برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

11 علت التهابات پوستی کودکان

ضدآفتاب و تحریک پوست ضدآفتاب ها حفاظت موثری از پوست به عمل می آورند، اما گاهی اتفاق می افتد که فرزند شما پوست حساسی داشته باشد و برخی از فرمولاسیون ها برای او مشکل آفرین شود. در این صورت باید به دنبال ضد آفتابی باشید که فاقد پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)، است. پارا آمینو بنزوئیک اسید ماده ای است که می تواند موجب تحریک و سوزش پوست شود. برای کودکان بالای 6 ماه طیف گسترده ای از ضدآفتاب ها موجود است، مانند ضد آفتاب های SPF 30 یا بالاتر که در برابر اشعه های UVA و UVB پوست را حفاظت می کنند. برای کودکان زیر 6 ماه با پزشک اطفال مشورت کنید.
صابون های آنتی باکتریال به چه میزان ایمن هستند؟ این نظریه به اثبات رسیده است که صابون های آنتی باکتریال مایع، سبب بروز برخی خطرات می شود. تریکلوزان، ماده رایجی که در این صابون ها استفاده می شود، می تواند برای کودکانی با پوست حساس ایجاد خارش و سوزش کند. FDA (سازمان غذا و دارو) پس از تحت مطالعه قرار دادن این ماده شیمیایی به این نتیجه می رسد که صابون های آنتی باکتریال نقش موثری در رشد و گسترش باکتری ها دارد. برای رهایی از میکروبها، آب و صابون های معمولی به خوبی جوابگو هستند.
بعضی از لوسیون ها موجب اگزما می شوند به نظر می رسد نرم نگه داشتن پوست کودکان با لوسیون، بسیار مطلوب و خوشایند است. اما معمولا چنین مرطوب کننده هایی دارای مواد معطری هستند که پوست های حساس را آزار می دهند، مخصوصا این مشکل در کودکانی که کم و بیش دچار اگزما هستند شایع تر است. علاوه بر این در استفاده از این لوسیون ها تردید هایی مطرح شده است، مثل اینکه وجود برخی مواد مانند پارابن و فتالات ممکن است سبب بروز برخی مشکلات هورمونی شود. بهتر است برای پوست های خشک از صابون های ملایم استفاده کنید و پس از شستشوی کودک در حمام، به آرامی آن را روی پوست بمالید (دقت داشته باشید که نباید پوست را بسایید)، اما برای استفاده از لوسیون بهتر است با پزشک مشورت کنید.
پارچه بهتر است یا دستمال مرطوب بچه؟ مطمئنا دستمال مرطوب های موجود در بازار برای همین اهداف طراحی شده اند، اما نباید فراموش کرد که این محصولات، دارای الکل و مواد معطر هستند، که می تواند سبب تحریک و خارش پوست شود. علاوه بر این برخی از این دستمال ها دارای مواد نگهدارنده هستند که ممکن است موجب درماتیت تماسی آلرژیک شود. درماتیت تماسی آلرژیک، کهیر و بثورات جلدی است که در نتیجه تماس با مواد آلژی زا پدید می آید. بهتر است به جای آن از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. به هنگام سفر می توانید این پارچه مرطوب را در کیسه ای زیپ دار و محکم نگه داری کنید.
پودرهای لباسشویی و التهابات پوستی مواد شیمیایی موجود در برخی از پودرهای لباسشویی می تواند موجب درماتیت تماسی شود. درماتیت تماسی، التهابی پوستی است که از لمس کردن مواد محرک و سوزش آور پدید می آید. این مشکل در کودکانی که اگزما دارند بیشتر شایع است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از یک شوینده ملایم بدون مواد معطر و رنگی استفاده کنید. به علاوه بهتر است تمام لباس های کودک اعم از البسه، ملافه و حوله ها را حداقل دوبار آبکشی کنید تا مطمئن شوید که باقیمانده مواد شوینده را کاملا از بین برده اید.
حساسیت به نرم کننده و شامپو قبل از اقدام به شستشوی موی کودکتان، برچسب ترکیبات آن را مطالعه نمایید. بعضی از ترکیبات معطر و مواد شیمیایی موجود در شامپوها و نرم کننده ها می تواند پوست های حساس را آزار دهد. به علاوه مطالعات نشان می دهد برخی از این ترکیبات اعم از فتالات، فرمآلدهید و دی اکسان1و4، به عنوان یک تهدید کننده سلامت در نظر گرفته می شوند. برای در امان ماندن از این خطرات بهتر است در پی محصولات طبیعی با کمترین میزان مواد معطر، شیمیایی و تعداد عناصر ترکیبی باشید.
جایگزین های نرم کننده های لباس اگر کودک شما پوست حساسی دارد، بهتر است که از استفاده از نرم کننده های مایع لباس و ورق های خشک کن، پرهیز نمایید. این محصولات شامل مواد شیمیایی و معطری مانند لیمونن و استات بنزیل است که می تواند چشم، پوست، تنفس و گلو را تحریک کند. به جای آن بهتر است از نصف فنجان جوش شیرین یا نصف فنجان سرکه به هنگام آبکشی لباس ها به عنوان نرم کننده استفاده کنید.
رابطه سلامت با شوینده های خانگی نوشتن واژه غیرسمی هنوز در مقررات شرکت های سازنده تمیزکننده های خانگی وارد نشده؛ لذا بهتر است همیشه برچسب ترکیبات شوینده های خانگی را بخوانید تا از غیرسمی بودن آنها مطمئن شوید. به عنوان مثال اتوکسیلات آلکیل فنول ها (APEs)، که در برخی از شوینده ها و ضد عفونی کننده ها یافت می شود، می توانند موجب بروز مشکلات هورمونی شوند. آمونیاک ممکن است شش ها را آزار داده و پوست را بسوزاند. باید توجه داشت که این ماده در صورت خورده شدن سمی است. بهتر است در پی محصولاتی با مواد شیمیایی کمتر باشید و یا با آب جوش شیرین یا سرکه به شستشو بپردازید.
نگهدارنده ها در صابون ها برخی از صابون ها، حتی آن هایی که برای کودکان تولید شده اند، دارای فرمآلدهید هستند. فرمآلدهید، نگهدارنده ای است که پوست، چشم و شش ها را تحریک می کند. علاوه بر این صابون می تواند اگزما ایجاد کند و موجب التهاب و خارش پوست شود. اگزما در کودکان و نوزادان متداول است، به خصوص اگر دچار آلرژی و یا آسم باشند. به دنبال محصولاتی باشید که فاقد مواد شیمیایی و عطر باشند.
اسپری های حشره کش و ضد آفتاب ها از استفاده از اسپری های حشره کش و ضد آفتاب های دارای ترکیبات DEET پرهیز کنید. مطالعات نشان می دهد که این مواد شیمیایی می توانند به سهولت در ترکیب با ضد آفتاب جذب پوست شوند و از تاثیرات ضد آفتاب بکاهند. آکادمی امریکایی طب اطفال توصیه می کند که از دفع کننده های حشرات با میزان کمتر از 30 درصد DEET برای کودکان استفاده کنید. استفاده از مواد دافع حشرات برای نوزادان زیر دو ماه توصیه نمی شود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات