برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی علل مختلف زانو درد

بررسی علل مختلف زانو درد آسیب زانو بیشتر مواقع در اثر استفاده بیش از حد از مفصل زانو، کم تحرکی، گرم و سرد نکردن بدن موقع ورزش یا کشش نامناسب بدن بروز می‌کند و باعث زانودرد می گردد. چاقی هم یکی از علل اصلی زانودرد است. علاوه بر عللی که در مقدمه مطلب اشاره شد، علت‌های شایع دیگری نیز می‌توانند منجر به درد زانو شوند.

آسیب زانو بیشتر مواقع در اثر استفاده بیش از حد از مفصل زانو، کم تحرکی، گرم و سرد نکردن بدن موقع ورزش یا کشش نامناسب بدن بروز می‌کند و باعث زانودرد می گردد. چاقی هم یکی از علل اصلی زانودرد است. علاوه بر عللی که در مقدمه مطلب اشاره شد، علت‌های شایع دیگری نیز می‌توانند منجر به درد زانو شوند.

 

بیشتر بخوانید: مراقبت از مفاصل در 15 گام

 

آسیب های وارد به زانو

آسیب های وارد به زانو می تواند هر یک از اجزای زانو مثل لیگامنت ها (رباط)، تاندون ها یا کیسه های پرشده از مایع (بورس) که مفصل زانو را احاطه کرده اند تحت تاثیر قرار دهد. همچنین استخوان ها، کارتیلاژ و لیگامنت هایی که خود مفصل را تشکیل می دهند نیز ممکن است آسیب ببینند. گاهی آسیب بقدری شدید است که درد زانو زیاد بوده و فرد را از انجام کارهای روزانه هاش باز می دارد. گاهی نیز درد به شکل مزمن در آمده و زندگی فعال و پر جنب و جوش را از فرد می گیرد. به هرحال درد از هر نوعی که باشد نباید آن را نادیده گرفت. در اینجا انواع آسیب های و عوامل ایجاد درد زانو را توضیح می دهیم.


آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

آسیب لیگامنت صلیبی قدامی (یکی از چهار رباطی که استخوان ساق پا را به استخوان ران وصل می کند) به معنای پارگی این رباط مهم است. این آسیب در کسانی که بسکتبال، فوتبال یا سایر ورزش های نیازمند به تغییر جهت ناگهانی بیشتر دیده م شود.
پارگی منیسک: منیسک از غضروف سخت و لاستیکی شکل تشکیل شده و بعنوان جاذب ضربه بین استخوان ساق و ران عمل می کند. اگر ناگهان زانو را بچرخانید درحالیکه وزن بدن روی زانوست، ممکن است پاره شود.
 
بیشتر بخوانید: پارگی رباط صلیبی قدامی زانو
 

بورسیت زانو

برخی آسیب های وارد به زانو باعث ایجاد التهاب در بورس می گردد؛ کیسه های کوچک پر شده از مایعی خاص که نقش محافظ بیرونی مفصل زانو را عهده دارند و باعث سرخوردن نرم و راحت تاندون ها و رباط ها روی مفصل زانو می گردند.
 

تاندنیت پاتلا

تاندونیت به معنای تحریک و التهاب یک یا تعداد بیشتری از تاندون هاست؛ بافت ضخیم و فیبری که عضلات را به استخوان ها متصل می کند. دوندگان، اسکی بازها، دوچرخه سواران و کسانی که ورزش های پرشی انجام می دهند، احتمال التهاب تاندون پاتلا را در خود افزایش می دهند. تاندون پاتلا عضله چهار سر ران را به برجستگی استخوان درشت نی متصل می کند.
 

مشکلات مکانیکی

برخی مشکلات مکانیکی که باعث بروز درد در زانو می شود را در اینجا ذکر کرده ایم:

لوز بادی

لوز بادی ها تکه های غضروفی یا استخوانی آزاد هستند که در اثر ضربات وارد به زانو یا عوامل دیگر از غضروف یا استخوان سطحی مفصل کنده شده و درون مفصل شناور میشوند. این تکه بطور مرتب در درون مفصل حرکت میکند و هر وقت در موقعیتی قرار گرفت که بتواند جلوی خم شدن یا راست شدن کامل مفصل را بگیرد مفصل قفل شده و زانو درد می گیرد.
 

سندرم ایلیوتیبیال باند

ایلیوتیبیال باند وقتی بروز پیدا می کند که رباطی که از قسمت بیرونی استخوان لگنی (pelvic bone) به قسمت بیرونی استخوان درشت نی یا تیبیا (iliotibial band) می آید، سفت و محکم شود و با بخش بیرونی استخوان فمور اصطکاک ایجاد کند. دوندگان بیشتر در معرض این مشکل هستند.
 

در رفتگی کاسه زانو

این حالت وقتی اتفاق می افتد که استخوان سه گوش کشک یا استخوان پاتلا که جلوی زانو را پوشش می دهد از جای خود لغزیده و حرکت کند؛ معمولا به بیرون از زانو. در برخی موارد، کاسه زانوی در رفته در جای خود باقی مانده و شما می توانید آن را مشاهده کنید.
 

درد لگن یا پا

گاهی درد پا و لگن باعث می شود برای کم کردن بار درد از این مفاصل شکل راه رفتن فرد عوض شود. اما این کار می تواند فشار بیشتری روی مفصل زانو وارد کند. در برخی موارد مشکلات لگن یا پا می تواند به زانو ربط داشته باشد.
 

التهاب زانو

بیش از 100 نوع مختلف آرتریت وجود دارد. شایع ترین آنها عبارتند از:
 

دیگر ناراحتی ها

کندرومالاسی کشکک (سندرم درد پاتلوفمورال) یا نرم شدن غضروف کشکک اصطلاحی کلی است که به درد بین کشکک زانو و استخوان فمور مربوط می شود. این بیماری در ورزشکاران، در نوجوانان بخصوص آن دسته که کشکک زانوی از تنظیم خارج شده دارند و کهنسالان مبتلا به التهاب کشکک زانو بیشتر دیده می شود. کندرومالاسی کشکک شایع ترین علت درد مزمن زانو است. این بیماری در واقع نوعی نرم شدن غضروف کشکک است و علت این نرم شدن در اکثر اوقات حرکت نامتعادل کشکک روی مفصل زانو، رفتار نامناسب با زانو در حین فعالیت های بدنی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران است.
 
بیشتر بخوانید: حرکات ورزشی برای تسکین درد نرمی کشکک زانو
 

فاکتورهای خطر

به نقل از «مایو کلینیک»، عوامل و فاکتورهایی وجود دارد که شانس ابتلا به زانو درد را در فرد بالا می برد:
  • وزن اضافه: داشتن وزن اضافه یا چاقی باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی مفصل زانو می گردد، حتی وقتی که درحال انجام کارهای عادی مثل پیاد هروی یا بالا و پایین رفتن از پله ها هستید. اضافه وزن شانس ابتلا به آرتروز را نیز بیشتر می کند چون انحلال و تجزیه غضروف پوشاننده مفصل تسریع می شود.
  • مشکلات بیومکانیکی: برخی ناهنجاری های ساختاری مثل داشتن یک پای کوتاهتر از دیگری، زانوهای غیر هم تراز و حتی کف پای صاف، شانس ابتلا به زانو درد را افزایش می دهند.
  • عدم انعطاف یا قدرت عضلات: وقتی عضلات انعطاف و قدرت کافی نداشته باشند راحت تر آسیب می بینند و در مقابل ضربات مقاومت نمی کنند و شدت آنها را جذب نمی نماید. عضله ضعیف حمایت کافی از زانو نمی کند.
  • ورزش های خاص: برخی ورزش ها فشار زیادی به زانو وارد می کنند؛ اسکی، بسکتبال، وزنه برداری و ورزش هایی که مستلزم انجام حرکات تکراری با زانو هستند از این جمله اند.
  • آسیب های قدیمی: وقتی زانو آسیب می بیند شانس آسیب دیدن مجدد آن در آینده بیشتر می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات