برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ریزه خواری باعث چاقی می شود؟

آیا ریزه خواری باعث چاقی می شود؟ یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌های افراد مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن یا آنهایی که رژیم می‌گیرند، این است که باوجود کم بودن حجم وعده‌های اصلی غذایی‌شان، باز هم چاق می‌شوند یا وزنشان پایین نمی‌آید.

یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌های افراد مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن یا آنهایی که رژیم می‌گیرند، این است که باوجود کم بودن حجم وعده‌های اصلی غذایی‌شان، باز هم چاق می‌شوند یا وزنشان پایین نمی‌آید.

به گزارش «بهپو»، «محمدحسن انتظاری» با اشاره به اینکه بعضی افراد می گویند حتی با نوشیدن آب هم چاق می شوند گفت: «ما گاهی اوقات با افرادی مواجه می‌شویم که ادعا می‌کنند با آب خوردن هم چاق می‌شوند و واقعا خوراکی زیادی در طول روز مصرف نمی‌کنند. به ‌همین دلیل هم به آنها توصیه می‌کنیم کوچک‌ترین خوراکی مصرفی در طول روزشان را هم یادداشت کنند که تا آخر روز یا هفته، متوجه شوند چقدر کالری دریافت کرده‌ و آنها را نادیده گرفته‌اند.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: «به احتمال زیاد، این افراد کالری مواد غذایی که میان روز به آنها ناخنک می‌زنند را محاسبه نمی‌کنند. ناخنک زدن به ته‌دیگ، خورش، غذایی که خنک و آماده قرار دادن داخل یخچال است یا حتی استفاده بی‌رویه از شیرینی‌های سالمی مانند کشمش، انجیر، توت، عسل یا خرما میانه‌های روز می‌تواند از عوامل کند‌شدن روند کاهش وزن در افرادی باشد که قصد کاهش وزن دارند.»

 

بیشتر بخوانید: عوارض ریزه خواری چیست؟

 

او به افرادی که رژیم دارند و می‌خواهند خورد و خوراک خود را کنترل کنند، توصیه کرد که اولا هیچ خوراکی پرکالری‌ای در دسترس‌شان نداشته باشند. دوم اینکه همیشه یک ظرف پر از میوه، سبزی یا صیفی آماده خوردن را از صبح تا عصر در دسترس خود قرار دهند و سوم هم اینکه به شدت مصرف شکلات‌های تلخ و بیسکویت‌های رژیمی را محدود کنند.

او ادامه داد: «متاسفانه بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند، به بهانه رژیمی بودن کیک‌ها و بیسکویت‌ها یا تلخ بودن شکلات‌ها، حجم مصرف این خوراکی‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌شان بالا می‌برند. این در حالی است که شکلات تلخ، فقط قند ندارد اما حاوی حجم بالایی از چربی است. از طرف دیگر، رژیمی‌ترین انواع بیسکویت‌ها هم 4-3 برابر بیشتر از میوه‌ها و 2-5/1 برابر بیشتر از نان‌های معمولی، کالری به بدن می‌رسانند.»

انتظاری ناخنک زدن به این خوراکی ها را در طول کار و بین روز امری به شدت تاثیرگذار بر افزایش تدریجی وزن افراد دانست و گفت: «اگر می‌خواهید عادت به ریزه‌خواری از سرتان بیفتد و کم‌کم وزن خود را به حد مطلوبی برسانید، سعی کنید بین وعده‌های اصلی غذایی حتما میوه و سبزی بخورید. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و با پر کردن حجم معده، جلوی اشتها و پرخوری را خواهد گرفت. ریزه‌خواری سالم (با کمک میوه‌ها و سبزی‌ها)، نه‌تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند باعث ارتقای سلامت شما هم بشود.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، توصیه به یادداشت کردن خوراکی‌های مصرفی در طول روز به افراد مبتلا به اضافه‌وزن فقط یک توصیه انگیزشی و هشداردهنده است و نه یک توصیه لاغرکننده. امروزه متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند که محاسبه کالری دریافتی و مصرفی در طول روز، کار چندان ساده و مثمرثمری نیست زیرا سرعت هضم و جذب مواد غذایی مختلف با کالری‌های مشابه، با هم تفاوت دارد. از این رو، بهتر است خوراکی‌های سالم‌تر و دیرهضم‌تر به ‌جای خوراکی‌های صرفا کم‌کالری در برنامه غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، جای بگیرند؛ مثلا غلات سبوس‌دار، روغن‌های گیاهی (جز پالم و نارگیل)، ماهی یا انواع گوشت‌های سفید می‌توانند گزینه‌های مناسبی در برنامه غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات