برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 آسیب شایع در ورزش - چگونه از آسیب های ورزشی پیشگیری کنیم؟

8 آسیب شایع در ورزش - چگونه از آسیب های ورزشی پیشگیری کنیم؟ ورزش کردن برای رسیدن به تناسب اندام در کنار فواید بی شماری که دارد خالی از خطر و آسیب نیست. آسیب های ورزشی حتی وقتی مراقبت کافی هم می کنید ممکن است اتفاق بیفتند. حوادث ورزشی از کشیدگی ها و شکستگی ها تا آسیب های جدی تر را شامل می شوند؛ اما آسیب هایی که در ادامه توضیح می دهیم بیشترین درصد ابتلا را به خود اختصاص داده اند.
ورزش کردن برای رسیدن به تناسب اندام در کنار فواید بی شماری که دارد خالی از خطر و آسیب نیست. شنا، دویدن یا بلند کردن وزنه هرکدام خطرات خودش را دارد. آسیب های ورزشی حتی وقتی مراقبت کافی هم می کنید ممکن است اتفاق بیفتند. متاسفانه در سالهای اخیر، سقوط از تردمیل و ضربه به سر بیشتر مشاهده می شود؛ حادثه ای که حتی می تواند منجر به مرگ گردد.
حوادث ورزشی از کشیدگی ها و شکستگی ها تا آسیب های جدی تر را شامل می شوند؛ اما آسیب هایی که در ادامه توضیح می دهیم بیشترین درصد ابتلا را به خود اختصاص داده و بدترین حوادث ورزشی هستند که ممکن است هرکسی تجربه کند.
 

سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم درد پاتلوفمورال باعث احساس درد در جلوی زانو جایی در اطراف کشکک می شود و هنگام دویدن، پایین رفتن از پله ها یا نشستن طولانی مدت با زانوهای خمیده، بدتر می گردد. این درد وقتی توسعه می یابد که درد پاتلوفمورال زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های اطراف لگن و زانو جهت نگهداری از کشکک زانو به خوبی عمل نمی کنند. این سندرم بین زنان شایع تر است بخصوص وقتی ورزش لانژ و اسکوات (نیم خیز نشستن روی زانو) را زیاد انجام می دهند. افزایش ناگهانی مسافت دویدن و فعالیت هایی که نیاز به پریدن دارند نیز باعث بروز این علائم می شود.
دنبال کردن یک برنامه سبک و تقویت ماهیچه های چهار سر ران و همسترینگ و کالف باعث کمتر شدن خطر بروز این سندرم می گردد.
 

پارگی روتاتور کاف

این عارضه باعث آسیب دیدن یکی از چهار ماهیچه روتاتور کاف که باعث نگهداشتن شانه در جای خودش می شود، می گردد و معمولا در اثر یک حرکت یا به یک باره اتفاق نمی افتد بلکه آسیبی است که در طول زمان و به تدریج اثر خود را می گذارد. درد شانه وقتی خودش را نشان می دهد که مثلا می خواهید به سمت صندلی عقب ماشین برگردید یا بند پشتی لباس خود را ببندید.
حرکات تکراری بالای سر بخصوص وقتی اخیرا این حرکت را زیاد انجام نداده اید می تواند عامل کشیدگی تاندون روتاتور کاف در شانه باشد. اگر چنین دردی دارید تمرینات ورزشی خود چند روزی متوقف کنید تا درد کاهش یابد و اگر بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.
 

پارگی رباط متقاطع قدامی (ACL)

یک ضربه محکم از کنار به زانو می تواند باعث آسیب لیگامنت زانو گردد. اگرچه پارگی ACL معمولا در ورزشکاران دیده می شود اما حرکات هیپ هاپ در ایبروبیک یا ورزش های پلایومتریک که لازم است با حرکت پرش به زمین فرود آیید نیز می تواند این عارضه را ایجاد کند. توقف ناگهانی، تغییر موقعیت سریع و کاهش سرعت در حال دویدن نیز از عوامل پارگی ACL است. درد با تورم و حساسیت همراه است. برای پیشگیری از این حادثه سعی کنید همیشه به آرامی و نرمی با زانوهای خمیده و روی انگشتان پا روی زمین فرود آیید.
 

شکستگی باکسر

حتی اگر مبارز بوکس نباشید، شرکت در تمرینات ورزشی که لازم است در آنها پدهای نگه داشته شده توسط مربی را ضربه بزنید نیز می تواند باعث شکستگی باکسر شود. در این حالت استخوان های رابط بین انگشت حلقه یا انگشت کوچک و مچ دست تحت تاثیر قرار می گیرند. تورم، تغییر رنگ یا تغییر شکل بند انگشت از علائم شکستگی باکسر است. دوره بهبود به شدت عارضه بستگی دارد. بهتر است همیشه محافظ های دست مناسب پوشیده و مطمئن شوید که هدف را به درستی نشانه گرفته اید.
 

کشیدگی همسترینگ

گاهی هنگام دویدن یا انجام حرکات کششی یک درد تیز و ناگهانی در پشت ران احساس می شود. این درد علامت کشیدگی همسترینگ است. برخی مواقع این کشش خفیف است و با چند روز یا یک هفته استراحت بهبود می یابد، اما گاهی نیاز است 6 تا 8 هفته استراحت کنید تا کشیدگی التیام یابد بخصوص اگر آسیب نزدیک باسن باشد. برای پیشگیری از این کشیدگی دردناک پیش از ورزش خوب خودتان را گرم کرده و انجام حرکات کششی برای آمادگی بدن را فراموش نکنید.
 

شکستگی مچ پا

کشیدگی مچ پا -که معمولا بدلیل چرخش مچ به هنگام فرود آمدن روی زمین اتفاق می افتد- می تواند باعث شکستن یکی از استخوان های اطراف مچ شود. کشیدگی مچ طی 2 تا 4 هفته بهبود می یابد اما شکستگی مچ به این زودی خوب نمی شود و ممکن است ماه ها نیاز به مراقبت داشته باشد بخصوص اگر نیاز به جراحی داشته باشد. پیشگیری از شکستگی مچ پا شاید به نظر سخت باشد اما باید به خوبی مراقب باشید روی سطوح ناخواسته فرود نیایید.
 

پارگی لابرال (شانه)

اگر حین تمرینات ورزشی روی دست تان که دراز کرده اید زمین بخورید یا یک کشیدگی ناگهانی هنگام بلند کردن وزنه یا تلاش برای نگهداشتن خودتان از زمین خوردن همگی می توانند باعث پارگی لابرال شوند که به معنای پارگی کارتیلاژ داخل سوکت شانه است. بلند کردن وزنه بالای سر بیش از توان بدنی، پرس سینه یا incline press از ورزش هایی است که احتمال این آسیب را زیاد می کنند. وزنه ای بزنید که توانش را دارید و از تکنیک های صحیح در هر حرکت ورزشی استفاده کنید.
 

شکستگی استرسی

ترک های بسیار کوچک در استخوان (شکستگی های مویی) یا کوفتگی های شدید داخل استخوان در اثر انجام حرکات تکراری مثل کوبیدن پا به زمین یا پرش ایجاد می شود. شکستگی های استرسی زمان زیادی می برند تا بهبود یابند. با ادامه یافتن عارضه در یک استخوان ممکن است استخوان ضعیف تر شده و منجر به شکستگی کامل آن گردد. این شکستگی های کوچک معمولا در کف پا، پاشنه یا استخوان تیبیا دیده می شود. از علائم این شکستگی ها درد اطراف ناحیه صدمه دیده است که با ورزش، ایستادن یا پیاده روی بدتر می شود و گاهی با تورم نیز همراه است. راه های پیشگیری خوشبختانه زیاد است. هرگز در هر هفته بیش از 10 درصد ورزش خود را بیشتر نکنید و برای کاهش فشار روی نقاط مشابه سعی کنید هر روز ورزش روتین خود را تغییر داده و متنوع ورزش کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات