برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لاک روی ناخن مواد سرطانی بجا می گذارد

لاک روی ناخن مواد سرطانی بجا می گذارد احتمال وجود مواد شیمیایی مضر شرکت‌های تولیدکننده لاک ناخن را بر آن داشته است تا در محصولات خود از موادی همچون دی بوتیل فتالات، تولوئن، فرمالدئید، فرمالدئید رزین و کافور استفاده نکنند. اما اکنون صحبت از یک ماده شیمایی مضر دیگر با نام تری فنیل فسفات (TPHPl) است که احتمال می‌رود یک ماده شیمیایی مخل هورمونی باشد.
امروزه روی لاک ناخن آزمایش‌ها و تحقیقات بی‌شماری انجام می‌گیرید تا از وجود مواد شیمیایی مضر در آن‌ها جلوگیری کنند. احتمال وجود مواد شیمیایی مضر شرکت‌های تولیدکننده لاک ناخن را بر آن داشته است تا در محصولات خود از موادی همچون دی بوتیل فتالات، تولوئن، فرمالدئید، فرمالدئید رزین و کافور استفاده نکنند؛ اما اکنون صحبت از یک ماده شیمایی مضر دیگر با نام تری فنیل فسفات (TPHPl) است که احتمال می‌رود یک ماده شیمیایی مخل هورمونی باشد. از این ماده شیمیایی عمدتاً به‌عنوان بازدارنده آتش در مبلمان استفاده می‌شود.
به گزارش «بهپو»، محققان گروه تحقیق زیست‌محیطی (EWG: Environmental Working Group) و محققان دانشگاه دوک شهر دورهام در ایالت کارولینای شمالی تحقیقی را در مورد لاک‌های ناخن حاوی تری‌فنیل فسفات انجام دادند که در اکتبر2015به‌صورت آنلاین در ژورنال Environmental International به چاپ رسید.
محققان این تحقیق 26 زنی را موردمطالعه قراردادند که از این نوع لاک ناخن استفاده می‌کردند. بر اساس نتایج این تحقیق، محققان دلایلی را یافتند که نشان می‌دهند پس از استفاده از این لاک‌ها تنها10تا 14 ساعت طول می‌کشد تا تری فنیل فسفات جذب بدن شود. به‌عبارت‌دیگر، تری فنیل فسفات موجود در لاک ناخن پس از چند ساعت جذب بدن می‌شود.
بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی گروه تحقیق زیست‌محیطی، تری فنیل فسفات در حدود 49 درصد از لاک‌ها یافت می‌شود و در برندهای معروف لاک ناخن مانند OPI, Sally Hansen, Maybelline, Spa Ritual نیز این ماده شیمیایی وجود دارد. آنچه که تاکنون گفتیم به این معنا نیست که دیگر نباید از لاک ناخن حاوی تری فنیل فسفات استفاده کرد، بلکه بر اساس نتایج این تحقیق نباید از این نوع لاک‌ها زیاد استفاده کرد.
دکتر جوهانا کونگلتون، یکی از محققان ارشد گروه تحقیق زیست‌محیطی و یکی از نویسندگان این تحقیق، بیان می‌کند که این تحقیق در مقیاس کوچک انجام‌گرفته است و در مورد تأثیر سلامتی TPHP داده‌های انسانی اندکی وجود دارد. باوجوداین، او اشاره می‌کند که در مورد تأثیر این ماده شیمیایی روی حیوانات اطلاعات و تحقیقات بیشتری وجود دارد. او می‌گوید: «موش‌هایی که قبل و بعد از تولد در معرض مخلوطی از بازدارنده آتش (حاوی بیش از 20 درصد TPHP) قرار گرفتند در مقایسه با دیگر موش‌ها چاق‌تر شدند و موش‌های مؤنث نیز به بلوغ زودرس رسیدند که نشان‌دهنده اختلال متابولیکی و هورمونی است.» نتایج این تحقیق برای خانم‌های باردار، خانم‌های خواهان بارداری و مادران دختران جوان نگران‌کننده‌تر است.
باوجود این، بث لانگ، یکی از دانشمندان مهم شورای محصولات مراقبتی شخصی (Personal Care Products Council) در مورد کشفیات این تحقیق شک و تردید دارد. او می‌گوید: «از تری فنیل فسفات به‌طور گسترده در بسیاری از صنایع جهان به‌منظور جلوگیری از آتش‌های الکتریکی و آتش اتومبیل‌ها و مبلمان استفاده می‌شود و تاکنون استفاده از آن هیچ خطری به بار نیاورده است.» او این‌گونه ادامه می‌دهد: «در بعضی از لاک‌ها از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود تا انعطاف‌پذیری و ماندگاری لاک را افزایش دهند.»
دکتر دامیان رابینسون، یکی از اساتید گروه پوست‌شناسی دانشگاه کنتیکت می‌گوید که برای عمومیت دادن نتایج این تحقیق به تحقیقات بیشتری نیاز است. او می‌گوید: «سازمان‌های بزرگ علمی همچون سازمان غذا و دارو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تحقیقات وسیعی را در مورد TPHP انجام داده‌اند و بنا بر نتایج این تحقیقات TPHP را سالم می‌دانند.»
باوجوداین، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که این ماده شیمیایی غدد درون‌ریز و سیستم تولیدمثل حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، اگرچه تحقیق انجام‌گرفته روی26زن در مقیاس کوچک است و نمی‌توان نتایج آن را به همه انسان‌ها عمومیت دارد، اما نتایج این تحقیق ما را وسوسه می‌کند که در مورد این موضوع تحقیقات بیشتری انجام دهیم.
نگرانی بیشتر دکتر رابینسون در مورد آن سالن‌های آرایشی است که از لاک‌های ژله‌ای و صدفی استفاده می‌کنند، چون برای خشک‌کردن ناخن‌ها به لامپ‌های ماورای بنفش نیاز است. او می‌گوید: «این لامپ‌ها اشعه UVA ساطع می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند و همچنین موجب پیری زودرس پوست می‌شوند که شامل چین‌وچروک، کک‌ومک و جوش است.»
به نظر دکتر رابینسون بهتر است بجای لامپ‌های UV از خشک‌کن LED استفاده شود. این دستگاه هرچند هر دو نوع اشعه ماورای بنفش را از خود ساطع می‌کنند، اما میزان اشعه ساطع‌شده آن کمتری است و درعین‌حال لاک را سریع‌تر خشک می‌کنند و درنتیجه احتمال تماس با اشعه ماورای بنفش را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، دکتر رابینسون پیشنهاد می‌کند که حداقل20دقیقه پیش از تماس با نور ماورای بنفش از لوسیونی با SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) با طیف وسیع استفاده شود.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «اوری دی هلث»، علاوه بر این، استون که برای پاک کردن لاک‌های بادوام استفاده می‌شود به ناخن‌های شما آسیب می‌رساند، چون خیساندن انگشتان در این ماده باعث می‌شود که صفحه ناخن شما آسیب ببیند و پوست اطراف انگشتان شما تحریک شود. کندن لاک نیز ایده خوبی نیست، چون به صفحه ناخن آسیب می‌رساند و ناخن‌ها را شل می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات