برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اطلاعات خود را درباره چربی شکمی بیازمایید

اطلاعات خود را درباره چربی شکمی بیازمایید چربی‌های بدن بر حسب جایی که تجمع پیدا می‌کنند، اثرات متفاوتی بر سوخت و ساز بدن می‌گذارند. چربی‌ شکمی بیشترین تاثیر از این لحاظ را دارند. با این خودآزمایی اطلاعات خود درباره چربی شکمی را بیازمایید.
چربی‌های بدن بر حسب جایی که تجمع پیدا می‌کنند، اثرات متفاوتی بر سوخت و ساز بدن می‌گذارند. چربی‌ شکمی بیشترین تاثیر از این لحاظ را دارند. با این خودآزمایی اطلاعات خود درباره چربی شکمی را بیازمایید.

پـرسـش‌هـا

1-چربی شکمی بدتر از چربی سایر نقاط بدن است.
الف) درست ب) نادرست
 
2-غذاهای چرب مانند کره، پنیر و گوشت‌های چرب مهمترین علت تجمع چربی در شکم هستند.
الف) درست ب) نادرست
 
3-کالری ناشی از الکل بیش از کالری سایر مواد غذایی در تجمع چربی در شکم موثر است.
الف) درست ب) نادرست
 
4-کدامیک از چربی‌های زیر نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه چربی را از سایر بخش‌های بدن به شکم منتقل می‌کنند؟
الف) چربی‌های اشباع‌شده
ب) چربی‌های ترانس
ج) چربی‌های تک‌اشباع شده
د) همه موارد
 
5-کدامیک از مواد غذایی ممکن است به مقابله با چربی شکمی کمک کنند؟
الف) چای سبز ب) بلوبری (قره‌قاط)
ج) سویا د) همه موارد.
 
6-فست فودها به کدامیک از علت‌های زیر در تجمع چربی در شکم دخیل هستند؟
الف) پرچربی بودن ب) پرکالری بودن
ج) بیش‌ازحدخورده‌شدن د) همه موارد
 
7-جایگزین کردن نوشابه گازدار رژیمی به جای نوشابه گازدار معمولی برای کاهش چربی شکمی مفید است.
الف) درست ب) نادرست
 
8-برای کمک به کاهش چربی شکمی باید رژیم غذایی پرفیبر بخورید.
الف) درست ب) نادرست
 
9-در مردان چربی بیشتر در شکم تجمع پیدا می‌کند تا زنان.
الف) درست ب) نادرست
 
10-چربی شکمی را مشکل‌تر از چربی سایر نقاط بدن می‌توان کم کرد.
الف) درست ب) نادرست
 
11-ورزش‌های موضعی مانند دراز و نشست یا کرانچ می‌توانند چربی شکمی را کاهش دهند.
الف) درست ب) نادرست
 
12-چربی شکمی با کدامیک از بیماری‌های زیر ارتباط دارد؟
الف) بیماری قلبی ب) پوکی استخوان
ج) زوال عقل د) همه موارد.
 
13-کدامیک از برنامه‌های زیر برای کاهش چربی شکمی بهتر است؟
الف) جایگزین کردن چربی‌های اشباع‌شده با چربی‌های غیراشباع.
ب) کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش فعالیت جسمی.
ج) جایگزین کردن غلات فرآوری‌شده با غلات کامل (سبوس‌دار).
د) خوردن پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر.

 

پـاســخ‌هـا

1. درست. تجمع بیش از حد چربی در شکم بیشتر از تجمع چربی در اطراف لگن و ران‌ها خطرناک است. چربی شکم با مشکلات وخیمی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 ارتباط دارد. ژن‌‌های شما در میزان اضافه وزن و محلی از بدن که چربی در آن تجمع پیدا می‌کند، نقشی اساسی دارند ،اما سبک زندگی ناسالم هم احتمال دارد که این وضعیت را بدتر کند.
 
2. نادرست. خوردن غذای پرچرب سودمند نیست، اما مصرف بیش از حد کالری از هر نوعی می‌تواند، باعث افزایش سایز دور کمر و تجمع چربی در شکم شود. با این وجود علت واحدی برای چاقی شکمی وجود ندارد. ژنتیک، رژیم غذایی، سن و سبک زندگی، همگی عواملی هستند که می‌توانند نقشی در این مورد ایفا کنند. تغییر عادات غذایی می‌تواند به شما در مقابله با چاقی شکمی کمک کند. برچسب روی مواد غذایی را از لحاظ میزان کالری و اجزای تشکیل‌دهنده آن چک کنید، مصرف چربی‌های اشباع‌شده را کاهش دهید، میزان مصرف میوه‌ و سبزی را افزایش دهید، شمار وعده‌های غذایی‌تان را کنترل کنید و اندازه‌شان را کاهش دهید.
 
3. درست. مصرف بیش از حد کالری چه ناشی از مصرف الکل باشد، چه نوشیدن نوشابه‌های شیرین یا اندازه زیاد وعده‌های غذایی- می‌تواند چربی شکمی را افزایش دهد. الکل بر مبنای گرم به گرم تقریبا به اندازه چربی کالری دارد. به نظر می‌رسد مصرف الکل به طور خاص با افزایش دور کمر و چاقی شکمی ارتباط داشته باشد. ظاهرا نوشیدن الکل باعث می‌شود کبد بیش از آنکه به سوزاندن چربی بپردازد، به سوزاندن الکل مشغول ‌شود و به این ترتیب تجمع چربی در شکم ایجاد می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان داد‌ه‌‌اند که الکل می‌تواند با تاثیر بر هورمون‌هایی که حس سیری را تنظیم می‌کنند، باعث افزایش حس گرسنگی شود.
 
4. چربی‌های ترانس. پژوهشگران نشان داده‌اند که چربی‌های ترانس که هنگام هیدروژنه کردن روغن ایجاد می‌شوند، میزان چربی را در شکم می‌افزایند و چربی را از سایر نقاط بدن به سوی شکم می‌فرستند. چربی‌های ترانس در مواد غذایی مانند مارگارین، کیک و شیرینی و بیسکویت و غذاهای سرخ‌شده و آماده وجود دارند.
 
5. همه موارد. چای سبز به همراه ورزش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. به نظر پژوهشگران موادی در چای سبز به نام «کاتکین‌ها» بدن را به سوزاندن کالری‌ها تحریک می‌کنند و باعث تشدید کاهش چربی شکمی می‌شوند. بر اساس تحقیقاتی که در جوندگان آزمایشگاهی انجام شده است، به نظر می‌رسد، بلوبری هم در این مورد مفید باشد. در یک بررسی موش‌های که طوری پرورش داده شده بودند که چاق شوند، به دو دسته تقسیم شدند، به یک دسته رژیم غذایی پرچربی و به دسته دیگر رژیم غذایی کم‌چربی غنی از بلوبری داده شد. در موش‌های تغذیه‌شده با بلوبری میزان چربی شکمی کاهش پیدا کرد.
 
6. همه موارد. بسیاری از فست‌فودها به‌طور معمول پرچربی و پرکالری هستند و اندازه وعده‌های آنها بزرگ است و باعث پرخوری می‌شوند. همه این عوامل در صورت تکرار شدن باعث دریافت بیش از حد کالری، اضافه وزن و افزایش چربی شکمی می‌شوند. در رستوران‌های فست فود معمولا اطلاعات تغذیه‌ای درباره محصولات عرضه‌شده در اختیار مشتریان قرار نمی‌گیرد، اما بررسی‌ها نشان داده است که اگر چنین کاری انجام شود، مشتریان غذاهای کم‌کالری‌تری را انتخاب می‌کنند.
 
7. نادرست. نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین‌شده یکی از عوامل مهم زیادی قند در رژیم غذایی هستند. افزایش قند در رژیم غذایی به معنای افزایش کالری است- بنابراین برای کاهش وزن و کاستن از چربی شکمی باید از این نوشابه‌ها پرهیز کنید. اما آیا مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی برای این منظور مفید است؟ گرچه برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی از نوشابه‌های رژیمی دارای قند مصنوعی عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم‌کالری برای کاهش وزن استفاده کرده‌اند، اما سایر بررسی‌ها نشان داده‌اند نوشابه‌های گازدار رژیمی حتی ممکن است به افزایش وزن بینجامند. در حال حاضر شواهد قطعی در تایید یا رد هیچکدام از این دو گزینه وجود ندارد.
 
8. درست. برای کاهش اندازه دور کمرتان غلات کامل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. برای مثال به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. مصرف غذاهای فراوری‌شده بدون فیبر در افزایش وزن نقش دارند و مانع از کاهش وزن می‌شوند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که رژیم غذایی با میزان کالری کنترل‌شده که غنی از غلات کامل یا سبوس‌دار باشد می‌تواند به کاهش چربی شکمی در افراد چاق کمک کند.
 
9. درست. در مجموع در مردان نسبت به زنان گرایش بیشتری به تجمع چربی در ناحیه شکمی وجود دارد که ناشی از تفاوت هورمون‌های جنسی است. در زنان در پیش از 40 سالگی اغلب چربی‌ها در لگن، ران‌ها و باسن تجمع پیدا می‌کند. اما پس از 40 سالگی با کاهش یافتن میزان هورمون جنسی زنانه یا استروژن چربی بدن در زنان هم به شکم منتقل می‌شود.
 
10. نادرست. هنگامی که وزن کم می‌کنید، با احتمال بسیار بیشتری ممکن است ابتدا چربی در میانه بدن را از دست بدهید. کم کردن وزن با یک برنامه متعادل چربی همه بدن از جمله چربی شکمی را کاهش خواهد داد. بهترین راه برای کاهش چربی شکمی داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است.
 
11. نادرست. انجام دراز و نشست، کرانچ یا سایر تمرینات شکمی عضلات تنه را تقویت می‌کند و به کاهش چربی بدن کمک می‌کند، اما به طور خاص چربی شکمی تاثیری ندارند. به عبارت دیگر تمرین‌های موضعی چربی شکمی را کم نمی‌کنند. تنها شیوه کاهش چربی شکم (یا چربی هر بخش دیگری در بدن) از رژیم گرفتن و ورزش کردن است. ورزش‌های هوازی، مانند دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری و تنیس از جمله بهترین ورزش‌ها برای کمک به کاهش چربی بدن هستند.
 
12. همه موارد. به نظر می‌رسد چربی شکمی به طور خاص برای قلب بد باشد. بررسی‌های انجام شده چربی شکمی را با نارسایی قلبی، تصلب شرایین و سایر مشکلات قلبی- عروقی مربوط دانسته‌اند. همچنین چاقی شکمی با پوکی استخوان، زوال عقل (دمانس)، بیماری آلزایمر، دیابت، سرطان روده بزرگ، سندروم متابولیک، فشار خون بالا و سایر مشکلات بهداشتی ارتباط دارد.
 
13. ب. اغلب شواهد علمی نشان می‌دهند که رژیم غذایی با کالری کنترل‌شده که غنی میوه، سبزی، غلات کامل، لبنیات کم‌چربی، حبوبات، مغزها و تخمه‌های خوراکی، گوشت لخم، ماهی، تخم مرغ و گوشت مرغ باشد اساس رژیم غذایی است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورد و در عین حال مانع از افزایش اندازه دور کمر می‌شود. متخصصان پیشنهاد می‌کنند برای کاهش وزن این رژیم غذایی با 30 تا 60 دقیقه ورزش در اغلب روزهای هفته همراه شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات