاده از مشاوره و پشتیبانی صحیح به بهتر شدن شرایط کاری و در نتیجه انجام هرچه بهتر وظایف، نقش مهمی دارد.

 

آنچه که باید انجام دهم

چند چیز است که می توانید برای خودتان انجام دهید. ضروری است راهی را پیدا کنید که به کمک آن بتوانید همراه با مدیریت درد و خستگی، به وظایف شغلیتان نیز رسیده و از استرس کاری بکاهید.
کلید موفیقت آن است که وظایف مختلف را در چند مرحله و همراه با استراحت بین مراحل انجام دهید. چهار مرحله را به یاد داشته باشید: حل مساله، برنامه ریزی، اولویت بندی و حرکت آهسته در برنامه.

 

حل مساله

اغلب آنچه که انجام می دهید مهم نیست، بلکه روش انجام کار است که آن را متفاوت می سازد. به روال کار روزانه خود نگاه کنید. توجه کنید به این که آیا اگر همه وقت صبحگاهی خود را به انجام یک کار خاص و تکراری سپری کنید باعث درد و ناراحتی می شود یا موقعیت کاریتان؟ شاید وقتی کار خاصی انجام می دهید بدنتان شروع به شکایت می کند یا خستگی عصر به سراغ شما می آید. اگر وظیفه ای خاص باعث بروز مشکل در ما می شود، از خودتان بپرسید چگونه می توانم آن را به شکلی متفاوت انجام دهم؟
 

برنامه ریزی

یک برنامه یا طرح تهیه کنید که شامل چیزهایی است که می خواهید در طول یک روز یا یک هفته انجام دهید. برنامه ریزی کنید چگونه و چه زمانی می خواهید وظایف خاص را انجام دهید. مطمئن شوید کارهای درخواستی با فاصله در طول روز یا هفته برنامه ریزی شده اند و زمانی برای استراحت در نظر گرفته شده.
 

اولویت بندی

اگر از کارهایی که باید انجام دهید یک فهرست تهیه کنید، می توانید تصمیم بگیرید که کدامیک می تواند از برنامه خارج شود یا با تاخیر انجام شود یا در زمان خودش انجام شود. از خودتان بپرسید: آیا این برنامه لازم است امروز انجام شود؟ آیا اصلا لازم است انجام شود؟ آیا لازم است این کار را من انجام دهم؟ آیا می توانم از کمک کسی استفاده کرده و قسمتی از کار را به او محول نموده یا با او انجام دهم؟
 

حرکت آهسته در برنامه

وظایف خود را به چند قسمت تقسیم کرده و آن را در طول یک روز کاری یا یک هفته پخش کنید و بین آنها زمانهای استراحت منظم بگذارید. موقعیت خود و فعالیت های خود را به طور منظم تغییر دهید. از درد بعنوان راهنمایی برای پایان دادن به کارتان استفاده نکنید، اگر احساس ناراحتی می کنید، کار خود را عوض کنید یا استراحت نمایید.
این پیشنهادات بیماری شما را درمان نمی کند ولی کار کردن را برای شما آسان تر می نماید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید بکنید این است که با مدیر خود صحبت کرده و از او بخواهید که محل کارتان را ارزیابی کند. این کار می تواند از طرق زیر صورت گیرد:
-بخش سلامت شغلی شرکتها (در صورت وجود)
-درمانگر شغلی
-فیزیوتراپ
اگر با افرادی که مشکل شما را داشته و مجبور بودند روش کاری خود را تغییر دهند صحبت کنید، می توانید از تجربیات آنها استفاده کرده و گرینه های پیشنهادی بیشتری برای انتخاب داشته باشید.
ادامه در صفحه ۲
 صفحه جدید

با چه کسانی نیاز است صحبت کنم؟

بسته به نوع مشکلی که دارید، می توانید با افراد زیر صحبت کنید:
-با مدیر
-با خانواده
-با تیم روماتولوژی خود
-با درمانگر شغلی
سوالاتی که ممکن است در صحبت کردن با این افراد بخواهید بپرسید:
-آیا کمک بیشتر در خانه، از فشار بیماری بر من می کاهید؟ (مثل کمک در کارهای خانه یا خرید)
-آیا احتمال دارد روماتیسم من بهتر یا بدتر شود؟
-چه گزینه های درمانی وجود دراد و احتمال موفقیت آنها چقدر است؟
-آیا باید ساعت های کمتری کار کنم یا در کارهایم شریک شوم؟
-آیا می توانم کارم را تغییر دهم اما در درون سازمانی مشابه باشم؟
-آیا می توانم به شکل کار در خانه فعالیتم را ادامه دهم؟
--آیا می توانم با کار سبک تری شروع کنم؟
-چه زمانی می توان دوباره به کارم برگردم؟

 

همکاران یا مدیر چگونه می توانند به من کمک کنند؟

انعطاف پذیری در ساعتهای کاری یا چیزهای مختلفی که باید در کارتان انجام دهید، می تواند تفاوت زیادی را در ارتباط با چگونه کنار آمدن شما با بیماری، ایجاد کند.
ممکن است بتوانید در محیط کارتان تغییراتی ایجاد کنید، مثلا:
-جایگاه کارتان را جابجا کنید.
-صندلی اداری متفاوتی را تجربه کنید.
-از تجهیزات و تکنولوژی هایی استفاده کنید که کار کردن را آسان تر کند.
-کارهای خاص را با همکاران جابجا کنید.
در ارتباط با گزینه های بالا با مدیر یا همکاران صحبت کنید. با مدیر خود در ارتباط با مشکلاتی که دارید صحبت کرده و تلاش کنید با وی برای رسیدن به هدف مطلوب، به توافق برسید.

 

آیا باید به کار کردن ادامه دهم؟

تصمیم برای ادامه دادن به کار، تصمیم آسانی نیست و باید فاکتورهایی را در کنار هم گذاشته و سبک سنگین کنید؛ مثلا دلایل شما برای کار کردن، شرایط کنونی شما، گزینه های پیش رویتان و البته شرایط اقتصادی و مالی. ممکن است در مقابلتان گزینه های قابل دسترس زیادی برای انتخاب وجود داشته باشد، بیش از آنچه که در ابتدا فکر می کردید.
سعی کنید شتابزده تصمیم نگیرید. ممکن است کنار آمدن با شرایط بیماری و همزمان کار کردن برایتان سخت باشد، اما فراموش نکنید شما باید سعی کنید و مثبت بمانید، با صبر و گذشت زمان همه چیز بهبود پیدا می کند.
قبل از اینکه تصمیمی بگیرید، پاسخ دو سوال باید در ذهنتان واضح و شفاف شود:
۱-آیا من می خواهم کار کنم؟
۲-آیا من نیاز دارم کار کنم؟
بیشتر مردم فقط بخاطر پول نیست که کار می کنند، آنها کار می کنند بدلیل:
-احساس موفقیت
-گذراندن روز به نحو احسن
-ارتباط های اجتماعی
-وضعیت اجتماعی
باید به یاد داشته باشید که کار نکردن به معنای از دست دادن بعضی از این چیزهاست. با اینحال، واقعیت آن است که بسیاری از مردم به خاطر مشکلات مالی نیاز دارند که کار کنند. بنابراین قبل از هر تصمیمی وضعیت اقتصادی خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.
توجهات مالی
-قرارداد یا شرایط استخدام خود را بررسی کنید.
-آیا پوشش بیمه ای دائم دارید؟
-حق مرخصی بدلیل بیماری دارید؟
-شما و یا خانواده تان برای زندگی کردن به چه مقدار درآمد در سال نیاز دراید؟
-اگر ساعتهای کاریتان را کم کنید از چه منافعی سود می برید؟
-اگر دیگر کار نکنید، چه منافعی به در انتظار شماست؟
-آیا می توانید بازنشستگی پیش از موعد بگیرید؟
-سعی کنید با کسی مشورت کنید که بتوانید به او اعتماد کرده و از مشاوره با او بهترین نتیجه را کسب کنید. مشاوران شغلی یا بخش سلامت شغلی ادارات می توانند گزینه های خوبی باشند. همچنین با خانواده خود نیز موضوع را در میان بگذارید.
پاسخ نهایی ممکن است کامل نباشد، اما پاسخی مثبت است که بر اساس بهترین اطلاعاتی که جمع کرده اید حاصل شده. این درست ترین تصمیم در بهترین زمان است که شما نهایتا به آن رسیده اید و قطعا توسط اطرافیانتان پشتیبانی می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات