برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سویا بخورید، پوکی استخوان نگیرید

سویا بخورید، پوکی استخوان نگیرید نتایج جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از انواع پروتئین و ایزوفلاون‌ها که در سویا یافت می‌شود، می‌تواند زنان یائسه را در برابر استئوپورز محافظت کند. این نتایج اولیه‌ای است که از مطالعه مذکور گرفته شده است.
نتایج جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از انواع پروتئین و ایزوفلاون‌ها که در سویا یافت می‌شود، می‌تواند زنان یائسه را در برابر استئوپورز محافظت کند. این نتایج اولیه‌ای است که از مطالعه مذکور گرفته شده است.
پوکی استخوان مسوول بروز بیش از 9 میلیون مورد شکستگی در سال در سراسر جهان است، یعنی هر 3 ثانیه، یک مورد.
سویا حاوی ایزوفلاون‌هاست، موادی که ساختاری شیمیایی مشابه استروژن دارند. همین موضوع، دانشمندان را به این فکر انداخته که شاید اثری مشابه استروژن‌ها روی استخوان‌ها داشته باشند. در این مطالعه، 200 زن که به تازگی منوپوز شده بودند، به‌طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. در یک گروه، به افراد روزانه 30 گرم پروتئین سویا با 66 میلی‌گرم ایزوفلاون‌ها، به صورت مکمل داده شد و در گروه دیگر، به زنان شرکت‌کننده همان مقدار پروتئین سویا، اما بدون ایزوفلاون‌ها داده شد.
در طول 6 ماهی که به زنان این مکمل‌ها داده شد، از آنها نمونه‌های خون گرفته شد تا مارکرهای تغییر و تبدیل استخوانی بررسی شوند. یکی از این مارکرها، پروتئینBCTX است که نشان دهنده تحلیل استخوانی است. نتایج نهایی نشان دادند، زنانی که روزانه هم پروتئین سویا و هم ایزوفلاون‌ها را دریافت کردند، به‌طور قابل توجهی در مقایسه با گروهی که فقط پروتئین سویا گرفته بودند، سطح پائین‌تری را از BCTX نشان می‌دادند. این مساله، به معنی آن است که گروه اول کمتر استخوان از دست داده و خطر ابتلا به اوستئوپورز در آنها کمتر شده بود.
گروه زنانی که هم پروتئین سویا و هم ایزوفلاون‌ها را دریافت کردند، همچنین بهبود بیشتری در مارکرهای خطر قلبی‌عروقی نشان دادند.
محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که سویا پروتئین و ایزوفلاون‌ها گزینه ایمن و اثربخشی در ارتقای سطح سلامت استخوان در زنان و در طول مراحل اولیه یائسگی است. عملکرد این مواد مشابه داروهایی است که به‌طور رایج برای پوکی استخوان تجویز می‌شوند.» وی توضیح می‌دهد که 66 میلی‌گرم ایزوفلاون موجود در مکمل‌های روزانه که زنان مصرف می‌کنند، برابر با همان مقداری است که در یک رژیم غذایی شرقی، که غنی از غذاهای سویاست، یافت می‌شود. از سوی دیگر، میانگین ایزوفلاون در رژیم غذایی غربی فقط حدود 2 تا 16 میلی‌گرم است. این دانشمند پیشنهاد می‌کند که افزودن ایزوفلاون به رژیم غذایی غربی، راهی است برای کاهش تعداد زنان مبتلا به پوکی استخوان./

*به نقل از Medical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات