برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع روش های درمان غیرتهاجمی چاقی موضعی

انواع روش های درمان غیرتهاجمی چاقی موضعی سلولیت به تجمع بافت چربی در قسمت‌های خاصی از بدن مانند ران، شکم یا پهلوها گفته می‌شود. درواقع سلولیت نوعی چاقی موضعی است که معمولا تحت تاثیر رژیم غذایی یا ورزش قرار نمی‌گیرد و به راحتی از بین نمی‌رود. به همین دلیل هم افراد مبتلا به سلولیت، برای درمان مشکل خود و تاثیر بر این بافت چربی مزاحم، به روش‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی روی می‌آورند.
سلولیت به تجمع بافت چربی در قسمت‌های خاصی از بدن مانند ران، شکم یا پهلوها گفته می‌شود. درواقع سلولیت نوعی چاقی موضعی است که معمولا تحت تاثیر رژیم غذایی یا ورزش قرار نمی‌گیرد و به راحتی از بین نمی‌رود. به همین دلیل هم افراد مبتلا به سلولیت، برای درمان مشکل خود و تاثیر بر این بافت چربی مزاحم، به روش‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی روی می‌آورند. هرچند که روش‌های تهاجمی برای رفع سلولیت‌ از روش‌های غیرتهاجمی موثرتر هستند، برخی از افراد تمایل به اقدامات درمانی غیرتهاجمی دارند، حتی اگر نتیجه آن برایشان رضایت‌بخش نباشد. در ادامه به روش‌های مختلف درمان سلولیت به اختصار اشاره می‌کنیم:
 

روش‌های غیرتهاجمی

شاک‌ویو

برخی از روش‌های غیرتهاجمی مانند شاک‌ویو، می‌توانند از روی پوست بر بافت چربی تاثیر بگذارند و باعث کوچک‌تر شدن بافت چربی یا شکسته شدن سلول‌های چربی به اجزای ریزتر و قابل استفاده‌تر برای بدن بشوند. شاک‌ویو با وارد کردن امواج اکوستیک (صوتی) به سلول‌های چربی باعث شکسته شدن و تسهیل ورود آنها به سیستم لنفاتیک می‌شود و از طرفی خونرسانی بافت را نیز بهبود می‌بخشد.

کویتاسیون

در این روش از امواج اولتراسونیک برای ایجاد حباب‌های ریز در سلول‌های چربی استفاده و موجبات تخریب این سلول‌ها فراهم می‌شود. گاهی ممکن است، بدنبال استفاده از روش‌هایی مانند شاک‌ویو یا کویتاسیون، سطح چربی خون افراد هم بالا برود و همین مسئله، دردسرهایی را برای افرادی که زمینه ابتلا به چربی خون بالا و عوارض ناشی از آن را دارند، ایجاد کند. ناگفته نماند که استفاده از روش‌هایی مانند کویتاسیون، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی باعث کاهش سایز افراد بشود، اما متاسفانه بعد از مدتی، دوباره حجم چربی و سایز، برمی‌گردد، بنابراین به نظر می‌رسد مقداری از کاهش سایز ناشی از کویتاسیون، در اثر تبخیر آب میان‌بافتی باشد. به طور کلی، می‌توان گفت که هرچند شاک‌ویو و کویتاسیون، روش‌هایی مناسب برای رفع سلولیت هستند، مدت زمان اثربخشی و نتیجه نهایی آنها هنوز چندان مشخص نیست و ممکن است از فردی به فرد دیگر هم متغیر باشد. با این حساب، می‌توان گفت این روش‌های درمانی، بیشتر کمکی برای افرادی محسوب می‌شود که تصمیم قطعی برای کاهش سایز و بافت چربی گرفته‌اند. به عبارت ساده‌تر، این افراد باید در کنار استفاده از این روش‌های غیرتهاجمی، رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های موضعی را هم در دستور کار لاغری خود قرار دهند.

رادیوفرکوئنسی

در این روش با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی و با سیستم مونوپلار، گرمای عمیقی در بافت چربی به وجود می‌آید که موجب کاهش بافت چربی و نیز سفت شدن پوست به واسطه تحریک کلاژن‌سازی پوست می‌شود.

ماساژ درمانی و ال‌پی‌جی

اگر در پی درمان سلولیت باشید، حتما مراکزی را که اقدام به ماساژ درمانی برای رفع سلولیت می‌کنند، دیده‌اید. برخی از مراکز هم در مورد روش غیرتهاجمی ال‌پی‌جی برای رفع سلولیت تبلیغ می‌کنند. بد نیست بدانید که ال‌پی‌جی هم نوعی ماساژ لنفاتیک با وکیوم است که در سراسر دنیا بسیار شناخته شده، کاربرد آن هم از نظر علمی به اثبات رسیده است. فشار منفی که سر ال‌پی‌جی روی بافت سلولیت ایجاد می‌‌کند و ماساژی که رول‌های آن به بافت سلولیت می‌دهند، باعث بهبود خونرسانی به ناحیه و کاهش ادم می‌شود. به‌طور کلی، ماساژ درمانی و ال‌پی‌جی هم می‌توانند در درمان سلولیت تا اندازه‌ای موثر باشند. یعنی از آنجا که میزان خونرسانی به بافت سلولیت، بسیار کم است، بنابراین هر روشی که بتواند خونرسانی بافت را افزایش دهد، می‌تواند به استفاده بهتر سلول‌های چربی توسط بدن هم کمک کند و به طور کلی موجب افزایش متابولیسم بافت سلولیتی شود. البته معمولا ماساژ دستی به اندازه ال‌پی‌جی، موثر نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد بعد از انجام روش‌های تهاجمی به خصوص لیپوماتیک، لیپولیز یا لیزر لیپولیز استفاده از ال‌پی‌جی به کاهش سریع‌تر تورم بافت و نیز یکدست‌تر شدن بافت کمک شایانی می‌کند.

کرایولیپولیز

استفاده از روش غیرتهاجمی کرایولیپولیز که اخیرا تب آن بالا گرفته و شاهد تبلیغات اغراق‌آمیز در مورد آن هستیم هم می‌تواند تا 26 درصد باعث کاهش میزان چربی‌های ناحیه‌ای در محل مورد استفاده شود. البته احتمال برگشت سایز با این روش نیز وجود دارد و اغلب میزان چربی با این روش، به اندازه‌ای نیست که بتواند رضایت بیمار را جلب کند. باید بدانیم که کرایولیپولیز از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا فقط برای انجام در ناحیه پهلوها مجوز دارد و در برخی شرایط مانند ابتلا به برخی بیماری‌های روماتیسمی و حساسیت به سرما انجام آن ممنوع است. در این روش سفت شدن پوست روی سلولیت برخلاف روش‌های لیزر لیپولیز یا لیپوماتیک لیپوساکشن، دیگر رخ نخواهد داد.
از روش‌های دیگر مانند لیزرهای کم‌توان و نیز دستگاه‌های تقویت کننده عضلات نیز برای بهبود سلولیت استفاده می‌شود. یکی دیگر از روش‌های بسیار رایج هم تزریق داروهای چربی‌سوز (مانند فسفاتیدیل کولین) در بافت سلولیت است که به این روش مزوتراپی می‌گویند. درصورتی که از مزوتراپی استفاده علمی نشود، موجب ضرر و زیان به بیمار می‌شود.
 

روش‌های تهاجمی

  • لیپوساکشن،
  • روش لیپوساکشن با کمک امواج اولتراسونیک،
  • لیزر لیپولیز.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات