برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آرتریت (تورم مفصل) و بیماری های همراه

آرتریت (تورم مفصل) و بیماری های همراه آرتریت به معنای تورم مفصل می باشد. اکثر بیماری های روماتیسمی در سیر بیماری ایجاد تورم و التهاب و یا آرتریت در مفاصل بدن می کنند.
آرتریت به معنای تورم مفصل می باشد. اکثر بیماری های روماتیسمی در سیر بیماری ایجاد تورم و التهاب و یا آرتریت در مفاصل بدن می کنند.

منظور ازتورم مفصل (آرتریت) چیست؟

در داخل مفصل لایه نازکی به نام غشای مفصلی وجود دارد که در حالت عادی مایع شفاف و لزجی را جهت روغن کاری مفصل ایجاد کرده و از طرفی به عنوان لایه محافظ، از ورود عوامل محرک به داخل مفصل جلوگیری می کنند. اگر سلول های دفاعی غشای مفصلی بر اثر عوامل میکروبی به طور مستقیم و یا بیماری های خود ایمنی مورد تهاجم قرار گیرند، تحریک شده و واکنش غیر طبیعی نشان می دهند، یعنی شروع به تکثیر نموده، مایع غیر طبیعی و بیش از حد ایجاد کرده و باعث تورم مفصل می شود که اصطلاحا به آن آرتریت (تورم مفصل) گفته می شود. مایعی که در این حالت در مفصل ایجاد می شود دارای خاصیت طبیعی نبوده، رنگ آن تیره تر و حاوی آنزیم های مخرب و سلول های التهابی زیادی است که این مایع برای مفصل مضر و مخرب است.

آرتریت (Arthritis) در چه بیمای هایی ممکن است دیده شود؟

مفاصل انسان ممکن است در طیف وسیعی از بیماری ها مبتلا به آرتریت شوند که بطور خلاصه اسامی بعضی از آنها در تقسیم بندی زیر آورده شده است:

۱.      بیماری های التهابی (Inflammatory diseases):

الف) با منشأ عفونی: مانند تب مالت، سل، عفونت های ویروسی و یا باکتری ها.

ب) با علت بیماری کریستالی: مانند نقرس و نقرس کاذب.(بیماری دی هیدرات پیروفسفات کلسیم)

ج) علت منتشر (سیستمیک) در زمینه بیماری روماتیسمی مفاصل مبتلا شوند مانند:

  •        بیماری داء الصدف (پسوریازیس)
  •         تورم مفصل بصورت واکنشی
  •        ابتلای مفصل در بیماری لوپوس اریتماتوز
  •         بیماری روماتوئید
 
۲.      بیماری های غیرالتهابی در مفاصل مانند:
  •     آرتروز مفصلی ( استئوآرتریت)
  •      تومورها، که شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم می شود.
  •      آسیب های داخل مفصل که بدنبال ضربه مانند پیچ خوردن یا تصادف ایجاد می شود.

نحوه افتراق بیماری هایی که ایجاد آرتریت می کنند چگونه است؟

همانطور که ملاحظه شد ابتلای مفصل در بسیاری از بیماری ها دیده می شود. درگیری مفصل در بیماری های روماتیسمی بعنوان یک بیماری التهابی، با علت خود ایمنی دارای ویژگی ها و شرایط خاصی است که تا حد زیادی قابل تمایز از سایر بیماری هاست.از طرف دیگر در بیماری های منتشر ( سیستمیک)روماتیسمی ممکن است بیمار تظاهرات بالینی دیگری نیز داشته باشد که به تشخیص بیماری کمک می کند ،به عنوان مثال ضایعات پوستی مشخص در بیماری پسوریازیس و یا بیماری لوپوس.پزشک متخصص با توجه به مجموع شواهد بالینی و آزمایشگاهی نوع بیماری را تشخیص می دهد.

اهمیت پی گیری و تعیین نوع بیماری توسط بیمار مبتلا به آرتریت

دامنه بیماری هایی که ایجاد آرتریت می کنند بسیار وسیع، سیر و آینده هرکدام کاملا متفاوت است.لذا شروع درمان بر اساس نوع تشخیص کاملا ضروری است.

برای مثال آرتریت ناشی از بیماری های عفونی کاملا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود،آرتریت ناشی از بیماری های روماتیسمی ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد.و یا آرتریت ناشی از تومورها ممکن است نیاز به درمان جراحی یا شیمی درمانی داشته باشد.لذا ضروری است بیمار مبتلا به آرتریت در اسرع وقت به پزشک روماتولوژیست مراجعه نماید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات