برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

از قرص های ضدبارداری در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

از قرص های ضدبارداری در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟ قرص‌های ضدبارداری معمولا ترکیبی از هورمون‌های مصنوعی پروژسترون و استروژن هستند. این قرص‌ها می‌توانند به درمان انواع مختلفی از مشکلات هورمونی کمک کنند و حتی شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این قرص‌ها مزایای دیگری نیز دارند.
قرص‌های ضدبارداری معمولا ترکیبی از هورمون‌های مصنوعی پروژسترون و استروژن هستند. این قرص‌ها می‌توانند به درمان انواع مختلفی از مشکلات هورمونی کمک کنند و حتی شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این قرص‌ها مزایای دیگری نیز دارند. درحالی‌که بسیاری از پزشک‌ها قرص‌های ضدبارداری را تجویز می‌کنند، اما دیگر راه‌های پیشگیری از بارداری همچون برچسب‌های پوستی ضدبارداری، حلقه‌های درون مهبلی و ابزارهای درون رحمی (آی‌یودی) نیز می‌توانند مفید باشند.
 

سندروم پیش از قاعدگی و اختلال افسردگی پیش از قاعدگی

حدود سه‌چهارم از زن‌ها به هنگام عادت ماهانه خود زودرنج، عصبانی و ناآرام می‌شوند. به این حالت زن‌ها سندروم پیش از قاعدگی می‌گویند. حدود 8 درصد از خانم‌ها نوع وخیمی از این سندروم را دارند که معروف به اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) است. البته این را باید گفت که مصرف دائمی قرص‌های ضدبارداری باعث می‌شود که عادت ماهانه نشوید و همین تغییرات روی خلق‌وخوی شما تاثیر می‌گذارند.
 

میگرن‌ها

عوامل بسیاری می‌توانند موجب سردرد شوند، اما تغییر سطوح استروژن و پروژسترون می‌توانند باعث بدتر شدن سردردها شوند. ممکن است که پیش از قاعدگی یا در طول آن دچار میگرن‌های بیشتری شوید و این وضعیت پیش‌آمده احتمالا به دلیل کاهش سطح استروژن شما است. ممکن است که پزشک شما پیشنهاد دهد که مصرف قرص ضدبارداری را ادامه دهید تا دچار عادت ماهانه نشوید یا می‌توانید در طول قاعدگی از یک برچسب پوستی استفاده کنید تا سطوح هورمون استروژن شما را ثابت نگه دارد.
 

قاعدگی‌های دردناک

گرفتگی‌های شدید می‌توانند به این معنا باشند که دچار مشکلی به نام دیسمنوره شده‌اید. این درد به دلیل یک ماده شیمیایی است که درون رحم شما شکل می‌گیرد و موجب انقباض‌های عضله‌ای می‌شود. برای درمان چنین مشکلی پزشک شما ممکن است مصرف قرص‌های ضدبارداری یا استفاده از برچسب پوستی و حلقه را پیشنهاد کند تا مانع تخمک‌گذاری شود. با استفاده از این روش‌های ضدبارداری رحم شما میزان کمتری از ماده شیمایی ایجادکننده درد (پروستاگلاندین) تولید می‌کند.
 

آکنه

قرص‌های ضدبارداری به‌منظور درمان بروز جوش‌ها طراحی نشده‌اند، اما با مصرف آن‌ها می‌توانید سطح هورمون‌های مردانه‌ای را کاهش دهید که تخمدان‌های شما می‌سازند و درنتیجه باعث مشکلات پوستی می‌شوند. پزشک شما می‌تواند با تجویز قرص‌های ضدبارداری و دیگر داروهای مناسب برای رفع جوش و آکنه به درمان جوش شما کمک کند. باوجوداین، برای مشاهده نتایج مطلوب ترکیب قرص‌های ضدبارداری و دیگر داروهای مربوطه باید چندین هفته یا چندین ماه صبر کرد.
 

قاعدگی‌های نامنظم و سنگین

زمانی که بدن شما پروژسترون کافی تولید نمی‌کند، بین عادت‌های ماهیانه شما فاصله زیادی می‌افتد. این امر باعث می‌شود که دیواره رحم شما بزرگ شود و درنتیجه وقتی‌که قاعدگی شما فرامی‌رسد خونریزی بیشتری خواهید داشت. مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی می‌تواند سیکل عادت ماهانه شما را منظم سازد. علاوه بر این، پروژسترون موجود در قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به نازک‌تر نگه‌داشتن دیواره رحم شما کمک کند. همچنین پزشک شما می‌تواند یک قرص ضدبارداری را برای شما تجویز کند که تنها حاوی پروژستین است. مصرف همیشگی چنین قرصی می‌تواند خونریزی شما را کم‌تر یا حتی متوقف سازد.
 

آندومتریوز

آندومتریوز دردناک زمانی رخ می‌دهد که بافت پوشاننده درون رحم یعنی آندومتریوم در دیگر نقاط ناحیه لگن همچون تخمدان‌ها و روده رشد می‌کند. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند بافت‌های پوشاننده بیرون رحم را به‌مانند بافت‌های پوشاننده بیرون رحم تحت تاثیر قرار دهند. مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند میزان تولید یا انباشت این بافت‌ها را محدود کند و درنتیجه درد کمتری خواهید کشید.
 

سندروم تخمدان پلی کیستیک

نمی‌توانید سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان کنید، اما می‌توانید علائمی همچون قاعدگی‌های نامنظم، آکنه و رشد موی اضافی را درمان کنید. مصرف قرص‌های ضدبارداری در خانم‌های مبتلابه این سندروم به متعادل ساختن هورمون‌های مردانه و زنانه کمک می‌کند و درنتیجه این مشکلات رفع می‌شوند، چون عدم تعادل میان هورمون‌های مردانه و زنانه باعث چنین مشکلاتی می‌شود.
 

دیگر مزیت‌های سلامتی

ازآنجایی‌که مصرف قرص‌های ضدبارداری میزان خونریزی را در طول قاعدگی کاش می‌دهد، احتمال ابتلا به کم‌خونی (کاهش سطوح سلول‌های خونی قرمز) کمتر می‌شود. علاوه بر این، مصرف قرص‌های ضدبارداری با میزان کمتر ابتلا به سرطان‌های تخمدان و رحم در ارتباط هست.
 

عوارض جانبی و خطرها

بسیاری از زن‌ها با خوردن قرص‌های ضدبارداری دچار مشکل خاصی نمی‌شوند، اما مصرف قرص‌های ضدبارداری، مخصوصا در طول ماه‌های اول می‌تواند منجر به قاعدگی‌های نامنظم، نوسانات خلق و خوبی و تغییرات وزنی شود. همچنین در موارد نادری مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند باعث لخته‌های خونی شود. علاوه بر این، مصرف قرص‌های ضدبارداری با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دهانه رحم نیز در ارتباط است. بنابراین، باید در مورد بهترین نوع شیوه پیشگیری از بارداری با پزشک خود صحبت کنید تا با تجویز درست و صحیح او دیگر نگران استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری نباشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات